AAK_ÚVOD Systémy AAK ◦ všechny prostředky, které umožňují komunikovat jinak a lépe než přirozenými prostředky pokud je jejich funkce omezena nebo zcela chybí ◦ kompenzace anebo nahrazení závažného narušení komunikační schopnosti ◦ využití v expresivní i receptivní úrovni Vymezení základních pojmů ◦ alternativní komunikace ◦ závažné formy narušené komunikační schopnosti ◦ výrazné narušení verbální komunikace ◦ náhrada mluvené řeči Vymezení základních pojmů ◦ augmentativní komunikace ◦ podpora již existujících komunikačních možností a schopností ◦ rozšíření na adekvátní úroveň – záleží na potřebách klienta Cíl AAK ◦ umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání ◦ zapojení do života společnosti Cílová skupina – uživatelé AAk ◦ Variabilita speciálních vzdělávacích potřeb ◦ Variabilita věkových kategorií ◦ Variabilita aplikovaných systémů Cílová skupina – uživatelé AAK ◦ vývojová narušení komunikační schopnosti ◦ obtíže vývojového charakteru ◦ specifika získaných obtíží Cílová skupina – uživatelé AAK ◦ získané poruchy a degenerativní onemocnění ◦ poškození CNS ◦ cévní mozkové příhody ◦ úrazy ◦ degenerativní onemocnění různého charakteru Aplikace AAK ◦ Limity komunikační schopnosti ◦ specifika základních komunikačních mechanismů ◦ produkce - formální složka - obsahová složka ◦ porozumění DĚLENÍ SYSTÉMŮ AAK   dělení metod AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek Metody AAK ◦ bez pomůcek (unaided) ◦ užití prostředků neverbální komunikace ◦ pohled ◦ mimika ◦ gestikulace ◦ vizuálně motorické systémy Metody AAK ◦ s pomůckami (aided) ◦ netechnické (low tech) ◦ předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy ◦ technické (high tech) ◦ elektronické komunikační pomůcky a počítače + doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače (klávesnice, myši apod.) Systémy bez pomůcek – dynamické systémy ◦ Vizuálně-motorické systémy Znak do řeči ◦ kompenzační prostředek ◦ využití řeči těla – přirozených gest a mimiky ◦ doplněk expresivní stránky řeči + podpora porozumění ◦ vysoká míra vazby znaku na „realitu“ ◦ nižší motorická náročnost – realizace znaku x artikulace slova ◦ https://www.youtube.com/watch?v=uxtNPxtigvY ◦ Libuše Kubová – Znak do řeči Cílová skupina uživatelů ◦ Osoby s mentálním postižením ◦ Osoby s Downovým syndromem ◦ Osoby s PAS ◦ Osoby s tělesným postižením – dle možností Komunikační systém MAKATON www.makaton.org ◦ MArgaret Walker – KAthy Johnston – TONy Cornforth ◦ jazykový program ◦ systém manuálních znaků a symbolů ◦ aided + unaided ◦ využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí ◦ potenciál pro rozvoj čtenářských dovedností Makaton ◦ znakování je doprovázeno mluvenou řečí ◦ key-word approach ◦ grammatical translation approach ◦ slovník Makatonu obsahuje 450 slov seřazených do 8 stupňů ◦ 9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy ◦ http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g Cílová skupina uživatelů ◦ Osoby s mentálním postižením ◦ Osoby s PAS ◦ Osoby se získanými obtížemi v komunikaci ◦ Osoby s tělesným postižením – dle možností Další dynamické systémy ◦ Znakový jazyk ◦ Prstová abeceda ◦ Pomocné artikulační znaky Vybrané systémy ◦ TADOMA ◦ Lormova abeceda KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY SE SYMBOLY Reálné předměty fotografie obrázky Piktogramy Využití grafických symbolů ◦ široké spektrum využití ◦ jednoduché – netechnické i sofistikované technické pomůcky ◦ symboly zastupují vizuální modalitu lze kombinovat s mluveným projevem ◦ jsou statické a neměnné x variabilita mluveného projevu ◦ mají stále stejný formální vzhled ◦ vazba na reálný a vizuální svět – ikonicita x specifická volba symbolů ◦ méně abstraktní než slova → potenciál pro využití v rámci AAK Piktogramy ◦obvyklá forma předávání instrukcí ◦příkazy, varování, usnadnění orientace ◦funkční i bez vazby na jazyk ◦nízký věk, mentální postižení – neschopnost dekódovat písmo Výhoda piktogramů ◦Sdělení pocitů a potřeb ◦Zvýšení kognitivních možností ◦Pomoc při rozhodování ◦Zapojení do konverzace ◦ZMĚNA ROLE: Pasivní posluchač aktivní účastník Uživatelé piktogramů ◦Osoby s mentálním postižením ◦Osoby s PAS ◦Osoby s tělesným postižením ◦Osoby se získaným postižením, NKS Využití piktogramů ◦ Produkce sdělení ◦ Porozumění sdělení ◦ Sociální čtení ◦ Pochopení struktury prostředí ◦ Sled činností v čase ◦ Stavba věty ◦ Seznámení s abstraktními pojmy ◦ Podpora při výběru KOMUNIKAČNÍ DENÍKY Komunikační pomůcka charakteru knihy, v níž jsou dle daných pravidel uspořádány symboly, obrázky, fotografie – dle možností a potřeb uživatele Sestavování deníku ◦ Schématické uspořádání – bibliografie ◦ Sestavování dle kategorií – taxonomie (nadřazené a podřazené pojmy) ◦ Abecední uspořádání ◦ Sémanticko-syntaktické uspořádání ◦ Dle četnosti užívaných pojmů Deník se schematickým uspořádáním ◦ KNIHA, V NÍŽ JE UŽIVATEL HLAVNÍM HRDINOU ◦ slovní zásoba, doplněná o fotografie, obrázky i reálné předměty ◦ klíčové události, aktivity v běžném životě uživatele, zážitky (výlet, návštěva apod.) ◦ uspořádání deníku umožňuje posílení orientace v časovém schématu ◦ soubor témat ke konverzaci DALŠÍ MOŽNOSTI USPOŘÁDÁNÍ Umístění piktogramů na pracovní desce ◦Rozsah pohybu klienta ◦Využití dráhy pohybu ◦Koordinace pohybu oko/ruka ◦Řádky ◦Oblouk ◦Počet piktogramů dle možností Pracovní deska ◦ postup činnosti ◦ rozvrh ◦ pomůcky KOMUNIKAČNÍ TABULKY Komunikační tabulka ◦ Komunikační tabulka (netechnického charakteru) patří dle E. Cataix-Negre (2011) k nejčastěji využívaným komunikačním pomůckám; jedná se o obvykle o plochu různé velikosti a tvaru rozdělenou čtvercovou sítí (do buněk), jejichž výplň obvykle tvoří obrázky, piktogramy, symboly, písmena, slova či věty, využívány jsou také slabiky; využívány jsou také tabulky s reálnými předměty (případně v jejich zmenšené podobě). Komunikační tabulky ◦ Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky ◦ Reálné předměty ◦ Obrázky ◦ Piktogramy ◦ Symboly ◦ Písmena ◦ Slova a věty Specifické techniky ukazování ◦ Prstem ◦ Nosem ◦ Bradou ◦ Pěstí ◦ Nohou ◦ Ukazovátka – hlavové, ústní ◦ Laserový pointer SOCIÁLNÍ ČTENÍ sociální čtení ◦ podpůrná a motivační metoda ◦ cílová skupina – osoby s mentálním postižením, PAS ◦ rozvoj rozumových schopností ◦ orientační dovednosti ◦ zlepšení sociální komunikace ◦ navození globálního čtení složky • fotografie a obrázky • piktogramy • slova a skupiny slov cíle a prostředky • praktická funkčnost • poznávání obalů zboží • pracovní postupy • přehled o časových představách • přehled informačních piktogramů forma • Předmětová • vhodná k samoobslužným činnostem • jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena.. • Obrazová • fotografie, barevné a černobílé obrázky • piktogramy a další grafické symboly VOKS VOKS ◦ V průběhu sedmi výukových lekcí je postupně rozvíjena dovednost výměny obrázku za věc (lekce 1) až po spontánní komentování (lekce 7). ◦ Využívané symboly jsou uspořádány do komunikačního deníku, pro snazší orientaci uživatele jsou rozděleny do kategorií na barevně odlišených stranách ◦ v rámci komunikační výměny je využíván větný proužek (Knapcová, M., 2006). ◦ Při využívání VOKS se lze využít reálné předměty, fotografie, obrázky i piktogramy – v barevném i černobílém provedení, dle preferencí a možností uživatele. Umístění textu je doporučeno nad symbolem – jako podpora rozvoje globálního čtení. cíl systému ◦ rychlé nabytí funkčních komunikačních dovedností ◦ rozvoj komunikační flexibility a samostatnosti ◦ široká cílová skupina uživatelů – osoby s PAS, MP, afázií apod. ◦ věkové kategorie bez omezení předpoklady pro zvládnutí ◦ orientace v běžném prostředí – diferenciace reálných předmětů ◦ účel předmětů barevné rozlišení komunikačních tabulek ◦ oranžová ◦ podstatná jména ◦ žlutá ◦ osoby, včetně osobních zájmen ◦ zelená ◦ slovesa ◦ modrá ◦ rozvíjející slova – přídavná jména, příslovce barevné rozlišení ◦ bílá ◦ různé – spojky, předložky, časové pojmy, barvy, písmena, čísla a další abstraktní pojmy ◦ červená ◦ tázací zájmena a frekventovaná slova – ANO, NE, NENÍ, V POŘÁDKU barevné rozlišení ◦ šedá ◦ větný proužek ◦ hnědá ◦ nosná slovní spojení – slovesa – já chci, já vidím, já mám ◦ fialová ◦ sociální výrazy – slang, specifické výrazy Výuková lekce 1 – výměna obrázku za věc ◦ příprava – pochutiny, obrázek ◦ výchozí pozice ◦ 2 učitelé ◦ Plně asistovaná výměna ◦ Role asistenta DALŠÍ PŘÍKLADY SYSTÉMŮ A POMŮCEKVyužití symbolů a písmen ETRAN – N ◦ Princip očního kontaktu ◦ Princip kódování Megabee ◦ http://www.megabee.net/megabee_simulation.html Facilitovaná komunikace ◦ řízený výběr komunikačních jednotek ◦ Rosemary Crosley Facilitovaná komunikace ◦ fyzická podpora horní končetiny ◦ facilitátor přidržuje končetinu ◦ postupný posun - ruka, zápěstí, loket, paže, rameno ◦ nastavení protitlaku ◦ zajištění zpětné vazby – intenzita svalového napětí ◦ stimulace při práci s počítačem apod. ◦ psychická podpora ◦ podpora cíleného jednání TECHNICKÉ POMŮCKY Komunikátory ◦ komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo ◦ digitalizovaná řeč ◦ syntetická řeč dělení komunikátorů ◦ jednovzkazové ◦ vícevzkazové ◦ sekvenční Další varianty technických pomůcek ◦ Adaptace ovládání PC ◦ Pohyb hlavy – SmartNav ◦ Pohyb očí – Grid 3 ◦ + přehled dalších pomůcek dle tabulky z výuky Zdroje ◦ Skripta https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668 Užitečné odkazy ◦ www.alternativnikomunikace.cz - stránky SPC pro AAK, Praha http://www.saak-os.cz/ http://www.petit-os.cz/ Zdroje ◦ Užitečné odkazy: ◦ http://www.youtube.com/watch?v=zSD5n-1zR98 (makaton) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=Q7PTs3yRm3Y&list=PLymzARV36uMRl3_CoNM5j8PM KVvN639FC&index=7 (makaton) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g (makaton) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=g-gh2hIRhkc (znakový jazyk) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=f4dzzv81X9w (znakový jazyk) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=plPw4H-ZsMg (cued speech) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=vpuicn9zwiU (cued speech) ◦ http://www.youtube.com/watch?v=_4ME2dy5QbM (LPC – francouzská varianta Cued Speech) zdroje ◦ http://www.youtube.com/watch?v=U_QMS-hzRMs (tadoma) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=gl1MnT2BtZw (komunikátor) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=w-sxeiJdkyQ (skenování) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=HygplCyZtoA (kom. situace) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=uxtNPxtigvY (Znak do řeči) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=Eb3iDnyQuJI (emego) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=z1tB-BFdOvA (ovládání pohybem očí) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=lfLuqGAxaz4 (etran, ano/ne) ◦ https://www.youtube.com/watch?v=LLkpRbUQzVo (etran – kódování bez barev)