Naslouchání Poradenský rozhovor s jedincem v krizi Školní situace Osobní situace Faktory účinnosti Pozice Řeč těla Verbalizace Budoucnost Aktivizace Vojtová,2018 Pozice – oční kontakt - Jsem tu s tebou. - těsná blízkosti, ale odpovídající osobní prostor. - citlivost k odlišným potřebám - Pomůcky na uvolnění stresu - stresový balónek, malé předměty pro zaměstnání rukou Řeč těla - klid poradce - gesta, grimasy, pohyby Verbalizace - pomalá, klidná řeč poradce - čím rychlejší klient, tím pomalejší poradce - používání soucítících vět – to pro vás muselo být… Aktivizace - Podpořit další krok – co budeme dělat??? Na koho se můžeme obrátit? Budoucnost - ujištění, že se může opět obrátit o radu Vojtová,2018 ZÁSADY SPRÁVNÉHO NASLOUCHÁNÍ • Sociální rozměr • Přirozenost • Uklidnění • Dostatek informací • CO NE • Více naslouchejte než mluvte. Dejte najevo že rozumíte: „To musí být těžké.“ • Nepřetvařovat se/nemám recepty • Nejsi sám, jsme zde, abychom hledali řešení • Znalosti o chování a sklonech, bezpečí • Zdravé hranice, limity důvěrnosti informací Vojtová,2018 Houpačkový efekt krizového poradenského rozhovoru Čím rychlejší a hlasitější sdělování Tím pomalejší a tišší odpovídání Klient Poradce Vojtová,2018 Adresy – krizových rozhovorů • https://www.youtube.com/watch?v=Wsf5i5P8HGA týrání • https://www.youtube.com/watch?v=xxmnwVExoGE rozvod • https://www.youtube.com/watch?v=39kC09SR4GU linka bezpečí Vojtová,2018