val i o alternativním způsobu početí s vidinou zdravého dítěte. Alternativní'metoda s vyloučením špatného genu nám byla navržena pani' doktorkou v případě, že bychom uvažovali o třetím dítěti. U Pendredova syndromu dochází k progresi ztráty sluchu až k úplné hluchotě, zároveň je potřeba sledovat funkci štítné žlázy, těch problémů je více. Situace nás ovlivnila i v dalším rozhodnutí. Vzhledem k jasné diagnóze, jsme se rozhodli pro Jáchymovu implan-taci. Byl implantován v květnu 2013, ve svých 4 letech. Jaká je současná situace? Kam nastoupili synové do mateřské a poté do základní školy a jakým způsobem doma komunikujete? Využíváte i znakový jazyk, či komunikujete čistě orálně? Vzhledem k tomu, že měl František během docházky do MŠ definovanou ztrátu sluchu jako středně těžkou, navštěvoval od začátku běžnou MŠ. Dobře zde prospíval, neměl žádný větší problém, pomáhala mu otevřená povaha a určitě i to, že se perfektně naučil odezírat. Poté plynule pokračoval v docházce na základní škole běžného typu v místě bydliště. O výběru školy jsem se radila s naší poradkyní rané péče paní Jungwirthovou. Fanda chodil do běžné třídy s počtem žáků 25. Obešel se bez problémů bez asistenta, a to díky nesporným pedagogickým schopnostem paní učitelky, která Fandu přijala jako výzvu. Zároveň je to typ pedagoga, který ve své třídě udržuje klid a kázeň a mluví hlavně ona. Což jak se ukázalo, bylo pro žáky někdy náročné, ale pro Fandu vlastně výhodné. Jáchym také navštěvoval běžnou mateřskou školu? Jáchym od 2,5 let navštěvoval bilingvální MŠ Pipan, kde mu byla věnována veškerá péče k vylepšení komunikace, kromě logopedie se zde naučil důležité znaky. Na základě toho jsem dva roky navštěvovala kurz znakového jazyka v Tamtamu, a následně ve vzdělávací agentuře Aldea pod vedením neslyšícího lektora pana Ptáčka. Znakový jazyk využíváme v současnosti jen zřídka, ale myslím, že je skvělé, že jsme schopni se dorozumět zejména ve chvílích, kdy jsou děti bez kompenzačních pomůcek, například při koupání nebo večer v posteli. Celkově nás docházka do BMŠ Pipan připravila na nástup do běžné školky, po roce v Pipanu začal Jáchym navštěvovat běžnou mateřskou školku, kde byl naprosto spokojeny a skvěle prospíval. Neměl potíže ani s navazováním vztahů. Oba kluci využívají kromě kompenzačních pomůcek zejména odezíraní. ODBORNÝ MAGAZÍN CENTRA PRO DĚTSKÝ StUCH TAMTAM, o.p.s.