DIAGNOSTIKA NKS Speciálněpedagogická diagnostika ◦ podle druhu postižení • logopedická • psychopedická • surdopedická • somatopedická • oftalmopedická • etopedická Hledisko etiologie ◦ kauzální ◦ symptomatická Hledisko časového sledu ◦ vstupní ◦ průběžná ◦ výstupní Hledisko sledovaných cílů ◦ globální ◦ parciální Hledisko věku ◦ raný a předškolní věk ◦ školní věk ◦ mladiství a adolescenti ◦ dospělý věk ◦ stáří Cíle diagnostiky NKS ◦ určit, zda se skutečně jedná o NKS ◦ určit druh, typ, formu tohoto narušení Aspekty zkoumání NKS ◦ jazykovědný aspekt – jazykové roviny ◦ forma interindividuální komunikace – verbální a neverbální složka ◦ průběh komunikačního procesu – složka expresivní a receptivní Speciálněpedagogická diagnostika ◦ podle druhu postižení • logopedická • psychopedická • surdopedická • somatopedická • oftalmopedická • etopedická Hledisko etiologie ◦ kauzální ◦ symptomatická Hledisko časového sledu ◦ vstupní ◦ průběžná ◦ výstupní Hledisko sledovaných cílů ◦ globální ◦ parciální Hledisko věku ◦ raný a předškolní věk ◦ školní věk ◦ mladiství a adolescenti ◦ dospělý věk ◦ stáří Cíle diagnostiky NKS ◦ určit, zda se skutečně jedná o NKS ◦ určit druh, typ, formu tohoto narušení METODY A TECHNIKY V DIAGNOSTICKÉM PROCESU Základní dělení ◦ METODY OBECNÉ ◦ METODY SPECIÁLNÍ Metody a techniky v diagnostickém procesu Metody obecné ◦ rodinná anamnéza (RA) ◦ osobní anamnéza (OA) Metody a techniky v diagnostickém procesu ◦ metody speciální ◦ pozorování ◦ explorační metody ◦ diagnostické zkoušení ◦ testové metody ◦ rozbor výsledků činnosti ◦ kazuistické metody ◦ přístrojové a mechanické metody Průběh diagnostického procesu 3 úrovně v diagnostickém procesu 1. orientační vyšetření - screening a depistáž 2. základní vyšetření 3. speciální vyšetření Základní vyšetření model logopedického vyšetření dle V. Lechty ◦ navázání kontaktu ◦ sestavení anamnézy ◦ vyšetření sluchu ◦ vyšetření porozumění řeči ◦ vyšetření řečové produkce ◦ vyšetření motoriky ◦ vyšetření laterality ◦ průzkum sociálního prostředí NAVÁZÁNÍ KONTAKTU Cíl rozhovoru s rodičem ◦ Nepodceňovat závažnost situace… ◦ Podpůrné/komplikující proměnné ve spolupráci s rodičem ◦ Client friendly language Doporučení pro komunikaci s rodiči ◦ vzájemné představení se – důvěryhodný přístup ◦ přijetí a naslouchání – respektovat, neodsuzovat ◦ empatický a citlivý přístup k obavám a jejich diskuse ◦ poskytnutí informací o průběhu spolupráce (postupy a metody) ◦ spolupráce s rodiči v průběhu činnosti – dle aktuální situace a potřeby ◦ diskuse výsledků a dalšího postupu, spolupráce Specifika rozhovoru s dítětem ◦ (ne)přítomnost rodiče ◦ vysvětlení účelu spolupráce, rozhovoru ◦ hovorový jazyk ◦ adaptace projevu k úrovni dítěte - konverzační téma a slovník ◦ PŘIROZENOST ◦ SEBEJISTOTA ◦ SAMOZŘEJMÁ ROZHODNOST ◦ prostor na adaptaci v prostředí – místnost, hračky…. ◦ oblíbené téma posiluje sdílnost Flexibilita Vynalézavost Trpělivost ANAMNESTICKÉ ÚDAJE Sestavení anamnézy ◦ Údaje o možném vzniku NKS ◦ Anamnestický rozhovor ◦ Anamnestický dotazník ◦ Kombinace obou přístupů ◦ Spolupráce ◦ zjišťovat data bez přítomnosti dětí Rodinná anamnéza RA ◦ výskyt NKS v blízkém i širším příbuzenstvu ◦ rodiče a prarodiče ◦ specifika obtíží ◦ zařazení do logopedické a další péče Rodinné prostředí - RA ◦ Údaje o rodičích ◦ Údaje o sourozencích ◦ Vzdělání ◦ Zaměstnání OA – osobní anamnéza ◦ Průběh prenatální a perinatální fáze vývoje ◦ Péče dalších odborníků, vyšetření ◦ Postnatální vývoj ◦ Psychomotorický vývoj ◦ Komunikace a její specifika ◦ Stimulace v rodinném prostředí ◦ Logopedická intervence ◦ Průběh vzdělávání + adaptace ◦ Komunikace s vrstevníky a dospělými ◦ Volnočasové aktivity a zájmy LOGOPEDICKÉ VYŠETŘENÍ ☺ Záznamový arch ◦ jméno a příjmení (a další nezbytné údaje) ◦ prostor pro poznatky vyplývající z volného rozhovoru ◦ poznatky k průběhu spolupráce ◦ případná adaptace zadání a realizace úkolů ◦ přehled sledovaných oblastí ◦ záznamový arch i pro průběh terapie, rozvoje komunikační schopnosti Průběh spolupráce ◦ všeobecné chování ◦ pasivita/neklid/úzkostnost/impulzivita/opoziční chování/ spolupráce ◦ sebejistota dítěte ◦ průběh interakce mezi dítětem a vyšetřujícím – navázání kontaktu ◦ odstup/přijetí/formy neverbální komunikace – oční kontakt ◦ styl komunikace dítěte ◦ nesmělost/družnost/spontaneita/obtíže v adaptaci ◦ kvalita aktivizace pozornosti ◦ snížená/kolísající/roztříštěná/ odpovídající Průběh spolupráce ◦ porozumění instrukcím ◦ odpovídající/neodpovídající/potřeba opakování/přeformulování, potřeba opory v gestech/demonstraci ◦ reakce a adaptace na zátěžovou situaci ◦ obtíže v aktivizaci/reaktivita s latencí/rychlost provedení úkolu/organizace vlastního postupu ◦ postup při plnění úkolu ◦ uvědomění si chyby/proces autokorekce/vyhýbání se, únikové chování/ pracovní tempo ◦ potřeba posílení ◦ pochvala, motivace – reakce na úspěch/neúspěch ◦ potřeba vedení při práci/samostatnost Kladení otázek ☺ ◦ otázky uzavřené ◦ otázky vyžadující odpověď ano/ne – mohou nám být užitečné i při zahájení interakce, při překonávání ostychu…apod. ◦ otázky zakládající se na faktech – vyžadují jednoduchou odpověď (kde žije ryba?) ◦ otázky vyžadující upřesnění Kladení otázek ◦ otázky alternativní: ◦ otázka s výběrem – „chceš žlutou, anebo zelenou pastelku?“ – mohou pomoci překonat obavy dítěte nebo případnou absenci iniciativy ◦ výběr správné informace anebo strategie při řešení prezentované situace …. „Venku prší. Jana – zůstane doma /vezme si deštník/vezme si plavky….“ Kladení otázek ◦ otázky aktivizující – dítěti s obtížemi umožní zapojit se do konverzace – „To je telefon, máš doma telefon? Ano. Už jsi někdy telefonovala/volala? Babička….“ ◦ otázky otevřené – nechávají volný prostor pro vyjádření a kreativitu - Co můžeme s tímhle udělat? Co si myslíš o….Co bys dělal/a na jeho místě? Co se na obrázku děje? Formy nápovědy ◦ příklad – hrábě ◦ náznak hrabání ◦ navedení k významu – je to nástroj k zahradničení ◦ navedení počáteční slabikou – hrá.. ◦ navedení počáteční hláskou (fonemické) – h.. ◦ spojení s kontextem zkušenosti ◦ spojení s kontextem v definici – používáme to na hrabání listí ◦ spojení s dalšími pojmy – kosa, motyka….… ◦ situace popsaná celou větou – zahradník hrabe hráběmi spadané listí Signály k upoutání pozornosti ◦ stručná upozornění – podívej se na mě, nezapomeň…. ◦ slovo – pozor – k diskusi!! ◦ mimika a gesta, která jsou v konotaci se sdělením ◦ …………… ◦ ilustrativní gesta, činnosti – kde se věc nachází, její velikost, tvar… ◦ Další příklady K úvaze jsou rovněž formy motivace a povzbuzení při činnosti: ◦ fyzická – pokývnutí hlavou, úsměv ◦ posílení verbálně-sociální – to je správě, ano, bravo! ◦ posílení gestem – potlesk ◦ přirozené – dát to, co dítě požaduje ◦ aktivita, která se dítěti líbí a dělá radost (za každý splněný úkol dostane dílek ze skládačky a na konci ji složí celou) ◦ ……………………………………………………………………….. Možnosti hodnocení: ◦ Dvoustupňové: ◦ přítomnost/nepřítomnost obtíží ◦ funkčnost/nefunkčnost vyjádření ◦ Třístupňové ◦ odpovídající/neodpovídající/nezachyceno ◦ zvládá – s dopomocí – nezvládá ◦ Frekvence – nikdy /nevyskytuje se – ojediněle – občas – často – velmi často Možnosti hodnocení ◦ bodové vyjádření ◦ skóre správných odpovědí v komparaci s celkovým počtem bodů (např. 21/25) ◦ komentář v podobě souvislého textu – deskripce průběhu spolupráce ◦ vždy je vhodné zaznamenat si i detaily z projevu dítěte K úvaze: ◦ vyvarovat se stylistických a především pravopisných nepřesností ◦ vyvarovat se předčasných soudů a slibů, kterým nemůžeme dostát ◦ doporučení pro další rozvoj komunikační schopnosti by mělo pro cílovou skupinu srozumitelné, doplněné o příklady činností, včetně zdrojů, které je možné využít ◦ nezabývat se pouze nedostatky, vyzdvihnout i pozitivní zjištění….