Aspekty podmiňující efektivní intervenční plán změny Speciálněpedagogická intervence PCH Strategie efektivní intervence Středem pozornosti Úprava Prostředí Průběžně Reflexe Zapojení klíčové osoby Cíle změny Chování Jsou prostředkem ¢ Individualizace intervence ¢ Průběžné vyhodnocování efektivity ¢ Změny v nastavené reflxe Vojtová, 2018 Prostředky intervence ¢ modifikace sociálního prostředí, ¢ výuka prosociálního chování • kognitivní; • emoční procesy; • pozorovatelné chování. ¢ vnímání mezilidské komunikace ¢ Emoční inteligence – 80% vliv na úspěšnost v interakci ¢ Racionální myšlení – 20% (D. Goleman, 1999) Cesta rozvoje (EQ) ¢ Vlastní prožitky – vnímání, verbalizace ¢ Kočírování emocí – trénink, verbalizace ¢ Pozorování prožitků druhých – analýza, popis, vyhodnocení ¢ Cílené ovládání emocí Vojtová, 2018 Principy intervence ¢ zohledňuje minulý, současný i budoucí vývoj kompetencí dítěte; ¢ respektuje individuální schopnosti, dovednosti, komptence dětí; ¢ vedle standardů a aktuálního stavu sociálních kompetencí dítěte se pracuje s budoucími možnostmi dítěte (s jeho potencialitou); ¢ využívá l zóny budoucího individuálníhovývoje; l kvalitu vztahů v dané skupině; l zkušenosti a možné příležitosti • v konkrétních životních a edukačních situacích; • v sociálních sítích dítěte. Vojtová, 2018 sociální dovednosti standardy příležitost k učení (intervence) sociální dovednosti dítěte (aktuální stav) INTERVENČNÍ TRIANGL Vojtová, 2018 Tři hlavní cíle intervence Dovedností (kompetenční) trénink intervence je zaměřen na 1) sociální dovednosti (nesmíme opomíjet nedostačivost v jiných oblastech; učení a aktivity spojené se školní prací jsou cestou k posilování pocitu kompetence – vede k posilování i v sociální interakci…) 2) dovednosti a techniky pro práci v malých skupinách 3) koordinaci skupinových aktivit Vojtová, 2018 Kompetenční trénink intervence zaměřený na sociální dovednosti ad 1 Interaktivní vztah mezi vrstevníky – vnímání pozice druhého ¢ vlastní podíl na interakci; ¢ možné důsledky dopadu modelu chování ¢ alternativy modelového chování v dané situaci ¢ rozhodování o možnostech jiného způsobu chování ¢ hledání postupných možností, volba jednotlivých kroků ¢ tvorba a používání „strategických pomůcek“ pro zapamatování těchto kroků – signály, obrázky, rituály... ¢ Vyhodnocování úspěchů v užívání zvolených strategií S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Vojtová, 2018 Fáze KT zaměřeného na sociální dovednosti ¢ Příprava ¢ Trénink ¢ Reflexe ¢ SAPO ¢ SEBEhodnocení ¢ POPO Vojtová, 2018 Přípravná fáze: Využíváme především následující procesy: SAPO ad 1 ¢ (a) rozvoj, otázky a monitorování dovedností, ¢ (b) zobecňování rozsahu řešení problémů, nabídky dalších možností, ¢ (c) hodnocení důsledků alternativ a výběr nejlepšího plánu; ¢ (d) implementace plánu, monitorování výstupů a poskytnutí sebe sama zpětné vazby. Stop Nepokračuj tímto způsobem. V čem je problém? Alternativy Je nějaká jiná alternativa? Jaká jsou všechna možná řešení? Plán Jaké je nejlepší řešení pro budoucnost? Vytvoř si plán!!! Ohlédni se Ohlédni se, zda to funguje. Co dalšího můžeš zkusit? S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Vojtová, 2018 Cílené hodnocení, interpretace chování – sebe, druhých Posilování sebehodnocení ad 1 ¢ Pro posílení kompetencí volíme aktivity, které posilují sebehodnocení a sebevědomí. ¢ Rozvíjíme tak účinky sebekontroly. ¢ Podporou prezentování vlastních výsledků vytváříme v dítěti potřebu řídit vlastní chování. Pozorování Verbalizace Hodnocení DruhýchSebe S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Vojtová, 2018 Vyhodnocovací fáze: Využíváme především následující procesy: POPO ad 1 sociální dovednosti Popis Představení výsledku aktivity intervence; může být podpořeno popisem jejího průběhu. Obhajoba Obhájení své cesty, názoru – proč si myslím, že jsme dospěli k tomuto výsledku. Pochvala Pozitivní zpětná vazba – co na naší činnosti bylo prima, za co se můžeme pochválit. Orientace Označení momentů, které by příště měly být řešeny jiným způsobem, jak je budeme řešit. Orientace pro budoucí řešení. S O C I Á L N Í D O V E D N O S T I Vojtová, 2018 Trénink dovedností a technik pro práci v malých skupinách ad 2 dovednosti pro práci v malých skupinách Děti v riziku poruch chování mívají potíže v interaktivních aktivitách – ve spolupráci, v naslouchání a ve společném usilování k jednomu cíli Postup: ¢ aktivity ve dvojicích, s krátkodobými cíli; ¢ po úspěšném zvládnutí spolupráce ve skupině tří a více dětí; ¢ Dítě, které je neúspěšné ve dvojici, potřebuje zpočátku vést pedagogem. Po zvládnutí aktivity ve dvojici s pedagogem, může navázat na spolupráci s vrstevníkem D O V E D N O S T I S K U P I N Y Vojtová, 2018 Koordinace skupinových aktivit ad 3 koordinace skupinových aktivit ¢ Veškeré aktivity musí být koordinované pedagogem. S naplánovanými aktivitami děti seznámí. l Rituály, signály, evidence ¢ Srozumitelně, jasně a adresně rozdělí úkoly, zadá pokyny, určí začátek a konec aktivity. ¢ Zjistí, zda všechny děti jasně rozuměli instrukcím. ¢ nejasnosti, zmatky v průběhu činností: l aktivity přeruší a instrukce zpřesní. ¢ Případnou koordinaci dítětem provází. K O O R D I N A C E P R Á C E Vojtová, 2018 Intervenční aktivity provází vědomí speciálního pedagoga ¢ že dítě musí být samo aktivní; bez jeho aktivního přístupu by jakékoli příležitosti vyšly naprázdno; ¢ že aktivita dítěte je iniciována, posilována a udržována příležitostí (podněty, stimuly) a významem této příležitosti pro vlastní prožívání (zpětnou vazbou); ¢ že dítě si s sebou nese vlastní zkušenosti ze sociální interakce z jiných prostředích; ¢ že dítě a jeho chování ovlivňují zkušenosti z interakce přijímané od pedagogů a vrstevníků. Příležitost Aktivita Zapojení Zkušenost Interakce CÍ LE N Á IN T E R V E N C E Vojtová, 2018