KOKTAVOST - BALBUTIES KOKTAVOST - BALBUTIES ◦ Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení ◦ nejnápadněji se projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení ◦ multifaktoriální, dynamický a variabilní syndrom narušené komunikační schopnosti se složitou symptomatikou, která je často důsledkem několika parciálních, vzájemně se prolínajících, navazujících a/nebo recipročně i souhrnně reagujících příčin (Lechta, 2004, 2010) Další možnosti vymezení ◦ Řada autorů využívá termín „vývojová koktavost“ (Pospíšilová, 2018) pro přesné odlišení balbuties od dalších specifických forem neplynulosti, například od: ◦ tumultus sermonis ◦ získaná neurogenní neplynulost – spojena s neurogenními obtížemi, lézemi CNS (např. s dysartrií – Parkinsonovou nemocí, apraxií (obtíže s motorickým plánováním, neplynulost může být spojena se snahou o správnou artikulaci), nebo může být spojena s obtížemi ve výbavnosti pojmů a pojmenováním ◦ psychogenní dysfluence – projev vážných psychiatrických onemocnění, odchylek ◦ dysfluence na bázi narušeného vývoje řeči – mohou být projevem obtíží při vyhledávání slov ◦ neplynulost může být součástí obtíží spojených se symptomatickými poruchami řeči (Lechta, 2010). Terminologie ◦ zajakavosť ◦ stuttering ◦ stammering ◦ stottern ◦ bégaiement ◦ zaikanie ◦ dadogás ◦ jakanie Etiologie • složité vymezení faktorů • strukturální a funkční změny CNS • dědičnost • metabolické změny • úvaha nad rolí prostředí v širších souvislostech – činitel fixující koktavost • (Klenková (2006), Lechta (2010) koktavost jako NKS •zvuková dimenze – rovina LS a MS •nezvuková dimenze – raritně při psaní Poruchy symbolických procesů •zvuková dimenze – dysprozódie •nezvuková dimenze – narušené koverbální chování Poruchy nesymbolických procesů Symptomatologie ◦ nedobrovolné přerušování toku mluvy ◦ příznaky v jazykových rovinách ◦ Repetice ◦ Prolongace ◦ Bloky …pozor…. ◦ Interjekce ◦ Opravy ◦ Nekompletní slovní zvraty …….se vyskytují i u osob intaktních ◦ ostatní jsou specifické pro koktavost!!!! Symptomatologie ◦ Specifické projevy v oblasti: ◦ respirace ◦ fonace ◦ artikulace ◦ prozodie ◦ Osobnostní příznaky – sebevědomí, emotivita, interpersonální chování ◦ Fyziologické příznaky – metabolické obtíže (např. vyšší krevní tlak, unavitelnost, nespavost) ◦ Vliv situace – charakter situace, komunikační partner, možnost přípravy x potřeba pohotové a rychlé reakce komplexní obraz koktavosti – vzájemné prolínání tří množin – opakování ◦ dysfluence – repetice, prolongace ◦ nadměrná námaha ◦ psychická tenze Patogeneze koktavosti ◦ vývojové dysfluence + rizikové faktory → ohrožené dítě ◦ podmínky pro plynulost řeči dítěte ◦ kapacita kognitivní, lingvistická, motorická, sociální a emocionální musí být v rovnováze s požadavky prostředí ◦ rizika nerovnováhy patogeneze koktavosti ◦ 1. fáze – vývojová dysfluence • dočasná disharmonie mezi symbolickými a nesymbolickými procesy • vzrůstající složitost syntaktických konstrukcí • prudký nárůst slovní zásoby • nevyzrálost artikulačního aparátu • neúplně rozvinutá fonematická diferenciace DYSFLUENCE 2. fáze – incipientní koktavost ◦ přechod do patologie ◦ začínající průnik dysfluencí a nadměrné námahy ◦ mohou se vyskytnout prvky uvědomování si problému s řečí DYSFLUENCENADNĚRNÁ NÁMAHA PSYCHICKÁ TENZE 3. fáze – chronická koktavost ◦ kompletní klinický obraz ◦ postupná habituace vzájemného průniku příznaků ◦ individuální poměr https://www.youtube.com/watch?v=AHY2UzOonig https://www.youtube.com/watch?v=opkMyKGx7TQ DIAGNOSTIKA Diagnostika ◦ analýza symptomů koktavosti ◦ sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti ◦ analýza symptomů v řeči ◦ postoj ke komunikaci ◦ projevy narušeného koverbálního chování ◦ reflexe věku a komunikační zkušenosti dané osoby Diagnostika ◦ východiska ◦ spontánní řečový projev ◦ řízený rozhovor ◦ týmová interdisciplinární spolupráce: ◦ foniatr, neurolog, logoped, psycholog, psychiatr Možnosti diagnostiky ◦ psychická tenze ◦ dotazníky pro rodiče a pedagogy ◦ dotazníky pro děti – hodnocení symboly , , :-l ◦ hodnoticí škály Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ SITUACE ◦ Situace, kdy je projev dítěte nejčastěji neplynulý ◦ Vyhýbání se situacím ◦ Porovnání řečového výkonu v domácím a školním prostředí Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele ◦ LIDÉ ◦ Neplynulost projevu – cizí osoby ◦ Zábrany v komunikaci s vrstevníky ◦ Posmívání ◦ Diskuse o obtížích Psychická tenze Dotazník pro rodiče, učitele ◦ DÍTĚ ◦ Změny v obtížích ◦ Sledování koverbálního chování ◦ Uvědomování si obtíží ◦ Netrpělivost, napětí před mluvením ◦ Spontánní vyprávění o obtížích ◦ Znepokojení kvůli řečovým obtížím ◦ Změny v chování ◦ Úzkostnost a další projevy Možnosti diagnostiky dysfluencí ◦ Kvantitativní přístup ◦ Kvalitativní přístup Kvantitativní přístup ◦ frekvence dysfluencí ◦ procento dysfluencí ◦ počet zakoktání x 100/počet řečených slov Kvantitativní přístup ◦ index zlepšení/zhoršení ◦ počet dysfluencí při kontrolním / předcházejícím vyšetření ◦ čtení textu za časovou jednotku Kvalitativní přístup ◦ rozhovor s rodičem, učitelem, partnerem balbutika ◦ transkripce vzorku řeči ◦ označení výskytu dysfluencí, nadměrné námahy i psychické tenze Diferenciální diagnostika ◦ neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP ◦ breptavost ◦ fyziologická neplynulost a incipientní koktavost Terapie koktavosti ◦ celá řada postupů ◦ individuální a skupinová forma ◦ jednodimenzionální a vícedimenzionální postupy Příklad - cvičná léčba ◦ Seemanova komplexní cvičná léčba ◦ medikamentózní léčba, tělesná cvičení, denní režim, dieta ◦ psychoterapie – odstranění strachu z mluvení ◦ nácvik respirace, fonace, artikulace, řečnická cvičení, čtení ◦ tento koncept byl prováděn pouze v individuální formě Příklad - behaviorální techniky ◦ systematická desenzibilizace ◦ operační podmiňování Příklad – techniky založené na sluchové zpětné vazbě ◦ opožděná sluchová zpětná vazba ◦ delayed auditory feedback - DAF ◦ opoždění vede ke zpomalení tempa a podpoře plynulosti ◦ Logohelp Příklad - Van Riperova metoda ◦ identifikace – poznání vlastní koktavosti ◦ desenzibilizace – odstranění pocitu strachu a úzkosti ◦ modifikace – učí se „plynulejšímu koktání“ ◦ generalizace – využití naučených technik v praxi Fonograforytmická metoda podle Lechty ◦ východisko – koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému ◦ vzniká z normálních vývojových neplynulostí a zážitku časového tlaku a ztráty kontroly nad způsobem realizace vlastní promluvy ◦ metodu lze využít k podpoře, tvarování plynulosti projevu ◦ (Lechta, 2010) 7 etap fonograforytmické metody 1. fonologická analýza slov na slabiky – rytmické vytleskávání 2. přičlenění grafických ekvivalentů slabik – obloučky 3. přičlenění grafických ekvivalentů slov – úsečka (slova, věty, dialog) 4. pragmatizace – používání fonograforytmiky v dialogu, laserový pointer 5. imaginace – představa „písma“ bez konkrétní realizace 6. fixace – fluentní komunikace v konkrétních komunikačních situacích, přítomno více účastníků konverzace 7. transfer ve hře s různými rolemi - Kouzelná země - Kouzelné písmo - Specifické postupy motivace vzhledem k věku klienta Systémová terapie koktavosti dle Tarkowského (STJ) - podrobně v textu ve studijních materiálech ◦ Kombinace řečové terapie, psychoterapie a sociální terapie ◦ Cíle: ◦ Dosažení plynulosti v řízeném nebo spontánním projevu ◦ Snížení svalového tonu ◦ Snížení obavy z mluvení ◦ Zvýšení připravenosti ke komunikaci INCIPIENTNÍ KOKTAVOST Incipientní koktavost terapeutické postupy ◦ Cíle terapie ◦ Předcházení vzniku psychické tenze ◦ Eliminace případných prvků nadměrné námahy ◦ Korekce dysfluencí řeči ◦ https://www.youtube.com/watch?v=rw04IXYpQgQ Incipientní koktavost terapeutické postupy (Lechta, 2010) ◦ Psychická tenze ◦ Zabránit direktivitě – modifikace komunikace s dítětem ze strany okolí, rozvoj empatie ◦ Podpora pocitu dostatku času při komunikaci ◦ Maximální podpora pro zážitek fluence ◦ Nadměrná námaha ◦ Relaxace, prvky jógy ◦ Muzikoterapie ◦ Pantomima, hraní rolí ◦ Dysfluence ◦ Fonograforytmika ◦ Lidcombský program – využívá principu operačního podmiňování (Lechta, 2010, s. 198) Incipientní koktavost Interakční terapie ◦ Michael Palin Center for Stammering Children ◦ Program pro podporu komunikace v rodinném prostředí ◦ modifikace komunikačního procesu mezi rodičem a dítětem ◦ změna komunikačního stylu ◦ 3 měsíční terapeutický program Incipientní koktavost STJ dle Tarkowského ◦ Období relativního ticha dítěte, aby nedocházelo k fixaci neplynulosti ◦ Rodinná terapie ◦ Fytoterapie (bylinky, placebo) ke snížení svalového tonu ◦ Intervence dospělých v případě řečových bloků dítěte FIXOVANÁ KOKTAVOST Fixovaná koktavost ◦ 6.-13. rok života ◦ Strach z koktavosti – uvědomění si obtíží v řeči ◦ Nadměrná námaha – bloky a tlačení ◦ Dysfluence – převažující repetice a prolongace ◦ Sociální, komunikační a kognitivní stresory ◦ Spolupráce – rodiče – učitel – logoped – balbutik Fixovaná koktavost terapie ◦ Principy ◦ Odstranění řečového „soutěžení“ ◦ Odstranění intolerance k „chybám“ – ovlivnění postoje okolí k balbutikům ◦ Odstranění podceňování úrovně řeči (hodnocení ve škole) ◦ Skupinová terapie ◦ Mediace a mapování – poznatky o fluenci a dysfluenci ◦ Princip eliminace fixujících faktorů Fixovaná koktavost terapie ◦ Psychická tenze ◦ Potřeba prožití komunikace bez strachu a obav ◦ Učit se zpracovat NKS – eliminace negativních pocitů spojených s koktavostí ◦ Citlivý přístup s ohledem na věk ◦ Nadměrná námaha ◦ Vysvětlení obtíží a významu jejich korekce ◦ Význam relaxace, lehký artikulační kontakt ◦ Dysfluence ◦ Fonograforytmika – imaginace, podpora fonologických schopností (analýza, syntéza) ◦ Čtení STJ dle Tarkowského ◦ Cíle terapie ve školním věku: ◦ Plynulá řeč ve třídě – dosažení plynulosti v náročné komunikační situaci ◦ Etapy: ◦ Identifikace stresující situace ◦ Relaxace ◦ Desenzibilizace ◦ Zvládnutí techniky plynulého mluvení ◦ Terapeutický pohovor ◦ Socioterapie ◦ Hodnocení efektivity terapie MOŽNOSTI PODPORY ŽÁKA S BALBUTIES Lechta (2010), Peutelschmiedová (1994) Ve výukové i v běžné komunikační situaci je klíčový přístup k žákovi ◦ neupozorňovat na neplynulost v řeči, přecházet ji citlivě, nikoli lhostejně ◦ vytvořit při komunikaci s žákem pozitivní atmosféru – přirozeně akcentuje obsah, nikoliv formu sdělení podporovat komunikativnost V komunikační situaci je třeba poskytnout žákovi: ◦ možnost vyjádřit vše, co sám chce ◦ dostatek prostoru k samostatnému dokončení myšlenky, věty, slova – jeho projev nepřerušovat ◦ spolupráce při pomoci – reakce žáka Ze strany vyučujícího se doporučuje: ◦ redukce počtu kladených otázek ◦ nepospíchat - eliminace pocitu časového tlaku ◦ poskytnout dostatek času na odpověď ◦ neužívat „doporučení“ – riziko zvýšení obtíží Dále je vhodné v průběhu času a spolupráce s žákem: ◦ pozorovat situace, kdy se plynulost řeči zlepšuje x zhoršuje ◦ okamžik plynulého projevu využít k další komunikaci ◦ ve fázi zvýšené neplynulosti žáka s požadavky na komunikaci nezatěžujeme ◦ žádoucí je tyto situace citlivě vyhodnotit – eliminace pocitu vyčlenění V plynulosti projevu se mohou negativně promítnout některé jevy: ◦ nečekaná zátěžová situace, náhlé změny, časový tlak, podráždění, únava, přetěžování ◦ ústní zkoušení, samostatný mluvní projev před třídou, hlasité čtení ◦ volba způsobu ověřování školních vědomostí – optimální výkon ◦ dle potřeby upřednostnit písemnou formu zkoušení ◦ další varianty přístupů k hodnocení žákova výkonu i k realizaci ověřování poznatků mohou být uvedeny v Doporučení ŠPZ V kontextu podpory je třeba dále posilovat: ◦ pozitivní sebehodnocení žáka, zdravou sebedůvěru ◦ posilovat frustrační toleranci, odolnost vůči zátěži ◦ řečové obtíže nezlehčovat ani nedramatizovat, pomoci se s nimi vyrovnat ◦ uspořádání aktivit ve výuce – pravidelné střídání činností, včetně relaxačních chvilek ◦ denní režim – dostatečný prostor pro školní přípravu, vhodnou relaxaci a uvolnění – činnosti, které dítě baví a zajímají ◦ psychická pohoda, pravidelný režim, strava s dostatkem vitamínů ◦ nutný je samozřejmě dostatečný spánek a odpočinek CHRONICKÁ KOKTAVOST Chronická koktavost ◦ Psychická tenze – logofobické rysy… ◦ Nadměrná námaha – narušené koverbální chování a jeho zamaskování ◦ Dysfluence – prolongace a bloky Chronická koktavost terapie ◦ Individuální a skupinová forma ◦ Svépomocná skupina – může být realizována s oporou v supervizi terapeuta – podpora aplikovaných postupů, bez supervize podpora nezávislosti klientů – přínosem je propojení obou variant ◦ Modifikace metod dle věku – vzhledem k věku klienta je širší možnost diskuse, přímé práce s obtížemi – motivace a zkušenost klienta s vlastní komunikací, situacemi, obtížemi… Chronická koktavost - terapie ◦ Cíle ◦ Podpora dosažení pozitivních postojů a pocitů souvisejících s komunikací navzdory přetrvávající koktavosti ◦ Minimalizace – eliminace nadměrné námahy při projevu – získání kontroly ◦ Eliminace nejnápadnějších příznaků dysfluence ◦ K úvaze při spolupráci s klientem v chronické fázi koktavosti: ◦ náročnějším faktorem může být habituace příznaků a zkušenost balbutika s teraepeutickými postupy ◦ Naopak pozitivem může být ochota klienta převzít spoluzodpovědnost za každodenní práci, schopnost introspekce, možná participace na přípravě terapeutického programu (Lechta, 2010, s. 293) Terapie– chronická koktavost MIDVAS ◦ Motivace – emocionální a mentální příprava balbutika na jednotlivé kroky terapie ◦ Identifikace – analýza, klasifikace vlastního vnějšího chování a vnitřního prožívání z pohledu balbutika (možnost využití videonahrávky – citlivě) ◦ Desenzibilizace – snižování úzkosti spojené s komunikací – budování rezistence balbultika na subjektivně prožívané komunikační situace ◦ Variace – práce s plynulostí projevu, získání kontroly ◦ Aproximace – vlastní variace způsobu mluvení (artikulační postavení, lehký hlasový začátek, eliminace bloků apod.) ◦ Stabilizace získaných dovedností v běžných komunikačních situacích ◦ (Lechta, 2010, s. 193, s. 181) TSJ dle Tarkowského ◦ Trénink plynulosti ◦ Psychoterapie ◦ Socioterapie Zdroje ◦ Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada. ◦ Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ◦ Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál. ◦ Mlčáková, R. (2011) Osoby s narušenou komunikační schopností. In. Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ◦ Peutelschmiedová, A. (1994). Čtení o koktavosti. Praha: Portál. ◦ Pospíšilová, L. Vývojová koktavost. In. Neubauer, K. a kol. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.