Kauzální faktory vzniku PCHE Věra Linhartová 2019 Multifaktoriální teorie kauzalit • Odmítá tvrzení, že náprava PCH je otázkou vůle jedince • Stěžejní roli ve vzniku PCH hraje souběh vlivů biologických psychologických sociálních Věra Linhartová 2019 Multifaktoriální teorie kauzalit Teorie resilience • Na vznik a vývoj poruchy chování mají vliv faktory: • RIZIKOVÉ – Zvyšují pravděpodobnost vzniku PCH – Ochranný skleník? • PROTEKTIVNÍ – Tlumí dopad či mohou omezit a vyloučit vliv faktorů rizikových – Tlumiče, nárazníky proti nepřízním – Potřeba je posilovat • Žádný z faktorů sám o sobě, izolovaně nelze pokládat za příčinu poruchy chování • Faktory interagují a kumulují seVěra Linhartová 2019 Resilience („odolnost“) - definice Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti, jednak schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím. Věra Linhartová 2019 Resilience - charakteristika • Má dynamickou povahu v tom smyslu, že nikdo není obdařen absolutní odolností, ale že jde o víceúrovňový jev, který se liší: – interindividuálně, – situačně, – nachází svůj zdroj jednak v jedinci, jednak v sociálním kontextu, – podléhá vývoji stejně jako jiné charakteristiky. Věra Linhartová 2019 Rizikové faktory Protektivní faktory I N D I V I D U Á L N Í Komplikované těhotenství a porod Neurologické problémy Raný deprivační syndrom Psychické trauma Pozitivní temperament Odolný neurobiologický systém Raná poškození CNS, ADHD, neklid, impulzivita, poruchy koncentrace Zvýšená pohotovost k agresi Nedostatečná sebekontrola Zvýšená potřeba extrémních zážitků Emoční labilita Prosociální orientace Pozitivní sebepojetí, sebekontrola Smysl pro humor Pozitivní orientace do budoucnosti Emoční stabilita Frustrační tolerance Mužské pohlaví Ženské pohlaví Rizikové chování Expozice mediálnímu násilí Intolerantní postoj k delikvenci Hodnotový systém, úroveň morálky Nízká úroveň kognitivních dispozic a potencialit k učení, jazyková bariéra, sociální nezralost Kognitivní potenciál Komunikační dovednosti Nízká schopnost empatie Empatie a citlivost k druhým Věra Linhartová 2019 Rizikové faktory Protektivní faktory R O D I N N Ý S Y S T É M Slabá nebo chybějící vazba (attachment) Negativní emoční vztah rodič – dítě (odmítání) Jistá vazba (attachment) Pozitivní akceptující vztah rodič – díte Pečující klíčová osoba Trestající, laxní nebo nekonzistentní disciplína Nízká supervize a participace Život v sociálně vyloučené lokalitě Přiměřená rodičovská supervize Důsledná disciplína s jasnými pravidly Dlouhodobý rodinný konflikt Manželská opora Funkční komunikační systém Nestabilita rodinného prostředí Separace od rodičů, úmrtí Nedostatečně diferencované role Rodičovská participace a pozitivní hodnocení Jasné vymezení rolí Nízký SES, chudoba, nezaměstnanost Kriminální chování, závislosti, zanedbávání, týrání v rodině Vřelá emoční a podporující výchova Věra Linhartová 2019 Rizikové faktory Protektivní faktory ŠKOLA Problematický vztah ke škole, nízká motivace, slabý školní výkon Vysoká hodnota vzdělání, závazek ke škole Opakovaný neúspěch Syndrom naučené bezmocnosti Nepodporující učitel Vyčlenění z kolektivu spolužáků Úspěch, uznání a účast v aktivitách Prožívání školy jako akceptující a smysluplné Podporující učitel VRSTEVNÍCI Role odmítaného Oslabené sociální vazby Nevhodné trávení volného času, nuda Delikventní vrstevníci Členství v gangu Přátelské vztahy s vrstevníky (zapojení v aktivitách) KOMUNITA Restriktivně a negativně formulované právní i neformální očekávání chování Kriminalita a drogy v okolí Špatné životní prostředí Existence a dostupnost sociální opory Dovednost mobilizace zdrojů sociální sítě Věra Linhartová 2019 Protektivní potenciál školy • Bezpečné prostředí školy • Víra v potenciál žáků, vysoká očekávání • Dobrý vztah učitel - žák • Příležitost zažít úspěch (opakovaný neúspěch začne žák připisovat vnitřním, stabilním a globálním příčinám) • Kvalitní vazby mezi spolužáky Věra Linhartová 2019 Citová vazba (attachment) • připoutání, přimknutí, citová vazba, citové pouto či přilnutí, attachment • hypotetický konstrukt vyjadřující „trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu • klíčová osoba bývá vnímána jako moudřejší a silnější a nedá se jednoduše nahradit jinou • biologická funkce vazby: ochrana, její zformování je jedním z předpokladů přežití a zdravého vývoje jedince • jak efektivní je ochrana a emoční podpora, závisí od kvality vazbových interakcí potažmo citové vazby (Bowlby, J. 1982) Věra Linhartová 2019 Typy citových vazeb • Jistá citová vazba • Vyhýbavá citová vazba • Nejistá citová vazba odmítavá (ambivalentní) • Dezorganizovaná citová vazba Kategorie organizovanýc h způsobů zvládání v situacích emocionální zátěže Věra Linhartová 2019 Charakteristika jisté vazby JAKO DÍTĚ 1. Schopnost separace od rodiče 2. Hledání podpory rodiče, v případě nejistoty, strachu. 3. Návrat rodiče je provázen pozitivními emocemi. 4. Preference rodiče před cizími osobami. JAKO DOSPĚLÝ 1. Dlouhodobé důvěrné vztahy. 2. Sklon ke zdravému sebevědomí. 3. Sdílení pocitů s přáteli a partnerem přináší příjemné pocity. 4. Vyhledávání sociální podpory. Věra Linhartová 2019 Vyhýbavá citová vazba • dítě projevuje po odchodu matky negativní emoce jen minimálně a pokračuje v exploraci ; po návratu neprojevuje radost a vyhýbá se aktivnímu kontaktu s ní • zdánlivě se jeví jako nezávislé a během matčiny nepřítomnosti jako relativně adaptované • vnější projevy stresu inhibované x na fyziologické úrovni prožívání podobné jako u dětí s jistou vazbou (Sprangler, Grossman, 1993, cit. dle Kulísek, 2000) • zkušenost s interakcemi s matkou přesvědčení o nedostupnosti,očekávání neadekvátních rcí pečující osoby na potřeby, neposkytnutí útěchy a opory nevyjádření vazbové potřeby jako preventivní strategie vylučující možné odmítnutí • asi 20 % dětí v populaci (van IJzendoorn, Kroonenberg, 1988, cit. dle Goldberg, 1997) Věra Linhartová 2019 Nejistá citová vazba odmítavá (ambivalentní) • rce na odchod matky velmi intenzívní - silný pláč v průběhu odloučení od matky, po znovusetkání těžké utišit • střídavě vyjadřuje hněv a náklonnost v kontaktu s matkou - patrná potřeba blízkosti, současně blízkost odmítána (ambivalentní) • chování matek je špatně předvídatelné odmítavé děti vynakládají značné úsilí na získání pozornosti a péče méně zvídavé ,v neznámé situaci se příliš nevěnují prozkoumávání okolí • v populaci kolem 10-14 % dětí (nižší výskyt odmítavých dětí v populaci je příčinou poměrně malého počtu výzkumných zjištění týkajících se této kategorie) (van IJzendoorn, Kroonenberg, 1988, cit. dle Goldberg, 1997) Věra Linhartová 2019 Dezorganizovaná citová vazba (Main, Kaplan, Cassidy, 1985) • strategie chování dítěte zaměřená na redukci stresu narušená nebo úplně chybí • častý výskyt abnormálních způsobů chování - např. dítě se přibližuje k matce a těsně před tělesným kontaktem uhne a změní aktivitu; objevují se stereotypie jako „zamrznutý obličej“ apod. • dezorganizace vazbových strategií často u dětí zanedbávaných, týraných, zneužívaných nebo vystavené časté změně vychovatelů • dezorganizace může nastat při jakékoliv z výše uvedených organizovaných kategorií citové vazby (Solomon, George, 1999) Věra Linhartová 2019 Důsledky narušení vazby a možné souvislosti s rozvojem PCHE • nejistá citová vazba představuje určitá rizika a zvýšenou možnost selháváním • pojí se s méně efektivní emocionální regulací, nižší sociální adaptací a s psychickými poruchami • hospitalizmus - u dětí s dlouhodobou zkušeností institucionální péče shodné specifické projevy chování a prožívání jako důsledky absence či narušení vazby Věra Linhartová 2019 Důsledky narušení vazby a možné souvislosti s rozvojem PCHE • dítě vulnerabilní vůči psychopatologickým vlivům • poruchové a agresivní chování (Lyons-Ruth ,1996) • chybí konzistentní strategie zvládání zátěže(Greenberg, M. T., Speltz M. L., De Klyen,M. 1993) • významné vztahy vyhýbavého typu citové vazby a dezorganizace s delikvencí a zneužíváním drog v adolescenci (Greenberg, M. T. 1999) • neexistují specifické přímé vztahy mezi určitým raným typem citové vazby a určitou diagnózou (tj. diferencované vývojové trajektorie) nejistá citová vazba je důležitým, ale nespecifickým rizikovým faktorem pro některé formy psychopatologie (srov. Greenberg, M. T. 1999; Zeanah, C. H., Scheeringa, M. N., Heller, W. B., Smykes, S. S., Trapani, J. 2004) Věra Linhartová 2019 Následky raných traumatických událostí (dle Pöthe, P. 2010) • poruchy paměti (amnézie jako vytěsnění negativních emocí spojených se vzpomínkou na situaci), • závislostní vztah na idealizovaných, odštěpených částech objektu (který je zdrojem traumatizace) • zaplavení emocemi • agrese při setkání s traumatickou vzpomínkou (rizikové odehrávání emočních konfliktů) • sociální izolace • strach ze separace • nerozvinutí schopnosti mentalizace - schopnost vžívat se do duševního stavu sebe i druhých lidí, odvíjí se od schopnosti reflektovat vlastní emoční a kognitivní procesy (Fonagy et al . , 1998 in Pöthe, P. 2001) – podmiňuje vznik morálního cítění, snižuje motivaci ke kriminálnímu chování a inhibuje agresivní chování – úzce souvisí se schopností porozumět významu vlastního chování i chování druhých lidí, zobecnit své zkušenosti a anticipovat následky svého chování (Pöthe, P. 2001) Věra Linhartová 2019 Koncepty strategií chování dle kvality citové vazby Vyhýbavá citová vazba • externalizované problémy v chování (agrese, porucha sociálních vztahů) v důsledku nedostatku citlivých reakcí rodiče v zátěžových situacích • naučené skrývání emocí a prožívání navenek - „ nemohu se na nikoho spolehnout a nikomu důvěřovat „ • kopírování chování rodičů (zacházení s dětmi) – transformace potlačených frustrací do hněvu, ne však vůči rodiči, ale vůči někomu jinému (Cassidy, Kobak, 1988 in Štefánková, Z. 2011) Věra Linhartová 2019 Koncepty strategií chování dle kvality citové vazby Resistentní citová vazba • internalizovanými problémy z důvodu rodičovských nedůsledných reakcí • dítě pohlceno snahou vzbudit pozornost a zájem o své potřeby na úkor objevování světa - důsledkem toho se dítě stává úzkostným, pociťuje strach před novými aktivitami, zůstává spíše uzavřeným a izolovaným X propojení s externalizovanými psychickými problémy – přehnané vyjadřování emocí, zvláště negativních (Berlin, 1993 in Goldberg, S. 1997) Věra Linhartová 2019 Možné cesty intervence u narušené nebo absentující vazby • Herní situace • Dramatická výchova • Artefiletika • Zážitková pedagogika • Terapeutické rodičovství … https://video.aktualne.cz/dvtv/psycholozka-detem-v-ustavech-se-spatne-vyviji-mozek-selhat- m/r~2e7eea28ce5311e5a0ca0025900fea04/?redirected=1520243460 Věra Linhartová 2019 Literatura a zdroje • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 9788073676704. • BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 9788026200765. • GOLDBERG, S. Attachment and Child Behaviour Problems in Normal, At-Risk,Clinical Samples. In: ATKINSON, L., ZUCKER, K. J. (ed.) Attachment and Psychopathology. New York: Guilford Press, 1997. p. 171-195. ISBN 978-1-57230- 191-7. • GREENBERG, M. T., SPELTZ, M. L., DeKLYEN, M. The role of attachment in early development of disruptive behaviour problems. Development and Psychopatology, 1993, Vol. 5, Issue 1-2,p. 191-213 • GREENBERG, M. T. Attachment and psychopathology in Childhood. In J. Cassidy, P. Shaver (Eds.), Handbook of attachment theory and research, (469-496). New York, London: The Guilford Press. 1999. • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 9788024711683. • KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 263 s. ISBN 8020013075. • KERNS, K., A., SCHLEGELMILCH, A., MORGAN, Th., A., & Abraham, M. M. Assessing Attachment in Middle Childhood. In A. K. Kerns & Rh. A. Richardson (Eds.), Attachment in Middle Childhood (p. 46-70). 2005. New York: The Guilford Press. • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849. • LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. • LYONS-RUTH, K. Attachment relationships among children with aggressive behaviour problems: The role of disorganized early attachment patterns. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1996, 64, 64-73. • MALÁ, E. Poruchy chování a emocí. In V. Hort, M. Hrdlička, J. Kocourková, Dětská a adolescentní psychiatrie, (315- 321). Praha: Portál, 2000. • Maslow, A. H.(2014). O psychologii bytí. Praha: Portál. • PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 2., rozš. vyd. Praha: G plus G, 1999, 186 s. ISBN 8086103218. • PÖTHE, P. Emoční poruchy v dětství a dospívání: psychoanalytický přístup. Vyd. Praha: Grada, 2008, 154 s. ISBN 9788024721316. • ŠTEFÁNKOVÁ, Z. Citová vazba a sociální adaptace v rané adolescenci. Brno, 2011. Diplomová práce Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. • ZEANAH, C. H., SCHEEERINGA, M. N. , HELLER W. B., SMYKE S.S., TRAPANI, J. Reactive attachment disorder in maltreated toddlers. Child Abuse & Neglect.2004, Vol. 28, Issue 8, p. 877–888 • ZIMMERMANN, P., MAIER, M. A., WINTER, M., GROSSMAN, K. E. Attachment and adolescent´s emotion regulation during a joint problem-solving task with friend. International Journal of Behavioral Development, London: Sage Publications, 2001. Vol. 25, no. 4, p. 331-343. ISSN 0165-0254. Věra Linhartová 2019