SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA SPk409; SPk110; SPc307 podzim 2019 PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. ÚVODNÍ INFORMACE KONTAKT •PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. •gajzlerova@ped.muni.cz •konzultační hodiny •středa 13:30 - 14:50 •pátek – dle domluvy INFORMACE O ABSOLVOVÁNÍ - ZKOUŠKA • 4-6 kreditů • zk - forma – on-line TEST • termíny – budou v IS • pro absolvování – nutných 70 % správných odpovědí • okruhy = osnova předmětu LITERATURA POVINNÁ • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. • LECHTA, V. (ed.) Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, s. 169-182. ISBN 978-80-7367-679-7. • VALENTA, M. (a kol.) Přehled speciální pedagogiky. 2014 • Bartoňová, M., Vítková, M. et. al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0. LITERATURA POVINNÁ DALŠÍ PUBLIKACE KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání • Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů • novela 82/2015 Sb. à konsolidované znění školského zákona • Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 • ve znění vyhl. č. 270/2017 Sb., 416/2017 Sb., 244/2018 Sb. a 196/2019 Sb. Sb. MATERIÁLY KE STUDIU / STAŽENÍ • Projekt Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR http://www.inkluze.upol.cz/portal/ • Posilování kompetencí v oblasti informačních technologií mladých vědeckých pracovníků při práci si osobami se zdravotním postižením – POS IT - http://posit.upol.cz/ke-stazeni.php • Projekt Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013-2015) – Olomouc - http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ PŘEHLED TÉMAT • Speciálně pedagogická terminologie. Vymezení základních pojmů, vztahujících se k podpoře dětí/žáků se SVP při jejich vzdělávání. • Rozdělení a charakteristika cílových skupin. • Poradenský systém: pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení). • Systém vzdělávání: oblasti a možnosti podpory dětí/žáků se SVP. • Inkluze, rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání (legislativní podmínky inkluze, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR). • Organizační a personální zabezpečení vzdělávání žáků se SVP. Implementace podpůrných opatření. • Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP).