LEGISLATIVA, MEZINÁRODNÍ A NÁRODNÍ DOKUMENTY PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. Národní a mezinárodní dokumenty v obraze Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) □ Zaměření na legislativní změny s cílem podpory inkluzivního vzdělávání □ Poprvé inkluze i pro žáky s postižením / znevýhodněním □ Podpora žáků se SVP Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením □ „osoby s postižením mají právo na inkluzivní, kvalitní a bezplatné primárni a sekundárni vzdelaní ve stejné míre, jako ostatní členové /e//cn komunity" (článek 24) Ratifikované dokumenty □ Úmluva o právech dítěte (zákon ČSFR Č. 22/1 991 Sb.) □ výchova k rozvoji osobnosti dítěte, jeho nadání a rozumových schopností na nejvyssi možnou miru □ Národní program rozvoje y České republice Bílá kniha (2001) □ myšlenky, východiska □ obecné záměry a rozvojové programy směrodatné pro vzdělávací soustavu Ratifikované dokumenty a národní dokumenty □ ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) □ vyžaduje důsledné plnění práv □ na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (201 0—2014) □ popis aktuálního stavu a stanovení cílů průběžných opatření □ odkazuje na z. č. 1 08/2006 Sb. o sociálních službách □ reforma školství — 561 /2004 Sb. školský zákon Národní dokumenty □ koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 □ cíl — zajistit rovný prístup a rovné príležitosti všech osob ke vzdělání □ Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (201 6 - 201 8) - na vědomí vládou přijat 29.7.201 5 □ Cíl — nastavení pozitivních podmínek pro vzdělávání všech žáků tak, aby při zabezpečení adekvátních PO, nezbytných pro zajištění vzdělávacích potřeb každého žáka, bylo možné vzdělávání uskutečňovat přednostně v hlavním vzdělávacím proudu □ Připravuje se Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2019-2020 □ http;//www.inkluzevpraxi.cz/kateqorie-verejna-sprava/171 1 -msmt-pripravilo-navrh-akcniho-planu-inkluzivniho-vzdelavani-na-obdobi-201 9-2020 Legislativa Budu chodit do stejné školy... http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6ikwql8bR0aod Legislativní opatření □ Zákon č. 561 /2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) □ ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zák. č. 82/201 5 Sb.) □ §16 - žák se speciálními vzdělávacími potřebami nově § 16a, 16b □ §116 Školská poradenská zařízení □ http://www.msmt.cz /dokumenty /konsolidovany-text-skolskeho-zakona Podpůrná opatření spočívají v □ poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, □ úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče □ úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, prodloužení studia □ použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob □ úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, □ vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, □ využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka, zapisovatele ... □ poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených — bezbariérovost Podpůrná opatření □ 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost □ Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení □ Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení □ 5. stupeň — vzdělávání v základní škole speciální □ KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENI - UPOL □ Systémová podpora inkluzivního vzdělávání □ http: / / www.inkluze.upol.cz / porta I / výstupy □ http://inkluze.upol.cz/ebooks/kataloq-vseobecny/kata loq-vseobecny.pdf Vyhlášky □ Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. □ + příloha č. 1 -5 ■ Činnosti poraden ■ Činnosti center ■ Činnosti školy ■ Činnosti pracovníků v rámci školského poradenského zařízení ■ Informovaný souhlas Vyhláška č. 27/2016 Sb. □ Podpůrná opatření □ IVP □ Asistent pedagoga □ Postup v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření □ při poskytování PO 1. st. □ před přiznáním PO 2-5. st □ při poskytování PO 2.-5. st. □ Zpráva a doporučení □ Organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO □ Vzdělávání žáků uvedených v § 1 6 odst. 9 zákona □ Vzdělávání nadaných žáků Novely: č. 270/2017 Sb., č. 416/2017 Sb., č. 244/2018 Sb., č. 196/2019 Sb.) Systém kurikulárních dokumentů národní program vzdelávaní statni úroveň předškolní vzdělávání RVP PV rámcové vzdelávací programy základní vzdělávání střední vzdělávání RVP ZV RVP G RVP GSP RVP DG RVP SOV ostatní vzdělávání RVP ZUV RVP JS skolni úroveň V 9 skolni vzdelávací programy zpracované podle rvp školní vzdělávací programy, pro něž nebyl vydán rvp Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (leden 2018) □ část D; kapitola 8 vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ■ vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) ■ systém péče o žáky s přiznanými PO ■ podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO □ část D; kapitola 9 vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných □ definují podmínky vzdělávání RVP ZŠS □ vzdělávání žáků s kombinací postižení □ podmínky vzdělávání žáků s kombinací postižení