Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 2 SPp223 Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 2 (podzim 2019) Vyučující: PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (horakova@ped.muni.cz) PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. Mgr. Marína Štibrányiová Organizace výuky: 19. 9. – R. Horáková, úvodní část 26. 9. – samostatná práce dle pokynů vyučující + výstava „UCHO“ 3. 10. – R. Horáková 10. 10. – R. Horáková 17. 10. – R. Horáková 24. 10. – samostatná práce dle pokynů vyučující 31. 10. – M. Štibrányiová 7. 11. – L. Hricová 14. 11. – L. Hricová 21. 11. – M. Štibrányiová 28. 11. – R. Horáková 5. 12. – R. Horáková 12. 12. – R. Horáková 19. 12. – zápočtový týden Požadavky: · aktivní účast ve výuce · vytvořit seznam prostudované odborné literatury (bude součástí Vašeho portfolia, nejedná se pouze o požadavek k tomuto předmětu) · úspěšné složení písemné a ústní části zkoušky · samostatná práce dle pokynů vyučující – organizováno jako práce ve skupině Okruhy témat: 1. Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižených. Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, situace rodičů sluchově postiženého dítěte, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika, výběr školského zařízení, včasná sluchově řečová výchova 2. Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. 3. Kochleární implantát. Podmínky přidělení kochleárního implantátu, výběr kandidátů, předoperační příprava, logopedická péče po implantaci, metodika práce s kochleárním implantátem. 4. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením. Předškolní zařízení, základní školy pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, možnost studia studentů se sluchovým postižením na VŠ. Komunikační přístupy užívané ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením. Speciální vyučovací metody - organizace vyučování u sluchově postižených, orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, sluchově postižený pedagog. 5. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů sluchovým postižením v běžných školských zařízeních. Podmínky inkluzivního vzdělávání, podpůrná opatření, spolupráce s SPC, služby poskytované žákům, pedagogům a rodičům, sociální inkluze. Legislativní opatření. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, možnosti využívání tlumočení do znakového jazyka, příspěvky na kompenzační pomůcky 6. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením – přehled a popis. Vizuálně motorické systémy. Teoretické základy znakového jazyka, znakovaný jazyk, tlumočení znakového jazyka - podmínky tlumočení, etický kodex tlumočníka znakového jazyka. 7. Komunita Neslyšících. Kultura Neslyšících, organizace osob se sluchovým postižením, kluby neslyšících, volnočasové aktivity, časopisy zaměřené na problematiku sluchového postižení. 8. Sluchová vada a další kombinovaná postižení. Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, současné pojetí vícenásobného postižení, možnosti augmentativní a alternativní komunikace 9. Hluchoslepota. Pojetí a klasifikace hluchoslepoty,etiologie, možnosti vzdělávání, organizace pro jedince s hluchoslepotou – LORM, Via, Záblesk, Klub přátel červenobílé hole. 10. Komunikační systémy hluchoslepých. Charakteristika komunikačních forem osob s hluchoslepotou - př. mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka.