PORADENSKÝ ROZHOVOR KOMUNIKACE V INTERVENCI A PROVÁZENÍ Faktory účinnosti 3 KAMENY STRATEGIE PR (SROV. BÄURLE, IN: KÖHN, 2003, S. 279, MAREŠ, KŘIVOHLAVÝ, 1995, S. 64 – 66) naslouchání odpovídání zosobnění, inspirace Aktivní, pozorné akceptující, nonverbální signály Doplnění hypotéz, parafrázování, vlastní názory Zosobnění kontextu, orientace klienta ve vlastní situaci Shrnutí – zápis - dohoda Vojtová, 2018 2 KOMUNIKACE V PORADENSKLÉM VZTAHU Vyjednávání při konfliktech – problémech É Společné vzájemné přibližování klienta a poradce É Společné přibližování k řešení problému É Otevřená situace Poradce Ðvyjadřuje předběžné pochopení problému Ðnesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného 3 Vojtová, 2018 NASLOUCHÁNÍ Je zdrojem informací pro vedení rozhovoru zahrnuje tři věci: Ò naslouchání a porozumění slovním sdělením klienta; Ò pozorování a čtení klientova neverbálního chování (pozice, výraz obličeje, pohyby, tón hlasu); Ò začleňování sdělovaných obsahů do celkového kontextu každodenního života. 4 Vojtová, 2018 PŘEKÁŽKY NASLOUCHÁNÍ Ò neodpovídající naslouchání – poradce docela neposlouchá, co mu člověk říká. Nechá se pohltit vlastními myšlenkami, nebo si promýšlí, co odpoví. Ò hodnotící naslouchání – poradce posuzuje, zda to, co druhý člověk říká, je dobré či špatné, správné či chybné, přijatelné či nepřijatelné, příjemné či nepříjemné, vhodné či nevhodné apod. Takové hodnocení se může přenášet i na osobu klienta Ò filtrované naslouchání - čím větší filtry, tím větší je pravděpodobnost předpojatosti. Jsou způsobeny zkušeností, kulturou, životní situací, jsou zdrojem předsudků, Ò soucitné naslouchání - soucit je brzdou, tlumí potřebnou aktivitu a spolupráci klienta 5 Vojtová, 2018 OTÁZKY Ò Kruhové - co děláš, když… Ò Budoucnost - jak to bude vypadat, až… Ò Hypotetické - co by se stalo, kdyby… Ò Zázrak – kdyby symptom náhle zmizel… Ò Škálovací – 1 až… 6 Vojtová, 2018 ZNAKY PORADENSKÉHO ROZHOVORU Ò Rámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek Ò Svoboda klienta – vyjádření se k problému Ò Asymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování Ò Předcházení identifikaci s problémem Ò Poskytuje informace o souvislostech Ò Tabu – problémy poradce 7 Vojtová, 2018 STRUKTURA _PRŮBĚH PORADENSKÉHO ROZHOVORU Stop Dropout (2010) Stížnost É problém, nespokojenost – představa o nefunkčním stavu Objednávka Ð vyjádření touhy po změně Formulace cílů v posilování odpovědnosti za změnu v základní vymezení pro intervenci Dohoda, kontrakt v formulace pravidel a podmínek intervence v časový rámec 8 Vojtová, 2018 PILÍŘE CÍLŮ PORADENSKÉHO ROZHOVORU 9 Emoce - prožitek Regulace - aktivizace Kognice - pochopení Vojtová, 2018 EMOCE PŘÍPRAVA KLIENTA NA NOVÝ ZPŮSOB NAHLÍŽENÍ PROBLÉMU 10 Emocionální prožívání Verbalizace prožitků Opis citů, vjemů, zážitků Volný popis potlačovaných citů, nálad Hodnotící úsudky Vojtová, 2018 REGULACE CHOVÁNÍ SEBEAKTUALIZACE, SEBEPODPORA 11 Regulace chování Pokyny Nabídka možností Prostředky Role Fantazijní příběhy Vojtová, 2018 PROCES KOGNITIVNÍHO ZVLÁDNUTÍ_ SEBEREGULACE 12 Interpretování Pozadí problému Koncepty řešení Strukturování Souvislosti Scénáře Hledání Přemýšlení v kontextu témat Poznávání Reverbalizace Opis sdělení Opakování více způsoby Vojtová, 2018 PŘÍPRAVA NOVÝCH ŽIVOTNÍCH SCÉNÁŘŮ 13 Kognitivní zvládnutí Nové sebevnímání Nový vzorec myšlení Změněné sebechápání Zvládání problému Interpretace situace Objasnění, vysvětlení Diagnostické pokyny Vojtová, 2018 ZÁVĚR PR - DOHODA Co Kdo Kdy 14 Vojtová, 2018 STIMULACE NE MANIPULACE Poradce Ò nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení, Ò musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě. Literatura ke studiu: Bělohlávek, F. 20 typů lidí jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2012 Motschnig, R., Nykl, L. Komunikace zaměřená na člověka. 2011 Vojtová, 2018 15