SPp201 Strategie podpory funkční gramotnosti Přednášející: Mgr. Markéta Olbertová Konzultace: v konzultačních hodinách, osobní domluva Anotace kurzu: Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie v rámci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Po absolvování disciplíny je student schopen zvládat specifické problémy výuky českého jazyka na 1. st. ZŠ s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Student zná specifické problémy výuky českého jazyka na 1. st. ZŠ s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; umí aplikovat jednotlivé metody čtení u žáků se SVP; Osnova kurzu · Postavení vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace v edukaci na prvním stupni základní školy Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vzdělávací obory předmětu český jazyk a jeho postavení v edukaci žáků. Prvopočáteční čtení a psaní v kontextu kurikula. · Rozvoj percepcí na prvopočáteční psaní a čtení, hry a cvičení pro jejich rozvoj. Školní zralost. Rodina jako hlavní činitel. · Etapy výuky psaní. Vývoj metod prvopočátečního psaní. Lateralita a její vliv na metodiku elementárního psaní. Psychologické základy psané řeči. · Metody výuky elementárního čtení. Alternativní metody ve výuce čtení a psaní. Specifika hodnocení v edukačním procesu při výuce v heterogenní třídě, kritéria hodnocení. · Diferenciace a individualizace ve výuce českého jazyka. Specifické poruchy učení, žák s dalšími SVP a přístupy ve výuce českého jazyka. · Příprava učitele. Diagnostika čtení a psaní. Hodnocení a klasifikace. Literatura: BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2017 DOLEŽALOVÁ, J. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál 2016 FASNEROVÁ, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada 2018 FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2014 GEOFEREY, P. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha: Portál, 1999. LIPNICKÁ, M. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní. Praha: Portál 2007 MIČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2001 SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido 1995 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál 1996 SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013 TOMÁŠKOVÁ, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál 2015 VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Praha: Portál 2015 ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? Praha: Portál 2012 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání VÝSTUPY KURZU JSOU: 1. Aktivní participace ve výuce (výstup v hodině, odevzdání úkolů apod.) 2. Písemná příprava na vyučovací hodinu českého jazyka 3. Krátká ukázka pomůcky, aktivity (dle dohody) 4. Zkouška (Písemný test doplněný diskuzí nad tématy ve skupině) Písemnou přípravu ad 3 odevzdejte do odevzdávárny předmětu nejpozději do konce listopadu 2019. Krátká ukázka (cca 5 - 10 minut) pomůcky nebo aktivity proběhne 24.10. a 14.11. Využijte: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf PŘÍPRAVA NA VYUČOVACÍ HODINU českého jazyka Ročník: Vzdělávací cíl: Výchovný cíl: Téma hodiny: Mezipředmětové vztahy: Průřezová témata: Kompetence, které budou rozvíjeny: Pomůcky: Organizace výuky: Průběh hodiny: Datum: Zpracoval/a: PŘEDSTAVENÍ POMŮCKY, DIDAKTICKÉ HRY, PRACOVNÍHO MATERIÁLU Učivo k zadanému úkolu: Vyvození písmene Grafomotorické cvičení, psaní písmen Skládání slov, stavba slova Význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná Čtení s porozuměním - slova Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Synonyma, homonyma, antonyma Stavba věty, pořádek slov ve větě Velká písmena Tvrdé a měkké souhlásky Abeceda