PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podklady pro výuku specializace surdopedie, 2. roč. navazující Mgr. studium, podzim 2010 Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených charakteristické neustálé hledání cesty k efektivnímu vzdělávání podle Aristotela jsou hluší méně vzdělavatelní než slepí – ovlivnil názor na vzdělávání SP do budoucna Platón upozorňuje na dorozumívání sluchově postižených mezi sebou – tzv. posunky „Kdybychom vůbec neměli hlas ani jazyk a chtěli bychom jeden druhému ukázat některé věci, nezkusili bychom to stejně, jako to dělají němí, ukázat rukama, hlavou a zbytkem těla?“ Španělsko (období 16. století) – obd. preceptorátu – individuální výuka SP Pedro Ponce de Leon mnich benediktinského kláštera, vychovatel dětí šlechtické rodiny de Velasco Juan Pablo Bonet - v roce 1620 uveřejnil první knihu o vzdělávání sluchově postižených popisuje tvoření jednotlivých hlásek, výstavba řeči probíhá za podpory písma, ve vyučování převládá prstová abeceda Anglie (období 17. století) John Wallis je považován za zakladatele vědecké fonetiky, byl profesorem na univerzitě v Oxfordu Francie (období 18. století) Jacob Rodriguez Pereira - je ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana - vyvozuje mluvu prostřednictvím vibrací, cvičení zbytků sluchu ( k tomu využívá sluchových trubic) Francie - 18. století -na přelomu roku 1769/70 byl v Paříži založen 1. ústav pro „hluchoněmé“ Charles Michel de l‘Eppé (Abbé de l‘Eppé) výjimečný člověk, vystudoval práva, stal se knězem, vzdělával chudé, poznatky předával svým nástupcům, vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (nyní metoda kompenzace), využíval metodické znaky, vizualizoval mluvený jazyk. Další ústavy v Evropě: Paříž – 1770 Lipsko – 1778 Vídeň – 1779 PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podklady pro výuku specializace surdopedie, 2. roč. navazující Mgr. studium, podzim 2010 Řím – 1784 Praha – 1786 (Pražský ústav pro „hluchoněmé“ byl pátým ústavem v Evropě, prvním ředitelem byl páter Karel Berger) Brno – 1832 Německo Samuel Heinicke - působil v ústavu pro neslyšící děti, založen r. 1778 Poměry v českých zemích (18. – 19. století) Petr Veselský - jako první vyučoval česky (až od roku 1832 se začalo vyučovat česky), přítel K.H.Borovského, J.K.Tyla Václav Frost – přítel F. M. Hilla, spolupráce s ním měla přímý vliv na metodiku jeho práce, zachovává přirozenou posunkovou řeč, vývoj řeči u SP má probíhat přirozeně, beze skoků – „Frostova kombinovaná metoda“, znakový jazyk využíval při výuce náboženství první české učebnice pro neslyšící–př. slabikář, čítanka, 3 sešity mluvnických cvičení-Václav Koťátko. Karel Malý – jeden z nejvýznam. českých učitelů neslyšících další ústavy pro SP založeny např. v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Litoměřicích, Ivančicích… Milánský kongres r.1880 vyvrcholil spor zastánců orální metody a metody využívání posunkové řeči – přednost dána čisté artikulační metodě, výsledek hlasování160:4 Účastníci kongresu usnesli : „Berouce v úvahu nezpochybnitelnou nadřazenost mluvy nad znaky při znovu -zařazování neslyšících do společnosti a ve snaze poskytnout jim perfektnější znalost jazyka, prohlašují že orální metoda musí být preferována nad znaky ve vzdělávání a výchově hluchoněmých.“ odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází k verbalismu a didaktickému materialismu Období po milánském kongresu Georg Forchhammer (Dánsko) - na pomoc odezírání vyvinul systém značek (man–orální systém)Hand–Mund Systém Viktor Urbantschitsch (Rakousko) - soustavné cvičení zbytků sluchu, podle něj „jen 3% žáků nelze akusticky probudit“ Friedrich Bezold (Německo) -instrumentárium pro vyšetření sluchu, užíval sluchových trubic a zvukových hraček PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, podklady pro výuku specializace surdopedie, 2. roč. navazující Mgr. studium, podzim 2010 Velká Británie MŠ Manchester, rok 1920 – počátky rané péče, spolupráce s rodiči A. Ewing – ve 20. letech založil kliniku, od r. 1928 vyšetřováno pomocí audiometru, ve 30. letech se přecházelo na elektroakustické pomůcky. G. Ewingová – věnovala se rané péči SP dětí, prokázala, že děti potřebují sluchadla v co nejranějším věku, metoda Listening – Reading – Speaking. Manželé Ewingovi publikovali řadu odborných knih, založili nový vědní obor – audiologie. USA •John Spencer Tracy -holywoodský herec, měl neslyšícího syna, v r. 1942 založil v Los Angeles kliniku – bezplatné poradenské centrum pro rodiče SP dětí, vědecké středisko. •Tracyho korespondenční kurzy – byly přeloženy do 16 světových jazyků •Gallaudet College – r. 1894 ve Washingtonu Nizozemí •Antonius van Uden – ústav v Sint Michielsgestel, metoda soustavného vyučování mluvení ve věku od 3,5 let. Vychází se z rozhovoru matky s dítětem. Důležitá je „prevence hluchoty“ – zabránění ztráty zájmu o svět zvuků. ………. Doporučená literatura: HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. Praha: Septima, 1997. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.