NÁVRH ZÁZNAMOVÉHO ARCHU JMÉNO A PŘÍJMENÍ:…………………………………………………………………………………………………………………. VĚK:…………………………………………………………………………………………………………………………………………. DATUM SETKÁNÍ:…………………………………………………………………………………………………………………….. INFORMACE ZÍSKANÉ V ÚVODNÍM ROZHOVORU (oblíbené aktivity, představení se….) PRŮBĚH SPOLUPRÁCE, PLNĚNÍ ÚKOLŮ můžete dle potřeby zaškrtávat, doplňovat další zjištění – výčet není vyčerpávající J - lze využít i ke sledování pragmatické roviny všeobecné chování pasivita/neklid/úzkostnost/impulzivita/opoziční chování/ spolupráce vždy je vhodné ponechat si prostor pro komentář – vlastní pozorování, projevy se mohou v jednotlivých situacích lišit sebejistota dítěte průběh interakce mezi dítětem a vyšetřujícím odstup/přijetí – způsob navázání kontaktu – spontánně navazuje – navazuje s obtížemi – nepodařilo se navázat styl komunikace dítěte nesmělost/družnost/spontaneita/obtíže v adaptaci kvalita aktivizace pozornosti snížená/kolísající/roztříštěná/ odpovídající + unavitelnost porozumění instrukcím odpovídající/neodpovídající/potřeba opakování/přeformulování, potřeba opory v gestech/demonstraci reakce a adaptace na zátěžovou situaci přizpůsobí se/obtíže v aktivizaci/reaktivita s latencí/ rychlost provedení úkolu/organizace vlastního postupu postup při plnění úkolu uvědomění si chyby/proces autokorekce/vyhýbání se, únikové chování pracovní tempo přiměřené/volnější/pomalé/rychlé/překotné/kolísavé/projevy impulsivity potřeba posílení pochvala, motivace – reakce na úspěch/neúspěch potřeba vedení při práci/samostatnost specifikace situací v průběhu spolupráce KOMUNIKACE všechny uvedené kategorie můžete doplnit vlastním komentářem z průběhu spolupráce, žádoucí je zapsat si i příklady konkrétního vyjádření dítěte Neverbální komunikace jejich užívání v komunikaci/příležitost – oční kontakt/mimika/gesta Srozumitelnost projevu srozumitelný – méně srozumitelný – nesrozumitelný – vzhledem k věku dítěte Plynulost projevu Prozodie Melodie – tempo – přízvuk jejich využití v projevu v různých situacích Komunikuje ne/spontánně – reaguje (pouze) na kladené otázky – hovoří jednoslovně – v jednoduchých větách – v rozvitých větách – v souvětích (můžete sledovat v různých situacích) Rovina foneticko-fonologická Artikulace v rámci orientační analýzy postačí z poslechu, ale zjištění můžete strukturovat do tabulky - je vložena v souboru Příprava (důležité je zohlednit věk dítěte – vývoj výslovnosti i sluchové percepce) Artikulační obratnost a specifické asimilace V rámci orientační analýzy – zachycení případných změn ve struktuře slova v projevu dítěte (vzhledem k vývoji artikulace, sluchové percepce – orientace ve struktuře slova) Respirace dýchá nosem/dýchá ústy/střídavě Fonace čistý hlas – chrapot /nachlazení (lze případně sledovat i výšku, intenzitu, napětí při tvorbě hlasu apod.) Chrup mléčný – úplný/neúplný – probíhá výměna (vzhledem k věku dítěte) Oromotorika jazyk – rty – dolní čelist můžete využít orientační test v souboru Příprava a podle toho doplnit další kategorie), propojit i se sledováním artikulace Sluchová percepce Naslouchání Poslech pohádky, příběhu…dle věku dítěte lze úkol využít i další analýze – porozumění, schopnost reprodukovat apod. Sluchová diferenciace - dvojice slov si můžete doplnit do záznamového archu a pak si při práci s dítětem jednoduše označit zvládnuté/nezvládnuté, komentář k případné dopomoci či průběhu plnění úkolu. Ve výběru kategorií pak můžete zohlednit i věk sledovaného dítěte. Prostorové uspořádání – řádky, tabulka – je zcela na Vašem uvážení – pro přehlednost jsem zvolila tabulku. Rozlišení slova s vizuálním podnětem (vybíráte ze souboru Příprava, obrázky později) Rozlišení slova bez vizuálního podnětu - změna hlásky - zácvik: jede – vede kanál – kanár - úkoly: chyba – ryba, myška – liška, mouka – moucha….. ……….. - změna hlásky - zácvik - úkoly - změna samohlásky - zácvik - úkoly - změna samohlásky - zácvik - úkoly - změna sykavek, znělosti - zácvik - úkoly - znělost, sykavky - zácvik - úkoly - změna délky samohlásek - zácvik - úkoly - změna délky samohlásky - zácvik - úkoly - změna měkčení - zácvik - úkoly - změna měkčení - zácvik - úkoly - bezvýznamové slabiky - zácvik - úkoly Sluchová analýza a syntéza Pro inspiraci vkládám příklady slov, můžete je využít či doplnit dle vlastního výběru, v pořadí je vhodné respektovat náročnost – shluky jsou nejobtížnější, dle doporučení k přípravě máte 5 slov ke každé z variant K pozdějšímu doplnění – obrázky, žetony jednoslabičná Den, hon, fén, ven, med, mák, byt, had, bok, buk, nok, hák, vak, dům, dým, dub, kop, květ, pět, tůň, kůň, pyl, mol, důl, kůl, hůl, díl, důl, lék, lev, lov, kov, Pes, pás, sup, lis, les, los, bič, tyč, cop, moc, noc, řev, sýr, výr, Náročnější varianta se shluky – tma, dno, dva, kmín, kmen, pták, vchod, drn, trn, srp, znak, hmyz, ples, klíč Dvouslabičná Máma, mapa, puma, puma, mete, motá, bota, pata, půda, vana, veka, víko, fíky, kafe, duha, tuha, chyba, chata, chůva, banán, kámen, buben, nákup, pohyb, útok, opak, maják, nápoj, kovboj, domov, pánev, tykev, květen, květák, nitka, dívka, ťapka, léto, lítá, láva, boule, louka, dolík, lopuch, penál, látka, loutka, žába, žito, rýma, šála, lyže, řepa, komár, čumák, kožich, šálek, lovec, culík, motor, papír, beran, doktor, svátek, zvonek, citron, banka, patka, budka, hmota, podchod Trojslabičná Potopa, nádobí, tapeta, nápady, kapota, motyka, kanape, gumáky, pokoje, nehoda, choboty, novota, výkopy, povaha, budova, bábovka, jahůdka, fontána, novinka, kabinka, kapitán, nábytek, bubínek, panenka, vodovod, kompoty, jednota, napětí, květina, bělásek, pověra, dělení, jeleni, volání, kapela, koleno, holubi, chalupa, teplota, bublina, kabelka, tabulka, bledule, Čtyřslabičná Medovina, vodovody, vitamíny, vybíjená, koloběžka, pampeliška, jetelina, makovice, kominíci, zelenina, televize, borovice, pyramida, kukuřice, pavučina, dalamánek, abeceda, muchomůrka, majoránka, bradavice, jinovatka, černokněžník Rytmus Doplňující informace jsou v přehledové tabulce Rozlišení rytmických struktur Nápodoba rytmické struktury Záznam rytmické struktury Sluchová paměť K opakování vět můžete využít vlastní, případně věty rozdané ve výuce (níže – dle HSET) 1. Pro děti 4-5let Malá myška se chytila do pasti. Naše auto jsme zaparkovali před domem. V létě nikdy nepadá sníh. To je ten malý chlapec z našeho domu. Autobus vytlačil cyklistu na chodník. Nábytek, který jsme si koupili, je moc pěkný. 2. Pro děti 5-9 let Když si chceš hrát, napřed ukliď věci ze stolu. Dnes na závodech předběhl Petra Honza. Teta, která u nás dlouho nebyla, přijede na návštěvu. Poté, co několik dní pršelo, vyšlo konečně slunce. Předtím, než jsme vyrazili na výlet, donesl tatínek batoh. Představím vám pána, jehož syn je velmi úspěšný. Opakování slov Můžete vybírat z výčtu výše, z vlastní slovní zásoby – slova by mezi sebou neměla mít souvislost. Lexikálně-sémantická rovina Dané jevy můžete sledovat vždy ve spontánním projevu i v úkolové situaci Pojmová výbavnost – pohotová – vybavování je volnější – potřeba nápovědy/doplníte si, jaká vyhovuje, popř. typ úkolu (pojmenování, slovní řada apod.) Pojmenování Zde si můžete doplnit seznam slov, která budete k pojmenování využívat, případně doplníte to, co vyplyne z interakce s dítětem Popis Zde je dobré ponechat si prostor pro zápis vlastního vyjádření dítěte (příklady pro vás budou užitečné), případně lze spojit i se škálou, jak se dítě při popisu vyjadřuje – souvětí/rozvité věty/jednoduché/holé věty/jednoslovná sdělení, přesnost a správnost využití pojmů při popisu Vysvětlení významu pojmů Zde si můžete doplnit seznam slov, která budete k vysvětlení využívat, případně doplníte to, co vyplyne z interakce s dítětem Práce s nadřazenými/podřazenými pojmy Zde můžete doplnit výčet slov, která budete mít k jednotlivým kategoriím (v souboru Příprava) Určení správného/nesprávného Zde si ponechte prostor pro komentář k práci s obrázky s nesmysly Dějová posloupnost Zde si ponechte prostor pro komentář k práci s obrázky v posloupnosti (obrázky doplníte později) V komentáři můžete kromě náležitostí příběhu (osoby, časová linie apod.)Sledovat můžete i gramatiku (skloňování, časování) i strukturu vyjádření souvětí/rozvité věty/jednoduché/holé věty/jednoslovná sdělení Reprodukce básničky/písničky Zde si ponechte prostor pro komentář – kromě zvládnutí textu (+ melodie, rytmu u písničky) můžete orientačně sledovat i výslovnost Antonyma Zde můžete zkopírovat dvojice ze souboru příprava, rozšířit o vlastní – obrázky si doplníte později Homonyma Můžete vybírat z příkladů, doplnit vlastní – zámek, oko, kohoutek, vlna, jazyk, los, ucho, myš, zub, houba, ručička, koruna… obrázky doplníte později Slovní řady Zácvik modrá – žlutá – červená – ….. lev – tygr – zebra - …+ zdůvodnění další doplníte dle doporučení přídavná jména podstatná jména slovesa abstraktní pojmy 1 řada dle vlastního výběru Porozumění Zde můžete využít škálu Porozumění ne/rozumí – otázkám – pojmům - pokynům – zadání úkolu je třeba opakovat – přeformulovat – prodloužit zácvik – předvést můžete sledovat v různých situacích v průběhu spolupráce + porozumění logickým strukturám Výběr obrázků podle podstatného znaku (+výběr podle použití, činnost, výběr obrázku podle aktuální situace, výběr obrázků „co k sobě patří“) Obrázky si můžete doplnit později (nebylo uvedeno v zadání) Morfologicko-syntaktická Dané jevy můžete sledovat vždy ve spontánním projevu i v úkolové situaci V projevu: ne/skloňuje – ne/časuje/ - ne/používá správné rody – ne/používá předložkové vazby – ne/používá správně zájmenné vazby… (můžete sledovat spontánní projev i odpovědi v úkolové situaci, při popisu obrázku, vysvětlení významu apod.) Skloňování Doplní slovo ve správném tvaru – malované čtení Množné/jednotné číslo Zde si můžete ponechat prostor pro zápis tvarů, které byly odvozeny chybně – podle slov, která budete využívat Deminutiva Příklady řad k odvozování najdete ve studijních materiálech – Rýmovačky…, případně můžete doplnit vlastní Stupňování přídavných jmen Obrázky si můžete doplnit později, nebylo v původním zadání Přechylování Profese – obrázky si můžete doplnit později, nebylo v původním zadání Předložkové vazby Správnost užívání ve spontánním projevu Při manipulaci – provede/správně popíše vztah Rýmování Inspirovat se můžete ve vloženém materiálu – Rýmovačky, vhodná slova ke kombinování najdete i ve výčtu ke sluchové analýze/syntéze Les – ples míč – rýč ves – mez puk – luk mák – hák ….. Vločka – kočka – čočka buben – duben ….. Liška – šiška – myška…. Čepice – slepice – opice …. Kladina – hladina …. Identifikace nesprávně utvořené věty 6 příkladů Zácvik: krokodýl má velké zuba Tvoření vět ze zadaných slov 6 příkladů Zácvik: dívka – spěchat – škola – dívka spěchá do školy maminka – šít – sukně – maminka šije sukni Větná skladba celkově V průběhu spolupráce – komunikační situace můžete sledovat strukturu a správnost vyjádření, specifika – např. ve vyprávění o oblíbených činnostech bude projev rozsáhlejší než při vyprávění pohádky…. Pragmatická rovina Můžete sledovat v průběhu celé spolupráce, propojit s kategoriemi v úvodu záznamového archu Reflexe situace na obrázku Situační obrázky – interakce – doplnění vyjádření protagonistů, popis gest a emocí, motivace apod. Fotografie, obrázky s emocemi Propojení se situačními obrázky – jak se protagonisté cítí Porozumění vtipům, hádankám Příklady můžete mít zvlášť, zde si můžete doplnit komentář k průběhu situace, k odpovědím dítěte apod.