Rodina a akceptace postižení Rodiče: Vyrovnání se – coping Vzdělání Změna životního stylu Zdroje rodiny Zátěž Sourozenci: Pocit viny vs. Závist Strach o sourozence Úbytek zájmu rodičů Dítě s postižením: Záleží na věku, druhu a hloubce postižení Sociální izolace Závislost Postižení dítěte: Druh, hloubka Vrozené x získané Prognóza Doprovodná léčba Kvalita života Situace rodiny Fáze akceptace postižení: Šok • Neschopnost vnímat a třídit informace Popření • Popření závažnosti • Selektivní vnímání Bezmocnost / Emoce / Agrese • Uvědomění si závažnosti stavu • Hledání viny, pocit agrese, vzteku • Smutek, sebelítost, pocit viny Rovnováha / přehodnocení • Postupné adaptace a vyrovnání se s problémem • Pokus o racionální hodnocení situace Reorganizace • Realistický postoj • Smíření, nebo i rezignace Nedojde-li k naplnění --> až ambivalentní vztahy vůči dítěti , frustrace dítěte, případně až odmítnutí dítěte àÚtěk od problému (od dítěte, od rodiny,…) Tápání – opakovaný proces akceptace postižení Jankovský Vágnerová Reakce maminek • http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610- diagnoza/83-downuv-syndrom/video/?pridat=81 • 1:47 – 3:09 – maminka 1 • 4:52 – 5:34 – maminka 2 • 6:38 – 7:23 – maminka 3 Aktéři školní inkluze Lenka Gajzlerová podzim 2019 Kdo tam patří? Žák Učitel předmětu Asistent pedagoga Školní speciální pedagog Rodič Školní psycholog Výchovný poradce Metodik prevence Rodina Další odborníci Třídní učitel Další učitelé školy Spolužáci Připravenost školy Připravenost prostředí Připravenost rodiny Pozitivní postoje společnosti Učitel / učitelé a jejich postoje – Jednotnost v postupech i smýšlení pedagogického týmu – Vliv jejich kompetencí, dovedností, znalostí, postojů a přijetí filozofie inkluze – Co ovlivňuje postoje učitelů? Asistent pedagoga – definuje zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. – poslední novela č. 379/2015 Sb. – § 20 odst. 1 – § 20 odst 2. Vyhl. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 3 a odst. 4