Somatopedie - specializace Mgr. Bc. Radka Machálková 30. 11. 2019 Reflexe přednášky: „Společnost pro epilepsii“ uhttp://www.spolecnost-e.cz/ uCo je Společnost E? uOsobní příběhy: uPříznaky, diagnostika uPřijetí epilepsie, situace v rodině uPodpora ve školství, mimoškolní aktivity uVýběr budoucího povolání uOmezení uLéčba uInformace, které Vás překvapily, zaujaly… SKUPINOVÁ PRÁCE SKUPINOVÁ PRÁCE u1. určité onemocnění u2. symptomy u3. etiologie u4. dopad na vzdělávání u5. návrh intervence, doporučení LEGISLATIVA u uZákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění zákona č. 82/2015 a zákona č. 46/2019 Sb. uVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných u§16: Zřízení škol, tříd, oddělení a studijních skupin pro mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, závažné poruchy řeči, závažné vývojové poruchy učení, závažné vývojové poruchy chování, souběžná postižení více vadami, autismus -> nutné doporučení ŠPZ uhttp://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-15-2-2019 uVyhláška č. 27/2016 Sb.o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, ve znění vyhlášky č. 248/2019 Sb. – účinnost od 1. 1. 2020 uhttp://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu uhttps://www.eduin.cz/clanky/jake-zmeny-ve-spolecnem-vzdelavani-prinasi-novela-inkluzivni-vyhlasky/ uDoporučování IVP, AP, ped.intervence, pomůcky (kategorie) uVyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. uhttp://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu INTEGRACE, INKLUZE IVP u INTEGRACE INKLUZE u Inkluzivní vzdělávání nebo inkluze je proces, jehož snahou je nastavení takového systému vzdělávání, který umožňuje všem dětem bez rozdílu plnit povinnou školní docházku, resp. navštěvovat školu, ideálně v místě jejich bydliště. Cílem inkluze je podporovat rovné šance dětí na vzdělávání. (Wikipedie, online) Inkluzivní vzdělávání vychází z požadavku přizpůsobení edukačního prostředí žákům. V takovém prostředí lze pracovat s heterogenní skupinou žáků a akceptovat tak různorodost pohlaví, etnicity, kultury, jazyka, sociálního prostředí, popř. věku; lze také pracovat s různou úrovní předpokladů včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či mimořádným nadáním. Inkluzivní vzdělávání dává možnost vytvoření „školy pro všechny“. (NÚV, online) „Inkluze znamená začlenění dětí. Společné vzdělávání po česku je ale jejich pouhé sesypání na pomyslnou jednu hromadu.“ (Odehnal, in Parlamentní listy, online) Inkluzivním (společným) vzděláváním nazýváme způsob vzdělávání, který dbá na maximální rozvoj každého žáka s ohledem na jeho individuální potřeby a specifika. (Inkluze v praxi) Co znamená inkluze pro Vás? u u u uVyhláška č. 27/2016 Sb. uZrušení vyhlášky č. 73/2005 Sb. uPoskytování podpůrných opatření: zejména IVP, AP, pedagogická intervence, předmět speciálně pedagogické péče uCílená podpora dětí, žáků a studentů se SVP (speciální vzdělávací potřeby) uDůraz na pomůcky uPráce s heterogenní skupinou uNárok na pedagogy u u INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN uDefinován ve školském zákoně, §18 (Individuání vzdělávací plán)+ ve vyhlášce č. 27/2016, §3 (IVP pro žáka se SVP) uIndividuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka. uIndividuální vzdělávací plán školské poradenské zařízení zpravidla nedoporučuje, pokud jsou všechny informace podstatné pro vzdělávání žáka uvedeny v doporučení podle § 15. (novela) u u u IVP uOd 2. stupně PO uNa základě doporučení ŠPZ škola vypracuje ve spolupráci se ŠPZ, ZZ a žákem/studentem (do 1. měsíce od obdržení) uŠPZ sleduje plnění a nejméně 1 ročně vyhodnocuje u u uJAKÉ ÚPRAVY MOHOU BÝT NAVRŽENY U ŽÁKA S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM, CHRONICKÝM ONEMOCNĚNÍM? SPECIFIKA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST u Předškolní vzdělávání uTypy zařízení: běžná MŠ, MŠ speciální, lesní mateřská škola, zdravotnické zařízení uSystematický rozvoj všech oblastí vývoje se zaměřením na deficity vyplývající z tělesného postižení uJemná motorika uHrubá motorika uSmyslové vnímání uProstorová orientace a samostatný pohyb uSebeobsluha uKomunikační dovednosti Diagnostika školní připravenosti (zralosti) uDiagnostické domény: ? ? ? uCílené zaměření: uManipulace uPřesnost pohybů uFixace, pohyby hlavy, končetin, postoj uSpasticita, uvolnění uMíra pozornosti a koncentrace – relaxace a odpočinek uOrganizace pracovního procesu uVyužití pomůcek: ergonomické uzpůsobení pracovního místa a nástrojů, vozík, využití nastavitelné pracovní plochy, osvětlení, držáky, úchyty, podložky Výsledek obrázku pro diagnostika školní připravenosti bednářová SPECIFIKA ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ u uhttps://www.youtube.com/watch?v=CL8GMxRW_5Y uhttps://www.youtube.com/watch?v=tvNOzJ7x8qQ u uÚPRAVY: http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-tp.pdf uOrganizace výuky uVyučovací metody a formy uIntervence uPomůcky uÚprava obsahu vzdělávání uHodnocení uPříprava na vyučování uPodpora sociální a zdravotní uPráce s kolektivem POMŮCKY uhttps://spektra.eu/ uhttps://www.tyflopomucky.cz/ uhttps://www.sensa-shop.cz/ uhttps://www.pupilo.cz/cs/ uhttp://www.kousak.com/o-nas u PŘEDPROFESNÍ PŘÍPRAVA A PROFESNÍ ORIENTACE uVýběr střední školy, úvaha o budoucím uplatnění uMožnosti výběru SŠ: uBěžná SŠ: gymnázium, odborné SŠ, SOU, OU, praktická škola u-> úplné střední, úplně střední odborné, střední odborné vzdělání, praktické uPodpůrná opatření: uSpecifika dle předmětů uVyšší náročnost na pomůcky: spec. ICT programy, kalkulátory, notebook aj. uZměny zdravotního stavu uPřijímací řízení: uSplnění kritérií uNáročnost v rámci předmětů uhttp://www.geminibrno.cz/dokumenty/Kriteria-2_koloPR-2019_20.pdf uhttp://www.ssfdr.cz/docs/prijimaci_rizeni/kriteria_oa_2019.pdf uSpecifika uInternátní ubytování uDojíždění uPsychologické vyšetření: profesní orientace uSpeciálně pedagogické vyšetření uMožnosti školy, její výhody a nevýhody uVybavenost prostředí uKontakty, spolužáci uDostupnost uUkončení: maturitní zkouška, závěrečná zkoušky, absolutorium uPosouzení aktuálního zdravotního stavu uRodinná situace u PRACOVNÍ UPLATNĚNÍ OSOB SE ZP u https://www.youtube.com/watch?v=zySJhjBPU2g Podporované zaměstnávání uZákon o zaměstnanosti č. 367/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb. uPoskytovaná zvýšená ochrana na trhu práce uStupně: 1. – 4. stupeň uPRACOVNÍ REHABILITACE: zajišťuje Úřad práce + pracovně rehabilitační středisko uPoradenství, teoretická a praktická příprava pro zaměstnávání uSestavení individuálního plánu u1) příprava na budoucí povolání u2) příprava k práci na budoucí povolání – 24 měsíců u3) specializované rekvalifikační kurzy uCíl: zachování si vhodného zaměstnání na otevřeném trhu práce uAspekty: uStabilní charakter uPracovní úvazek úměrný k specifickým potřebám zaměstnance uRovné podmínky uHodnotná a smysluplná práce u uZaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci jsou povinni zaměstnávat osoby se ZP u-> 1. výrobky od zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50% OZP u 2. odvádění do státního rozpočtu 2,5 násobek průměrné měsíční mzdy uChráněné pracovní místo: zřízené na základě písemné dohody s Úřadem práce; provozováno nejméně po dobu 3 let uAGENTURY: uČeská unie pro podporované zaměstnávání – nezisková organizace uTranzitní program uOsobní asistence uPodpora samostatného bydlení uCentra denních služeb uDomovy pro osoby se ZP Děkuji za pozornost.