DÍLČÍ – PODPŮRNÉ – SLOŽKY Vývoj a rozvoj Bednářová, J., Šmardová, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:Computer Press. Další zdroje, pracovní sešity, pomůcky apod. budou doplněny ve výuce. Osnova ◦ Zrakové vnímání ◦ Vnímání času a prostoru ◦ Sebeobsluha ◦ Motorika 3.-4.ROK Zrakové vnímání ◦Přiřazení základních barev ◦Pasivní určování barev – dle pokynu ◦Pasivní určování předmětů na obrázku ◦Diferenciace výrazně jiného obrázku v řadě ◦Diferenciace obrázku dle velikosti ◦Skládání obrázků ze 2 částí Vyhledání obrázku dle předlohy – variabilita náročnosti Rozvoj zrakového vnímání ◦ Barvy – výběr a pojmenování – trénink propojení ◦ Obrázkové knížky – vyhledávání, pojmenování ◦ Výběr shodných dílků stavebnice, korálků… bar va tvar kostveli Vkládání Rozvoj zrakového vnímání ◦ Pexeso – 3-4 dvojice ◦ Loto ◦ Skládanky a puzzle ◦ Kostky – 4-6 ks ◦ Povídání „co jsme viděli“ ◦ Předměty „co potřebujeme“ ◦ Trénink očních pohybů Vnímání času a prostoru ◦Rozliší „nahoře“ a „dole“ ◦Předložkové vazby – „na“, „do“, „v“ ◦Časová orientace – až po 4. roce Rozvoj vnímání času a prostoru ◦ Výlety, vycházky ◦ Orientace na vlastním těle ◦ Vyhledávání předmětů v místnosti – určování ◦ Instrukce s předložkami – propojení pasivní a aktivní slovní zásoby – využití pojmů ◦ Dodržování denního režimu ◦ Pojmenování činností ◦ Pozorování časového sledu změn a událostí Motorika ◦Skok, přeskok (nízká překážka) ◦ Chůze po schodech (nahoru – střídá nohy) ◦ Stoj se zavřenýma očima ◦ Manipulace s drobnými předměty Kresba, GM apod. ◦ Pojmenování čáranice ◦ Hlavonožec ◦ Grafomotorické prvky: čára svislá, vodorovná, kruh Rozvoj – motorika, GM a kresba ◦ Stavebnice, kostky, puzzle ◦ Rukodělné činnosti ◦ Malování ◦ Stříhání ◦ Hmatové vnímání – hmatové sáčky a krabice ◦ Každodenní činnosti ◦ Sebeobsluha a hygiena 4.-5. ROK zraková percepce ◦ Pojmenování základních barev ◦ Vyhledání známého objektu na pozadí ◦ Odlišení 2 překrývajících se obrázků ◦ Odlišení jiného obrázku v řadě ◦ Odlišení obrázku v řadě – horizontální poloha ◦ Skládání obrázků ze 2 a více částí – postupně ◦ Zapamatování 3 předmětů/3 obrázků (+ pozná, který chybí) Rozvoj zrakové percepce ◦ Složitější obrázkový materiál – vyhledávání ◦ Částečně ukryté obrázky ◦ Pracovní listy – 2 známé překrývající se objekty ◦ Stavebnice a vkládačky – méně zřetelné prvky ◦ Vyhledávání dvojic ◦ Mozaiky ◦ Puzzle a kostky 8 – 12 ks ◦ Kimovy hry ◦ Povídání o zážitcích ◦ Opakování vzorů – navlékání korálků Kde je Wally? vnímání času a prostoru ◦ Prostorové vztahy – vpředu, vzadu ◦ Za-nad-pod-vedle-mezi ◦ Daleko-blízko ◦ První – poslední ◦ Přiřazení činností dle sledu – běžný den ◦ Seřadí – dříve/později Vnímání času a prostoru - rozvoj ◦ Popis cesty – užití předložkových vazeb a slovních spojení ◦ Rukodělné činnosti ◦ Oblékání a sebeobsluha – pravá ruka…levá bota…. ◦ Jednoduchá bludiště ◦ Hra na obchod – fronta ◦ Orientace v činnostech typických pro denní dobu ◦ Pozorování přírody ◦ Řazení obrázků s časovou posloupností ◦ Pomoc v domácnosti – pojmenování fází činností motorika ◦ Chůze po schodech dolů ◦ Chůze po čáře ◦ Stoj na špičkách ◦ Poskoky ◦ Stříhání ◦ Práce prstů ◦ Hmatové vnímání – odlišné předměty kresba, GM… ◦ Postava – hlava, trup a končetiny ◦ Spirála, vlnovka, šikmá čára ◦ Čára mezi 2 liniemi ◦ Jedna linie – rozcvičování Rozvoj motoriky, GM a kresby ◦ Skládání tvarů ◦ Modelování ◦ Uzlování ◦ Malování ◦ Obtiskování ◦ Pomoc v domácnosti ◦ Hra s hračkami ◦ Sportovní aktivity ◦ Jízda na koloběžce… 5.-6. ROK zraková percepce ◦ Přiřazení odstínu barev ◦ Sledování linie mezi ostatními liniemi, vyhledání tvaru na pozadí ◦ Odlišnost – detail, vertikální poloha ◦ Vyhledání 2 shodných obrázků v řadě ◦ Shodné a neshodné dvojice – detail, vertikální poloha ◦ Složení tvaru na/podle předlohy ◦ 6/3 – ze 6 obrázků si 3 zapamatuje ◦ Jmenování objektů zleva doprava Rozvoj zrakové percepce ◦ Posilování dříve získaných dovedností ◦ Vyhledávání dvojic a složitějších prvků ◦ Pracovní listy zaměřené na zrakovou analýzu a syntézu ◦ Dokreslování objektů ◦ Překreslování obrazce v síti ◦ Kimovy hry ◦ Řazení prvků zleva doprava ◦ Pojmenování řady obrázků ◦ Vyhledávání skupin, které začínají daným prvkem čas a prostor ◦ Seřazení obrázků dle posloupnosti ◦ Časové pojmy: nejdříve, předtím, nyní, potom ◦ Orientace – dny v týdnu ◦ Spojení typických činností s ročními obdobími ◦ Hned před/hned za ◦ Uprostřed, prostřední, předposlední ◦ Orientace v okolí ◦ Orientace vpravo/vlevo – na těle, na předmětech ◦ Postupně 2 kritéria – vpravo nahoře/vlevo dole Rozvoj orientace v čase a prostoru ◦ Plnění instrukcí s předložkovými vazbami ◦ Hledání ukrytého předmětu – navádění ◦ Vyšívání a provlékání šňůrek ◦ Kresebný diktát ◦ Vyprávění příběhů a pohádek dle obrázků ◦ Ilustrace k jednotlivým fázím Orientace v tělesném schématu motorika ◦ Kladina ◦ Přeskok snožmo – nízká překážka ◦ Cvičení dle Bota ◦ Pozná hmatem geometrické tvary Pětileté dítě – kresba, GM apod. ◦ Detaily v kresbě postavy ◦ Horní a dolní smyčka, „pila“ ◦ Horní a spodní oblouk s vratným tahem ◦ Překreslení obrázku podle předlohy Rozvoj motoriky, GM apod. ◦ Systematická grafomotorická příprava ◦ Společenské hry – karty, mikádo ◦ Házení na cíl ◦ Rukodělné činnosti – přišívání knoflíku, řetězy…