RANÁ KOMUNIKACE MEZI MATKOU A DÍTĚTEM Komunikace mezi SP matkou a jejím SP dítětem • vizuální kontakt Vývoj komunikačního chování SP dítěte • do 10 měsíců dítěte • počet doteků • od jednoho roku Chování matky * v zorném poli dítěte • čelem k dítěti • nejčastější fyzické kontakty – Komunikace mezi SP matkou a jejím SP dítětem • střídání pozornosti Charakter komunikačních prostředků SP matky • matka dítěti přizpůsobuje i podobu jednotlivých znaků a charakter výpovědi • matka především: • tzv. klíčový koncept znaku Obsah a charakter komunikace • charakter výpovědi je závislý na pozornosti dítěte • od 6. měsíce • mezi 9.-10. měsícem • výpovědi jsou vždy situovány do přítomnosti, používá pouze jednoduché otázky (co?, kam?) Komunikace mezi SP matkou a jejím SP dítětem • ve 13ti a14ti měsících - výrazné změny • výpovědi přestávají být vázány na přítomnost • dítě začíná samo produkovat první znaky • Komunikace mezi slyšící matkou a slyšícím dítětem • k upoutání pozornosti svého dítěte využívá slyšící matka několik prostředků – • nejčastěji kombinace sluchových a zrakových podnětů • slyšící dítě dokáže vnímat mluvený jazyk přirozeně a spontánně • mluvený jazyk je nejvýraznější složkou komunikace v „slyšícím prostředí“ • jazykové chování slyšící matky směřuje především k tomu, aby se dítě umělo soustředit na požadovanou činnost a adekvátně reagovat na matčiny jazykové výzvy • maximálně využívá zorného pole dítěte Srovnání komunikace obou matek • slyšící matka zahrnuje své dítě mnohem větším počtem informací (neustále na dítě mluví a je s ním v nepřetržitém kontaktu) • SP matka musí zaujmout zrak dítěte • SP matka vytváří své sdělení rukama • SP matka redukuje (do 1 roku dítěte) svůj jazykový projev z hlediska gramatiky i z hlediska množství předávaných informací • SP matka nikdy nepřekračuje hranice reálného prostoru a odkazuje pouze k věcem v bezprostředním okolí dítěte • slyšící matka není žádným tímto způsobem omezena • slyšící matka na dítě stále mluví: oslovuje ho, pojmenovává předměty, vybízí ho k nějaké činnosti atd. • SP matka své dítě téměř nepřetržitě pozoruje a využívá spontánního zrakového kontaktu k navázání komunikace Podmínky přenosu informace po SP dítě • Aby SP dítě mohlo komunikovat musí se naučit: Podmínky přenosu informace pro slyšící dítě • slyšící dítě nepotřebuje při komunikaci udržovat zrakový kontakt • veškeré informace (zvuky) vnímá sluchem • pozornost rozdělují podle svých potřeb mezi sluch a zrak (dva informační kanály) nebo mohou přijímat oběma současně Způsob upoutání pozornosti • slyšící matka využívá k navázání kontaktu hlas (výrazná intonace, výše položený hlas, atd.) • SP matka je omezena pouze na hmatové a zrakové podněty - pozornost dítěte upoutá především dotykem, poklepem apod. - „náhrada“ za oslovení Zdroj: • HRONOVÁ, A. MOTEJZÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Neslyšící matka se svým sluchově postiženým dítětem. Slyšící matka se svým slyšícím dítětem. Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2002. 67 s.