\ SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI Specificky narušený vývoj řeči ° vícedimenzionální deficit ve vývoji řečových schopností dítěte ° podmíněn drobným difúzním poškozením centrální nervové soustavy °způsobuje obtíže v rozvoji kognitivních, jazykových i motorických řečových schopností dítěte ° (Neubauer, Neubauerová, Nohejlová, 2016) Specificky narušený vývoj řeči ° narušení očekávaného vývoje jazyka, které není doprovázeno obecnějšími deficity v intelektových funkcích ° stejná príčina se neprojeví stejným způsobem u každého jedince ° (Monfort, Juarez Sanchez, 2013; Seidlová Málková , Smolík, 2014) Specificky narušený vývoj řeči ° závažná porucha expresivní a/nebo receptivní stránky jazyka ° s běžným výkonem v jiných dovednostech v neverbální inteligenci ° (Love, Webb, 2009) Specificky narušený vývoj řeči ° trvalý deficit verbálního výkonu ve srovnání s normou stanovenou pro jednotlivá stadia vývoje řeči ° těžká vývojová porucha ° narušen vývoj strukturalizace řeči a jazyka - produkce a porozumění ° obtíže v oblasti fonologie, lexika, syntaxe, sémantiky a pragmatiky °(Thibault, Pitrou, 2014) současná terminologie ° specificky narušený vývoj řeči ° vývojová dysfázie specific language impairment (SLI) ° specific language disorder ° developmental language disorder KLASIFIKACE DLE MKN ° kategorie - poruchy psychického vývoje o (F.80-89) ° konkrétně - specifické poruchy vývoje řeči a jazyka - F.80 ° F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka ° F 80.2 - receptivní poruchy vývoje jazyka ° vyšší frekvenci se vyskytuje expresivní a smíšená forma (Dlouhá, Černý, 2012) ETIOLOGIE ° bilaterální difúzni kortlkální léze ° atypické asymetrie CNS ° změny objemu mozkových hemisfér ° snížený regionální průtok krve v mozku ° porucho centrálního zprocovánířečového signálu ° genetické mechanismy ° nízká porodní hmotnost ° předčasný porod GENETICKÉ MECHANISMY ° děti s pozitivní rodinnou anamnézou mají výrazně vyšší riziko pro vývojové poruchy řeči než ostatní děti ° poruchy percepce i exprese-► vyšší riziko perzistence poruch až do školního nebo adolescentního věku ° riziko výskytu SPU o Možná role genů FOXP2, CNTNAP2 (Seidlová Málková, Smolík, 2014; Dlouhá, Černý 2012) CENTRÁLNI PORUCHA ZPRACOVANÍ REČOVÉHO SIGNÁLU ° Podklady v samostatném souboru o CAPD - CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER ° Soubor obtíží-narušení procesu naslouchání ° typicky normálni sluch zkoumaný tradiční tónovou nebo řečovou audiometrií ° neschopnost interpretovat nebo zpracovat řeč pokud není okolní prostředí zcela klidné (Dvořák, 2003) shrnutí Symptomatologie ° narušení hloubkové i povrchové struktury řeči RIZIKOVÉ FAKTORY VÝVOJOVÉ DYSFAZIE • Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace •Snížená verbální spontaneita • Obtíže s informativitou - obtíže s dalším předáním slyšené (verbálně sdělené) informace, spojeno i s deficity auditivně-verbální paměti • Obtíže s vybavováním pojmů • Obtíže v syntaktickém kódování (redukce syntaktických struktur) • Poruchy porozumění Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií Predrečová fáze • obtíže se sáním, polykáním • omezené reakce na zvukové podněty z okolí • chybí broukání a žvatlání • redukovaná hra se zvuky • sporadické naväzovania udržování očního kontaktu • snížená neverbální reaktivita - úsměv • velmi pomalý prechod k porozumění reči a verbální produkci Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií Vlastní vývoj reči 12.-18. měsíc • sporadická zvuková produkce • obtíže ve vývoji porozumění reči • neporozumění vlastnímu jménu - nereaguje na jeho vyslovení 18.-24. měsíc • markantní oslabení slovní zásoby - obtíže v pojmové výbavnosti • porozumění 1 slovu ve sdělení, instrukci • snazší porozumění se zrakovou oporou Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií 2. - 3. rok • limity v motivaci učit se nová slova deficity ve srozumitelnosti projevu • preference využití neverbálních prvků pri komunikaci - gesta • obtíže v porozumění jednoduchým příkazům 3. - 4. rok • sporadická iniciace rozhovoru, komunikační situace • „echolalické" opakování otázek • telegrafický charakter reči, snížená srozumitelnost • tendence zapomínat nově osvojená slova Specifika ve vývoji dítěte s vývojovou dysfázií 4. - 5. rok obtíže s chápáním abstraktních výrazů • obtíže v konverzaci - pozornost věnovaná komunikačnímu partnerovi, porozumění otázkám • redukovaná sdělení, odpovědi • pomalé tempo učení, interference obtíživ procesu zapamatování, vybavování 5. - 6. rok • obtíže v definování pojmů - „prístup" ke slovní zásobě • záměna zvukově a smyslově blízkých slov • obtíže s porozuměním příběhům, vtipům, hádankám a abstraktnímu jazyku Specifické obtíže ve výuce ° Porozumění + srozumitelnost projevu ° Sluchová percepce - analýza/syntéza/diferenciace - orientace ve strukture slova ° Oslabení jazykového citu + fixace a aplikace pravidel ° Struktura slovní zásoby + chápání nových pojmů + využití pojmů ve vlastním projevu ° Práce s informacemi + propojování ° Komunikační flexibilita Technika čtení + orientace ve strukture textu + porozumění čtenému textu ° dyslexie vyskytuje u 40-50 % dysfatiků ° obtíže charakteru dysortografie se vyskytují až v 70 % případů ° zvýšený výskyt poruch pozornosti - vytrvalost, soustředěnost, kapacita, výběrovost i rozdělování pozornosti Možnosti vzdělávání dětí/žáků s vývojovou dysfázií ° Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání/ambulantní logopedická péče ° Běžná škola v režimu inkluzivního vzdělávání s podporou v PO/ambulantní logopedická péče ° Třída zřízená dle § 16 odst. 9 ŠZ ° Škola zřízená dle S 16 odst. 9 ŠZ Dospívání a dospělost • porozumění složitým větným celkům a humoru, příslovím, ironii a „jazyku mladých" • obtíže s pojmovou výbavností, s přesným vyjádřením myšlenek, • vedení efektivní konverzace a organizaci vlastního sdělení • obtíže ve čtení a psaní i nepřesnosti v chápání a porozumění časoprostorovým vztahům • období dospívání představuje zátěž i z emočního hlediska • moderní formy komunikace, počítač - usnadnění komunikace? • podpora v nezávislosti v komunikaci, učení a emoční oblasti diagnostika ° interdisciplinární spolupráce ° logopedie ° psychologie ° neurologie ° foniatrie diferenciální diagnostika ° dyslalie ° opožděný vývoj reči prostý ° dysartrie ° mutismus ° mentální postižení ° syndrom Landau-Kleffner ° autismus ° diagnostika per exclusionem terapie ° kombinace přístupů, metod - tailoring ° rozvoj celé osobnosti dítěte ° spolupráce s dalšími odborníky ° spolupráce s učiteli dítěte Rozvoj sluchové percepce ° Naslouchání (+ vizuální opora) ° Práce s melodií a rytmem ° Sluchová diferenciace ° Sluchová analýza a syntéza - rozvoj orientace ve strukture slova +využití žetonů, schémat - vizualizace + manipulace ° Sluchová paměť Metodika Elkonina www.elkonin.cz R E D K V 1 C K A Porozumění reci Dobrý čtenář Metodika Elkonina ° Klíčové postavení jazykových schopnosti v rámci čtení ° Zrakové vnímání je pouze vstup - navazuje mnohaúrovňové jazykové zpracování ° Fonematické uvědomování má zásadní význam - slova mají kromě významu zvukovou formu - řetězce plynule vyslovených hlásek ° Nedostatečně rozvinuté fonematické uvědomování je jednou z hlavních príčin SPU ° Fonematické uvědomování a jeho rozvoj - klíčové pro zvládnutí psaní ° Postupná tvorba fonologické matice o FONEMATICKÉ UVĚDOMOVÁNÍ JE HLAVNÍ PREDIKTOR PRO ČTENÍ A PSANÍ Předgrafémová etapa ° Slabiková struktura slova ° Hlásková struktura slova ° Samohlásky, souhlásky a dvojhlásky ° Rozlišování tvrdých a měkkých souhlásek ° Procvičování HLASULKY MISTR SLABIKA MISTR DÉLKA Grafémová etapa ° Samohlásky ° Dvojhlásky ° Tvrdé souhlásky ° Měkké souhlásky ° Obojetné souhlásky ° Ostatní souhlásky, spodoba souhlásek o „Čtení" ° Jazyková cvičení Posílení „vstupu" informace ° Neverbální prostředky - mimika, gesta ° Prstová abeceda ° Pomocné artikulační znaky ° upřesnění struktury slova ° predstava o pozici jednotlivých hlásek ve slově o SPOLUPRÁCE S RODIČI A LOGOPEDEM Posílení vstupu informace ° znakový jazyk - znaková zásoba ° Makaton ° Znak do reči ° pnnos ° segmentace projevu ° poradí a vztahy slov ° vizualizace klíčových slov ° vizualizace celého sdělení ° upřesnění syntaktické i sémantické struktury sdělení ° rozvoj jemné motoriky ° prožití pohybu mm Grafická opora ° obrázky ° piktogramy °ideogramy ° psané slovo Možnosti využití grafické opory ° konkretizace obsahu pojmu - variabilita obrazového materiálu ° systematizace slovní zásoby ° Tvorba vět - práce s větným schématem ° vytváření vztahů a souvislostí mezi pojmy - pojmové mapy a schémata ° klíčová slova z vět, pohádek, písniček.... ° sestavování postupu činnosti ° sestavování rozvrhu, plánu činnosti ° orientace v prostredí ° Propojení práce s textem Slovní zásoba z naukových předmětů - Boardmaker I likuláš Mikuláš, čert. anděl cukroví G O vánoční ozdoba koledy Ji J kapr ozdoba anděl vykrajovat cukroví vánoční stromek dárek překvapený f maso / ryba snehová koule balicí papír f g a bitú? text ° strukturování informací ° obrázky, schémata, myšlenkové mapy, přehledy a tabulky konkretizace + orientace = © návrh tvorby slovníku žáka_ + OPAKOVANÍ nové slovo obrázek symbol přiřazení obsahu - definice propojení s vlastní slovní zásobou a zkušeností žáka porovnání s pojmy ze stejné kategorie - výběr podstatných rysů k porovnání + využití ve vlastním projevu + forma slova kořeny stonek f- list okvětní lístek květ strom ucem 250-rS matematika L5 V březen duben SE U srpen prosinec výtvarná výchova __ľ>l pracovní vyučovaní $1 fa květen 3Ě rijen český jazyk přírodopis přírodopis zeměpis fyzika chemie Mikuláš, čeří, anděl vanocmozdoba •ä s,c ledy •.a p r vykrajovat cukroví' vánočr í stromek Usnadnění výstupu informace ° korekční zpětná vazba ° nepřerušovat sdělení žáka - zachytit chyby a správné znění uvést vzápětí ° dát najevo zájem o sdělení - trpělivost © USNADNĚNÍ VÝSTUPU INFORMACE ° respektovat schéma výměny rolí při hovoru - volnější tempo ° preference - obsah x forma ° Stručná odpověď je v pořádku© ° povzbuzovat k účasti - hovořit navzdory obtížím - ocenit úsilí PODPORA PRO PÍSEMNÝ PROJEV ° specifické obtíže v písemném projevu (zraková opora) ° vlastní text: ° Diskuse o tématu - příprava ° výběr klíčových slov, která lze v textu využít - porozumění, praktické využití a propojení ° tvorba vět s klíčovými slovy ° psaní textu po předchozí přípravě ° Osnova - k orientaci pro strukturování textu PRACE S KLÍČOVÝMI SLOVY -TVORBA TEXTU DLE OBRÁZKŮ pán jídelní lístek přichází paní káva objednává číšník jídlo přináší restaurace stůl nlntí í ' í » i ÍWI up O) TEXT a možnosti úpravy ° Úprava formálni stránky textu - napr. pro prípravu zápisů, materiálů, které si žák lepí, vkládá do vlastního sešitu ° Volnější rozložení textu na stránce ° Řádkování 1,5 ° Písmo- Arial (12) - Verdana (14) - Comic Sans MS (14) ° Úprava mezer mezi slovy a písmeny-k diskusi MOŽNOSTI PRÁCE S TEXTEM o ÚPRAVA TEXTU ° Forma ° Struktura ° Obsah ° Slovní zásoba DALŠÍ MOŽNOSTI - PRÁCE S TEXTEM ° využití čtenářských pomůcek ° ke zvážení - zadávání textu předem, k domácímu seznámení ° barevné označení klíčových slov a pasáží v textu - dělení primárních a sekundárních informací ° kratší texty ke čtení DALŠÍ MOŽNOSTI PRÁCE S TEXTEM ° doplnění textu o synonyma, piktogramy ke klíčovým slovům ° doplnění textu o tabulky a schémata ° využití dataprojektoru, interaktivní tabule - společná práce s pojmy ° vlastní kresba - schematické zachycení před shrnutím obsahu vysvětlivky Ilustrace ° umělecký dojem ° vysvětlení neznámých slov ° lepší pochopení probíhajícího děje DALŠÍ MOŽNOSTI PRÁCE S TEXTEM SYMWRITER ° program vytvořený pro osoby - děti i dospělé, kteří mají potíže s psaným textem ° pro všechny věkové kategorie ° široké využití v praxi ° příprava výukových materiálů v elektronické i tištěné podobě OVERENÍ POROZUMĚNÍ TEXTU ° testy s variantami ° písemná, ústní odpověď na otázky ° doplňovačky ° spojování klíčových slov s obrázkem ° skládání „klíčových vět" dle časového sledu o o ° přímá řeč - přiřazování k obrázkům protagonistů0 ° ústní a písemné shrnutí ° zdroje ° Bočková, B. (2011). Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita. ° Bočková, B. (2017). Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU. ° Bočková, B. (2015). Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Dostupné z https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668 ° Dlouhá, O. (2003). Vývojové poruchy řeči. Praha: Unitisk. ° Dlouhá, O., & Černý, L. (2012). Foniatrie. Praha: Karolinum. ° Dvořák, J. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica. ° Love, R. J., &Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč. Praha: Portál. ° Mikulajová M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia. Bratislava. ° Neubauer, K., Neubauerová, L, & Nohejlová, A. Opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie - od programu logopedické intervence k problematice poruch učenia adaptace ve školní výuce. In K. Neubauer, S. Tubele, & L. Neubauerová, Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifických poruch učení. (s. 37-63). Hradec Králové: Gaudeamus. ° Smolík, F., & Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ° Škodová, E., & Jedlička, I. (2010). Vývojová dysfázie. In E. Škodová & I. Jedlička, Klinická logopedie (s. 95-146). Praha: Portál. ° Vrbová, R. et al. (2015). Katalog podpůrných opatření- pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Zdroje - pro zajímavost ° Kubová, L. (1997). Piktogramy - metodická příručko. Praha: Tech -Market. ° Kubová, L. (2011). Řeč obrázků. Praha: Parta. ° Kubová, L, Povelová Z., & Řádková, I. (1999). Znok do řeči. Praha: Tech -market. ° Kubová, L, & Škaloudová R. (2012). Řeč rukou, komunikační systém tvořený ° znaky - Znak do řeči. Praha: Parta.