PORUCHY PLYNULOSTI ŘEČI KOKTAVOST - BALBUTIES ◦syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení ◦ Symptomatologie ◦Z hlediska jazykových rovin: ◦foneticko-fonologická ◦lexikálně-sémantická ◦morfologicko-syntaktická ◦pragmatická Příznaky v řeči ◦Respirace ◦Fonace ◦Artikulace ◦Narušené koverbální chování ◦ ◦forma klonická ◦forma tonická ◦kombinovaná forma ◦ Písemný projev ◦ztížený začátek psaní ◦narušení plynulosti vedení čáry ◦opakování, přepisování, škrtání ◦poruchy jemné motoriky Fyziologické příznaky ◦změněná frekvence pulsu ◦zvýšený krevní tlak ◦poruchy metabolismu ◦nespavost ◦zvýšená unavitelnost ◦ Osobnostní a další příznaky ◦ovlivnění celé osobnosti ◦sebevědomí ◦interpersonální chování ◦emotivita ◦ ◦ ◦vliv situace Komplexní obraz koktavosti – vzájemné prolínání tří množin ◦ ◦dysfluence – repetice, prolongace ◦nadměrná námaha ◦psychická tenze DIAGNOSTIKA ◦ Diagnostika ◦ ◦analýza symptomů v daných oblastech ◦sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti ◦postoj ke komunikaci ◦zohlednit věk vyšetřované osoby ◦týmová interdisciplinární spolupráce – foniatr, neurolog, psychiatr, logoped, psycholog ◦ ◦ ◦Spolupráce se školou – dotazníky pro učitele ◦ Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele – pro ilustraci ◦SITUACE ◦Situace, kdy je projev dítěte nejčastěji neplynulý ◦Vyhýbání se situacím ◦Porovnání řečového výkonu v domácím a školním prostředí ◦ ◦ Psychická tenze dotazník pro rodiče/učitele - pro ilustraci ◦LIDÉ ◦Neplynulost projevu – cizí osoby ◦Zábrany v komunikaci s vrstevníky ◦Posmívání ◦Diskuse o obtížích ◦ Psychická tenze Dotazník pro rodiče, učitele - pro ilustraci ◦DÍTĚ ◦Změny v obtížích ◦Sledování koverbálního chování ◦Uvědomování si obtíží ◦Netrpělivost, napětí před mluvením ◦Spontánní vyprávění o obtížích ◦Znepokojení kvůli řečovým obtížím ◦Změny v chování ◦Úzkostnost a další projevy Terapie koktavosti ◦celá řada postupů ◦individuální a skupinová forma Ve výukové i v běžné komunikační situaci je klíčový přístup k žákovi – výběr z doporučení – k diskusi ◦neupozorňovat na neplynulost v řeči, přecházet ji citlivě, nikoli lhostejně ◦vytvořit při komunikaci s žákem atmosféru – přirozeně akcentuje obsah, nikoliv formu sdělení podporovat komunikativnost ◦Při hovoru s žákem: ◦zpomalíme své mluvní tempo, zachováme však stále přirozenou rychlost ◦prodloužení přestávek mezi jednotlivými fázemi rozhovoru, komunikační situace – otevřený a vstřícný přístup a přirozený oční kontakt ◦ V komunikační situaci je třeba poskytnout žákovi ◦možnost vyjádřit vše, co sám chce ◦spolupráce při pomoci – reakce žáka ◦osvědčuje se nechat žáka samostatně dokončit myšlenku, větu, slovo, jeho projev nepřerušovat ◦ Ze strany vyučujícího se doporučuje ◦redukovat počet kladených otázek – nepospíchat, eliminovat pocit časového tlaku – poskytnout dostatek času na odpověď ◦odpoutat pozornost od řečových obtíží – neužívat „doporučení“ – riziko zvýšení obtíží ◦ V rámci interakce je třeba, aby: ◦žák věděl, že má prostor, čas pro vyjádření i v kolektivu dětí ◦ je mu věnována dostatečná pozornost ◦ tato pravidla platí pro všechny – a není tedy ničím výjimečný ◦ Dále je vhodné v průběhu času a spolupráce s žákem ◦pozorovat situace, kdy se plynulost řeči zlepšuje x zhoršuje ◦chvíli, kdy mluví žák plynule, využijeme k dalšímu rozvíjení projevu ◦ve fázi zvýšené neplynulosti žáka s požadavky na komunikaci nezatěžujeme ◦žádoucí je tyto situace citlivě vyhodnotit – eliminace pocitu vyčlenění ◦ V plynulosti projevu se mohou negativně promítnout některé jevy ◦nečekaná zátěžová situace, náhlé změny, časový tlak, podráždění, únava, přetěžování ◦ústní zkoušení, samostatný mluvní projev před třídou, hlasité čtení ◦ volba způsobu ověřování školních vědomostí – optimální výkon ◦dle potřeby upřednostnit písemnou formu zkoušení ◦další varianty přístupů k hodnocení žákova výkonu i k realizaci ověřování poznatků mohou být uvedeny v Doporučení ŠPZ ◦ V kontextu podpory je třeba dále posilovat ◦pozitivní sebehodnocení žáka, zdravou sebedůvěru ◦posilovat frustrační toleranci, odolnost vůči zátěži ◦řečové obtíže nezlehčovat ani nedramatizovat, pomoci se s nimi vyrovnat ◦uspořádání aktivit ve výuce – pravidelné střídání činností, včetně relaxačních chvilek ◦denní režim – dostatečný prostor pro školní přípravu, vhodnou relaxaci a uvolnění – činnosti, které dítě baví a zajímají ◦psychická pohoda, pravidelný režim, strava s dostatkem vitamínů ◦nutný je samozřejmě dostatečný spánek a odpočinek ◦ BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS •NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje •narušena je: •percepce •artikulace •formování výpovědi • •Promluva „bez ladu a skladu“ Breptavost •narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic •breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) •působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování ◦ Symptomatologie ◦Narušení obsahu projevu ◦Narušení formy projevu ◦Narušení substance projevu ◦ ◦Obtíže v dalších oblastech ◦Motorika, koordinace ◦Koncentrace pozornosti Komplexní diagnostika •provádí tým odborníků •foniatr, psycholog, logoped, neurolog •důležitá vyšetření •EEG – elektroencefalografické •EMG – elektromyografické • •EEG – organický podklad breptavosti •EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Terapie breptavosti ´ • •osoby s breptavostí si svůj nedostatek neuvědomují, stačí upozornit – dosáhneme dočasného zlepšení • • • • • •obnovení akustické a motorické zpětné vazby •korigování vlastního projevu •terapie je zaměřena na formální i obsahovou složku projevu ◦ ZPOMAL! Výběr z doporučení – k diskusi ◦Motivace žáka k terapii – věk a další aspekty ◦Zpomalení tempa vlastního projevu ◦Neverbální komunikace v „přátelském tónu“, oční kontakt ◦Klidná atmosféra beze spěchu s dostatečným množstvím času na realizaci komunikační výměny ◦Cílem přístupu k žákovi s breptavostí je : ◦stabilizace správného tempa řeči, eliminace obtíží při čtení ◦rozvoj jsou hudební schopnosti a vyjadřovací zručnosti ◦posilování koncentrace pozornosti na vlastní sdělení ◦orientace pozornosti žáka k plánování výpovědi před vlastní odpovědí ◦+ doporučení ŠPZ ◦(Mlčáková, 2011) Zdroje ◦KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ◦LECHTA, V. (2010). Koktavost – integrativní přístup. Praha: Portál. ◦LACIKOVÁ, H. Fixovaná koktavost. In LECHTA, V. a kol. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ◦MLČÁKOVÁ, R. Osoby s narušenou komunikační schopností. In. MICHALÍK, J. a kol. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. ◦ ◦ ◦ ◦