Informace k předmětu SPkK09 Surdopedie 3 – speciálně pedagogická diagnostika (podzim 2019) PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D Organizace výuky: · 5.10. - úvodní setkání, informace k průběhu semestru, požadavky vyučujících, náplň předmětu, zadání samostatných prací, informace k praxím, apod., výuka · So 5. 10. 8:00–13:50 učebna 63, Pá 11. 10. 8:00–13:50 učebna 21, Pá 1. 11. 8:00–13:50 učebna 4, So 14. 12. 8:00–13:50 učebna 63 · test (? 14.12. – dle domluvy s vyučující) + ústní zkouška – zkouškové období – přihlašování přes IS (možný předtermín v týdnu od 16.12.2019), po předchozí domluvě. Požadavky: · aktivní účast ve výuce · vytvořit seznam prostudované literatury + anotace 2 odborných publikací k vybraným tématům · účast na kulturní akci Neslyšících nebo akci určené pro děti / žáky se sluchovým postižením, popř. návštěva kavárny u Žambocha spojená s přednáškou / popř Tiché kavárny či jiného podobného zařízení, ČUN, Centra denních služeb pro osoby se SP, … · úspěšné složení písemné + ústní zkoušky · samostatný úkol: vypracovat 5 her / aktivit / pomůcek k diagnostice úrovně sluchové percepce u dětí od raného věku do školního věku (včetně) – bližší informace u vyučujícího během výuky. – odevzdat do Odevzdávárny · úkoly v průběhu semestru – Odevzdávárna - s odpovídajícím názvem, např. Historie péče o jedince s postižením sluchu Okruhy: • Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. • Sluch a jeho význam, důsledky sluchových vad. • Diagnostika sluchových vad, screening sluchových vad u novorozenců, možnosti návazné péče. • Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická. • Zajištění rané intervence u jedinců se sluchovým postižením v ČR. • Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené. • Sluchová protetika. • Včasná sluchově řečová výchova u jedinců se sluchovým postižením. • Raná komunikace s dítětem se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině. • Rozvoj komunikačních dovedností u dítěte se sluchovým postižením v předškolním a mladším školním věku. Cíl předmětu: - získat základní poznatky o diagnostice sluchových vad a metodách speciálně pedagogické diagnostiky – surdopedické, informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Studenti se seznámí s metodami vyšetření sluchu, osvojí si dovednosti potřebné k realizaci orientačního vyšetření sluchu pomocí přenosného audiometru. V rámci předmětu budou představeny služby rané péče, konkrétně náplň činnosti Centra pro dětský sluch Tamtam a dále služby poskytované speciálně pedagogickým centrem pro sluchově postižené. Důraz bude kladen na význam včasné sluchově řečové výchovy, její aplikaci v praxi a využití sluchové protetiky. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro vzdělávání jedinců se sluchovým postižením a pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních. V rámci předmětu budou prezentovány konkrétní příklady dětí s postižením sluchu, které jsou či byly v péči výše jmenovaných zařízení.