Modifikovaný dotazníkový test pro záchyt poruchy autistického spektra u batolat Přeloženo se souhlasem autora z anglického originálu: Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised, with Follow-Up (M-CHAT-R/F) TM Diana L. Robins, Ph.D. Deborah Fein, Ph.D. Marianne Barton, Ph.D. Poděkování: Děkujeme Studijní skupině M-CHAT ze Španělska za vytvoření vývojového diagramu použitého v tomto dokumentu. Více informací naleznete na stránce www.mchatscreen.com nebo můžete kontaktovat Dianu Robins na adrese DianaLRobins@gmail.com © 2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton Podmínky použití dotazníku M-CHAT-R/F TM The Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up (M-CHAT-R/F; Robins, Fein, & Barton, 2009) je dvoufázový nástroj hodnotící riziko poruchy autistického spektra (PAS) na základě informací od rodičů. Dotazník M-CHAT-R/F je volně dostupný ke stažení ke klinickým, výzkumným a vzdělávacím účelům. Dotazník M-CHAT-R/F a doprovodné materiály lze stáhnout z www.mchatscreen.com. Dotazník M-CHAT-R/F podléhá autorskému právu a při jeho použití je třeba dodržet následující: (1) Výtisk/kopie dotazníku M-CHAT-R musí obsahovat informace o autorských právech na spodní části stránky ( 2009 Robins, Fein, & Barton). Jednotlivé položky, pokyny a pořadí položek nesmí být upravovány bez souhlasu autorů. (2) Dotazník M-CHAT-R musí být použit jako celek. Existují důkazy o tom, že oddělené skupiny uvedených položek nedokážou dostatečně prověřit psychometrické vlastnosti. (3) Zájemci o poskytnutí reprodukce dotazníku M-CHAT-R/F v tištěné (např. v knize či novinovém článku) nebo elektronické formě dalším uživatelům (např. jako součást digitálního zdravotního záznamu nebo jiného softwarového balíčku) musí kontaktovat Dianu Robins s žádostí o souhlas (DianaLRobins@gmail.com). (4) Pokud pracujete ve zdravotnictví, můžete první fázi otázek dotazníku M-CHAT-R zahrnout do svých elektronických zdravotnických záznamů (EMR). Pokud byste chtěli tyto zdravotní záznamy šířit mimo své zařízení, kontaktujte prosím Dianu Robins s žádostí o souhlas k použití licence. Pokyny Dotazník M-CHAT-R lze vyplnit a vyhodnotit jako součást zdravotní prohlídky ke stanovení rizika PAS, mohou jej také použít specialisté a další odborníci. Hlavním cílem dotazníku M-CHAT-R je co nejvyšší citlivost, aby bylo odhaleno co nejvíce případů PAS. Proto má dotazník vysokou míru falešně pozitivních výsledků, což znamená, že ne u všech dětí, které dosáhnou vysokého počtu bodů, bude diagnostikována PAS. Proto jsme vytvořili navazující dotazník (M-CHAT-R/F). Je třeba mít na paměti, že i s tímto dotazníkem bude mnoho dětí s vysokým počtem bodů bez diagnózy PAS; u těchto dětí nicméně existuje vysoké riziko jiných vývojových vad či opoždění, a proto je nutné dále vyšetřit každé dítě, které dosáhne pozitivního výsledku. Vyhodnocení dotazníku M-CHAT-R trvá méně než dvě minuty. Pokyny k vyhodnocování lze stáhnout v následujícím odkazu: http://www.mchatscreen.com. Ke stažení jsou k dispozici i další související dokumenty. Návod k hodnocení U všech položek kromě 2, 5 a 12, určuje odpověď "NE" riziko PAS; u položek 2, 5 a 12, toto riziko určí odpověď "ANO". S následujícím návodem dosáhnete nejpřesnějších výsledků použití M-CHAT-R: Nízké riziko: Součet bodů je 0–2; Pokud je dítěti méně než 24 měsíců, otestujte jej znovu po dosažení druhého roku. Pokud se neprokáže riziko PAS, nejsou zapotřebí žádná další opatření. Střední riziko: Součet bodů je 3–7; Použijte navazující dotazník M-CHAT-R/F k získání dalších informací k rizikovým odpovědím. Pokud bude součet bodů 2 nebo více, dítě je hodnoceno jako pozitivní. Nutná opatření: odkažte dítě k diagnostickému vyšetření a posouzení jeho stavu kvůli rané intervenci. Pokud je součet bodů 0–1, dítě je hodnoceno negativně. Pokud sledování neukáže riziko PAS, nejsou zapotřebí žádná další opatření. Dítě by mělo být znovu testováno při dalších zdravotních prohlídkách. Vysoké riziko: Součet bodů je 8–20; Je možné vypustit navazující dotazník a okamžitě dítě odkázat k diagnostickému vyšetření a posouzení jeho stavu kvůli rané intervenci.  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton M-CHAT-R TM Odpovězte prosím na následující otázky. Myslete na to, jak se dítě obvykle chová. Pokud dítě danou aktivitu provedlo několikrát, ale běžně to nedělá, odpovězte prosím ne. Zakroužkujte prosím ano nebo ne u každé otázky. Mnohokrát děkujeme. 1. Pokud ukážete na něco na opačné straně místnosti, podívá se na to Vaše dítě? Ano Ne (např. ukážete-li na hračku nebo zvířátko, podívá se na ně?) 2. Napadlo Vás někdy, že by Vaše dítě mohlo být neslyšící? Ano Ne 3. Hraje si Vaše dítě jako "na něco"? (např. předstírá, že pije z prázdného hrnku, že telefonuje, Ano Ne nebo předstírá, že krmí panenku či plyšové zvířátko?) 4. Leze Vaše dítě rádo po různých věcech? (např. po nábytku, po prolézačkách na dětském Ano Ne hřišti, nebo po schodech.) 5. Dělá Vaše dítě neobvyklé pohyby prsty blízko svých očí? Ano Ne (např. kroutí prsty v blízkosti očí?) 6. Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby požádalo o nějakou věc či o pomoc? Ano Ne (např. ukazuje na jídlo nebo hračku, na které nedosáhne?) 7. Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby Vás upozornilo na něco zajímavého? Ano Ne (např. ukazuje na letadlo na obloze nebo velké nákladní auto na silnici?) 8. Zajímá se Vaše dítě o jiné děti? (např. sleduje jiné děti, směje se na ně nebo jde za nimi?) Ano Ne 9. Nosí Vám Vaše dítě různé věci, jen aby Vám je ukázalo, nikoliv jako žádost o pomoc? Ano Ne (např. ukáže Vám květinu, plyšové zvířátko nebo autíčko na hraní?) 10. Reaguje Vaše dítě, když na něj zavoláte jménem? (např. vzhlédne k Vám, začne mluvit, Ano Ne žvatlat nebo přeruší dosavadní činnost, když na něj zavoláte jménem?) 11. Když se na své dítě usmějete, oplatí Vám úsměv? Ano Ne 12. Rozruší Vaše dítě každodenní zvuky? (např. křičí nebo pláče v reakci na zvuky Ano Ne jako jsou například zvuk vysavače či hlasitá hudba?) 13. Chodí Vaše dítě? Ano Ne 14. Dívá se Vám Vaše dítě do očí, když s ním mluvíte, hrajete si spolu, nebo jej oblékáte? Ano Ne 15. Snaží se Vaše dítě napodobovat Vaše pohyby? (např. mává na rozloučenou, tleská Ano Ne nebo vydává legrační zvuky, pokud to uděláte Vy?) 16. Pokud se podíváte nějakým směrem, rozhlíží se Vaše dítě, aby zjistilo, na co se díváte? Ano Ne 17. Snaží se Vás Vaše dítě přimět, abyste se na něj dívali? (např. dívá se na Vás, když chce Ano Ne pochválit, nebo říká, "podívej se"?) 18. Pochopí Vaše dítě pokyn, který mu dáte? (např. pochopí Vaše dítě pokyny jako "dej tu Ano Ne knížku na židli" nebo "přines mi deku", aniž byste na dané předměty museli ukazovat?) 19. Pokud nastane nová situace, podívá se na Vás Vaše dítě, aby vidělo, jak na ni reagujete? Ano Ne (např. pokud slyší zvláštní či neznámý zvuk, nebo spatří novou hračku, podívá se Vám do obličeje?) 20. Má Vaše dítě rádo pohybové aktivity? Ano Ne (např. houpete-li jej na houpačce nebo na svém klíně.)  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton M-CHAT-R Follow-Up (M-CHAT-R/F) TM Podmínky použití The Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised, with Follow-Up (M-CHAT-R/F; Robins, Fein, & Barton, 2009) byl vytvořen jako doplněk dotazníku M-CHAT-R. Dotazník M-CHAT-R/F je možné stáhnout z www.mchatscreen.com. Dotazník M-CHAT-R/F podléhá autorskému právu a jeho použití musí splňovat podmínky stanovené autory a držiteli autorských práv. Dotazníky M-CHAT-R a M-CHAT-R/F lze použít ke klinickým, výzkumným a vzdělávacím účelům. Ačkoliv jsou tyto nástroje k daným účelům ke stažení zdarma, podléhají autorskému právu a nejedná se o veřejný materiál. Zájemci o použití dotazníku M-CHAT-R/F k jakýmkoliv komerčním účelům a v jakýchkoliv elektronických produktech musí kontaktovat Dianu L. Robins na adrese DianaLRobins@gmail.com s žádostí o souhlas. Pokyny Dotazník M-CHAT-R/F se využívá v návaznosti na dotazník M-CHAT-R; M-CHAT-R je určen k testování batolat ve věku 16–30 měsíců, k zhodnocení rizika poruchy autistického spektra (PAS). Je třeba mít na paměti, že významnému množství dětí, které dosáhly pozitivních výsledků v obou dotaznících, nebude PAS nikdy diagnostikována; nicméně, u dětí s pozitivním výsledkem testu M-CHAT-R je zvýšené riziko jiných vývojových poruch či opoždění, proto je nutné vyšetřit je s pomocí navazujícího dotazníku. Poté, co rodič vyplní dotazník M-CHAT-R, vyhodnoťte jej prosím dle instrukcí. Pokud dítě dosáhne pozitivního výsledku, vyberte v navazujícím dotazníku položky, ve kterých dítě v M-CHAT-R chybovalo, tj. u nichž vykazuje známky rizika PAS; pouze tyto položky je pak třeba podrobně rozebrat. Každá stránka dotazníku odpovídá jedné položce z dotazníku M-CHAT-R. Pokládejte otázky dle diagramu, dokud nedojdete k výsledku SPLNIL či NESPLNIL. Mějte prosím na paměti, že rodiče mohou během vyšetření odpovídat "možná". Pokud rodič odpoví "možná", zeptejte se, zda je to častěji "ano" či častěji "ne" a pokračujte v dotazování podle této odpovědi. U otázek, kde je možné odpovědět "jiné", je na dotazujícím, aby na základě svého úsudku vyhodnotil, zda odpověď uvedená rodičem odpovídá výstupu SPLNIL či NESPLNIL. Vyhodnoťte odpovědi u všech položek na hodnotícím archu M-CHAT-R/F (který obsahuje stejné položky jako M-CHAT-R, ale odpovědi Ano/Ne jsou nahrazeny odpověďmi Splnil/Nesplnil). Výsledek vyšetření je považován za pozitivní, pokud dítě v navazujícím dotazníku nesplní jakékoliv dvě položky. Pokud dítě dosáhne v dotazníku M-CHAT-R/F pozitivního výsledku, rozhodně doporučujeme ranou intervenci a nejlépe okamžité diagnostické vyšetření. Mějte prosím na paměti, že pokud rodiče či ošetřovatelé dětí vysloví podezření na PAS, měly by tyto děti být odeslány k dalšímu vyšetření bez ohledu na výsledky dotazníků M-CHAT-R a M-CHAT-R/F.  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton M-CHAT-R Follow-Up TM hodnotící arch Poznámka: odpovědi Ano/Ne jsou nahrazeny odpověďmi Splnil/Nesplnil 1. Pokud ukážete na něco na druhé straně místnosti, podívá se na to Vaše dítě? Splnil Nesplnil (např. ukážete-li na hračku nebo zvířátko, podívá se na ně?) 2. Napadlo Vás někdy, že by Vaše dítě mohlo být neslyšící? Splnil Nesplnil 3. Hraje si Vaše dítě "na něco"? (např. předstírá, že pije z prázdného hrnku, že telefonuje, Splnil Nesplnil nebo předstírá, že krmí panenku či plyšové zvířátko?) 4. Leze Vaše dítě rádo po různých věcech? (např. po nábytku, po prolézačkách na dětském, Splnil Nesplnil hřišti nebo po schodech.) 5. Dělá Vaše dítě neobvyklé pohyby prsty blízko svých očí? Splnil Nesplnil (např. kroutí prsty v blízkosti očí?) 6. Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby požádalo o nějakou věc či o pomoc? Splnil Nesplnil (např. ukazuje na jídlo nebo hračku, na které nedosáhne?) 7. Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby Vás upozornilo na něco zajímavého? Splnil Nesplnil (např. ukazuje na letadlo na obloze nebo velké nákladní auto na silnici) 8. Zajímá se Vaše dítě o jiné děti? (např. sleduje jiné děti, směje se na ně nebo jde za nimi?) Splnil Nesplnil 9. Nosí Vám Vaše dítě různé věci, jen aby Vám je ukázalo, nikoliv jako žádost o pomoc? Splnil Nesplnil (např. ukáže Vám květinu, plyšové zvířátko nebo autíčko na hraní?) 10. Reaguje Vaše dítě, když na něj zavoláte jménem? (např. vzhlédne k Vám, začne mluvit, Splnil Nesplnil žvatlat nebo přeruší dosavadní činnost, když na něj zavoláte jménem?) 11. Když se na své dítě usmějete, oplatí Vám úsměv? Splnil Nesplnil 12. Rozruší Vaše dítě každodenní zvuky? (např. křičí nebo pláče v reakci na zvuky Splnil Nesplnil jako jsou například zvuk vysavače či hlasitá hudba?) 13. Chodí Vaše dítě? Splnil Nesplnil 14. Dívá se Vám Vaše dítě do očí, když s ním mluvíte, hrajete si spolu, nebo jej oblékáte? Splnil Nesplnil 15. Snaží se Vaše dítě napodobovat Vaše pohyby? (např. mává na rozloučenou, tleská Splnil Nesplnil nebo vydává legrační zvuky, pokud to uděláte Vy?) 16. Pokud se podíváte nějakým směrem, rozhlíží se Vaše dítě, aby zjistilo, na co se díváte? Splnil Nesplnil 17. Snaží se Vás Vaše dítě přimět, abyste se na něj dívali? (např. dívá se na Vás, když chce Splnil Nesplnil pochválit, nebo říká, "podívej se"?) 18. Pochopí Vaše dítě pokyn, který mu dáte? (např. pochopí Vaše dítě pokyny jako "dej tu Splnil Nesplnil knížku na židli" nebo "přines mi deku", aniž byste na dané předměty museli ukazovat?) 19. Pokud nastane nová situace, podívá se na Vás Vaše dítě, aby vidělo, jak na ni reagujete? Splnil Nesplnil (např. pokud slyší zvláštní či neznámý zvuk, nebo spatří novou hračku, podívá se Vám do obličeje?) 20. Má Vaše dítě rádo pohybové aktivity? Splnil Nesplnil (např. houpete-li jej na houpačce nebo na svém klíně.) Celkový počet bodů: _______  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 1. Pokud ukážete na něco na druhém konci místnosti, podívá se _____________ na to? Ano Ne Uveďte prosím příklad, jak reaguje, když na něco ukážete (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Když na něco ukážete, co Vaše dítě obvykle udělá? Příklady odpovědí SPLNIL Podívá se na předmět Ukáže na předmět Podívá se a řekne něco k předmětu Podívá se a řekne "koukej" Ano  Ne  Ano  Ne Ano Ne  Ano  Ne  Příklady odpovědí NESPLNIL Ignoruje rodiče Rozhlíží se náhodně po místnosti Podívá se na rodičův prst Ano  Ne  Ano  Ne  Ano  Ne  Ano jen na Ano jen na Ano na odpovědiodpovědi odpovědi SPLNIL SPLNIL i NESPLNIL NESPLNIL SPLNIL Co dělá častěji? NESPLNIL Častější jsou Častější jsou příklady SPLNIL příklady NESPLNIL SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 2. Uvedli jste, že Vás napadlo, že by Vaše dítě mohlo být neslyšící. Co Vás k tomu vedlo? Ignoruje často zvuky? Ano  Ne  Ignoruje často lidi? Ano  Ne  Ne na obě otázky Ano na kteroukoliv z otázek SPLNIL NESPLNIL Bylo Vaše dítě na vyšetření sluchu? DALŠÍ OTÁZKY Ano Ne PRO VŠECHNY DĚTI: Jaké byly výsledky vyšetření (vyberte jednu možnost): Sluch je v mezích normy ☐ Sluch je pod hranicí normy ☐ Výsledky nejsou průkazné či konečné ☐  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 3. Hraje si __________ na něco? Ano Ne Uveďte prosím příklad této hry (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Předstírá, že pije z hrnečku na hraní? Předstírá, že jí lžící či vidličkou na hraní? Předstírá, že telefonuje? Předstírá, že krmí panenku nebo plyšové zvířátko opravdovým nebo imaginárním jídlem? Strká autíčko, jako by jelo po silnici? Předstírá, že je robot, letadlo, baletka, nebo jiná oblíbená postava? Předstírá, že vaří v dětské kuchyňce? Míchá imaginární jídlo? Dává figurku nebo panenku do auta či nákladního auta, jako by to byl řidič nebo cestující? Předstírá, že vysává koberec, zametá podlahu, nebo seká trávník? Jiné (popište) Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ano  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  Ne  _______________________________________________________________________ Ano na cokoliv Ne na všechno SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 4. Leze ________ rád/a na věci? Ano Ne Uveďte prosím příklad, po čem rád/a leze (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Leze rád/a… ...po schodech? ...na židli? ...na nábytek? ...na prolézačky na dětském hřišti Ano  Ne  Ano  Ne  Ano  Ne  Ano  Ne  Ano na cokoliv Ne na všechno SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 5. Dělá ________ neobvyklé pohyby prsty v blízkosti svých očí? Ano Ne Popište prosím tyto pohyby (Neuvede-li rodič žádnou z níže SPLNILuvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) (odpovědi SPLNIL ) (odpovědi NESPLNIL) Dívá se na své ruce ? Ano Ne  Kroutí svými prsty v blízkosti očí? Ano Ne  Drží si dlaně těsně před očima? Ano Ne  Hýbe prsty, když dělá Ano Ne  "Chrání si oči" ze stran dlaněmi? Ano Ne  "kuk"? Třepe si rukama poblíž tváře? Ano Ne  Jiné (popište) Ano Ne Ano na cokoliv bez žádné odpovědi NESPLNIL Ano na cokolivNe na všechno Stává se to více než dvakrát týdně? SPLNIL Ne Ano NESPLNIL 6. Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby požádalo o nějakou věc či o pomoc? Ano SPLNIL Ne Pokud chce Vaše dítě něco, na co nedosáhne (hračku či pamlsek), jak to získá? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Natahuje k předmětu celou ruku? Zavede Vás k předmětu? Snaží se získat předmět sám/sama? Požádá o předmět pomocí slov nebo zvuků? Ano  Ano  Ano  Ano  Ne  Ne  Ne  Ne  Ano na cokoliv Ne na všechno Kdybyste řekli “Ukaž mi to”, ukázal/a by na to? Ano Ne NESPLNIL SPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 7. Pokud rodič odpověděl na otázku č. 6, začněte tímto: Právě jsme mluvili o ukazování jako žádosti o něco, PRO VŠECHNY  Ukazuje Vaše dítě jedním prstem, aby Vám ukázalo něco zajímavého? Ano Ne Uveďte prosím příklad něčeho, co by Vám dítě mohlo chtít ukázat. (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Jak k tomu Vaše dítě přiláká Vaši pozornost? Ukáže na to jedním prstem? Chce někdy Vaše dítě, abyste viděli něco zajímavého jako…. ...letadlo na obloze? Ano  Ne  ...kamion na silnici? Ano  Ne  ...brouka na zemi? Ano  Ne  ...zvíře na dvoře? Ano  Ne  Ano na cokoliv Ne na všechno Ano Ne NESPLNILJe to vyjádření zájmu, NESPLNILNenikoliv žádost o pomoc? Ano, NEBO vyjádření zájmu i žádost o pomoc SPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 8. Zajímá se ____________ o jiné děti? Ano Ne Zajímá se o děti, které nejsou jeho/jejími sourozenci? Ano Ne Když jste na hřišti nebo v supermarketu, reaguje obvykle Vaše dítě na jiné děti? SPLNIL Jak Vaše dítě reaguje na ostatní děti? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených Ano Neodpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Hraje si s jiným dítětem? Ano  Ne  Mluví s jiným dítětem? Ano  Ne  Žvatlá nebo vydává jiné zvuky? Ano  Ne  Sleduje jiné dítě? Ano  Ne  Usmívá se na jiné dítě? Ano  Ne  Stydí se, ale pak se usměje? Ano  Ne  Je z jiného dítěte nadšené? Ano  Ne  Ano na cokoliv Ne na všechno NESPLNIL Reaguje na jiné děti ve více než polovině případů? Ano Ne SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 9. Nosí Vám ________ různé věci, jen aby Vám je ukázal/a, nikoliv jako žádost o pomoc? Ano Ne Uveďte prosím příklad něčeho, co Vám přinese ukázat. (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Přinese Vám někdy Vaše dítě… ...ukázat obrázek či hračku? Ano  Ne  ...obrázek, který nakreslilo? Ano  Ne  ...květinu, kterou utrhlo? Ano  Ne  ...brouka, kterého našlo v trávě? Ano  Ne  ...díly stavebnice, které spojilo? Ano  Ne  Jiné (popište): Ano  Ne  ______________________________________________________ ______________________________________________________ Ano na cokoliv Ne na všechno Je to někdy jen proto, aby Vám to ukázalo, nikoliv aby získalo pomoc? Ano Ne NESPLNIL SPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 10. Reaguje _______, když na ni/něj zavoláte jménem? Ano Ne Uveďte prosím příklad, jak reaguje, když na ni/něj zavoláte jménem. (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Pokud zrovna nedělá něco zábavného či zajímavého, co udělá, když na ni/něj zavoláte jménem? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) (odpovědi SPLNIL ) Ano Ne Vzhlédne? Mluví nebo žvatlá? Ano Ne  Přestane v dosavadní činnosti? Ano Ne  (odpovědi NESPLNIL) Nereaguje? Ano Ne Pravděpodobně slyší, ale ignoruje Vás? Ano Ne Reaguje jen když stojíte před ním/ní a vidí Vás? Ano Ne Reaguje pouze když se ho/jí dotknete? Ano Ne  Ano jen na Ano jen na příklady příklady SPLNIL Ano na příklady SPLNIL i NESPLNIL NESPLNIL Co z toho dělá nejčastěji? SPLNIL odpověď odpověď SPLNIL NESPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 11. Když se na ____________ usmějete, opětuje Vám úsměv? Ano Ne SPLNIL Co _____________ rozesměje? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) (odpovědi SPLNIL) Usměje se, když se usmějete? Ano Ne Usměje se, když vejdete do místnosti? Ano Ne Usměje se, když se odněkud vrátíte? Ano Ne  (odpovědi NESPLNIL) Usmívá se pořád? Ano Ne  Usmívá se na oblíbenou hračku či Ano Ne činnost? Usmívá se náhodně, případně se usmívá jen tak – na Ano Ne nic konkrétního? Ano jen na Ano jen na příklady příklady SPLNIL NESPLNILAno na příklady SPLNIL i NESPLNIL Co z toho dělá nejčastěji? SPLNIL odpověď odpověď NESPLNILSPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 12. Rozruší __________ každodenní zvuky? Ano Reaguje Vaše dítě negativně na… ...zvuk pračky? Ano Ne ...dětský pláč? Ano Ne ...zvuk vysavače? Ano Ne ...zvuk fénu? Ano Ne ...zvuky silničního provozu? Ano Ne ...dětský jekot nebo vřískot? Ano Ne ...hlasitou hudbu? Ano Ne ...zvonění zvonku či telefonu? Ano Ne ...hlučná místa jako jsou Ano Ne supermarket nebo restaurace? Ano Ne Jiné (popište): __________________________________________________ __________________________________________________ (odpovědi SPLNIL) Zakryje si klidně uši? Ano Ne  Řekne Vám, že se mu ten Ano Ne zvuk nelíbí? Ne SPLNIL Ano na dva a více příkladů Jak Vaše dítě reaguje na tyto zvuky? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) odpovědi NESPLNIL) Křičí? Ano Ne  Pláče? Ano Ne Zakrývá si rozčileně uši? Ano Ne Ano jen na Ano jen na příkladyAno na příklady SPLNIL i NESPLNIL příklady SPLNIL NESPLNIL Co z toho dělá nejčastěji? SPLNIL odpověď odpověď SPLNIL NESPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 13. Chodí __________ ? Ano Chodí, aniž by se něčeho přidržoval/a? Ano Ne SPLNIL Ne NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 14. Dívá se Vám _________ do očí, když na něj/ni mluvíte, hrajete si spolu, nebo ho/ji přebalujete? NeAno Uveďte prosím příklad, kdy se Vám dívá do očí. (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Ano Ne SPLNIL Dívá se Vám do očí… ...když něco potřebuje? ...když si spolu hrajete? ...během krmení? ...během přebalování? ...když mu/jí čtete pohádku? ...když na něj/ni mluvíte? Ano Ne  Ano Ne  Ano Ne  Ano Ne  Ano Ne  Ano Ne  Ano na dvě a více otázek SPLNIL Ano pouze na jednu Ne na všechny Dívá se Vám Vaše dítě do očí každý den? Ano Ne NESPLNIL Když jste spolu celý den, podívá se Vám do očí alespoň pětkrát? SPLNIL Ano Ne NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 15. Snaží se __________ napodobovat, co děláte? NeAno Uveďte prosím příklad něčeho, v čem Vás napodobuje. Snaží se Vás Vaše dítě napodobit, když…(Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, ...vypláznete jazyk?položte každou otázku zvlášť.) Ano Ne  ...vydáte legrační zvuk? Ano Ne  ...zamáváte na rozloučenou? Ano Ne  ...tleskáte rukama? Ano Ne  ...si dáte prst na ústa jako znamení “pšššt”? Ano Ne  ...mu pošlete vzdušný Ano Ne  polibek? Ano Ne  Jiné (popište): _____________________________________________ Ano na dvě a více Ano na jednu či žádnou SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 16. Pokud se podíváte nějakým směrem, rozhlíží se _______, aby zjistil/a, na co se díváte? NeAno SPLNIL Co dělá, když se otočíte, abyste se na něco podívali? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) (odpovědi SPLNIL) Dívá se směrem k danému předmětu? Ukazuje na daný předmět? Rozhlíží se, aby zjistil/a, na co se díváte? (odpovědi NESPLNIL) Ano Ne  Ano Ne  Ano Ne  Ignoruje Vás? Ano Ne  Dívá se Vám do Ano Ne  obličeje? Ano jen na Ano jen na příklady SPLNIL Ano na odpovědi SPLNIL i odpovědi NESPLNIL NESPLNIL Co z toho dělá nejčastěji? SPLNIL odpověď odpověď SPLNIL NESPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 17. Snaží se __________ Vás přimět, abyste se na něj/ni dívali? NeAno Uveďte prosím příklad toho, jak se snaží upoutat Vaši pozornost. (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí SPLNIL, položte každou otázku zvlášť.) Říká “Podívej se!”? Ano Ne  Žvatlá nebo vydá jiný zvuk, abyste se podívali, Ano Ne co dělá? Podívá se na Vás, abyste ho/ji pochválili? Ano Ne  Dívá se, jestli se díváte? Ano Ne  Jiné (popište): Ano Ne  __________________________________________________________ __________________________________________________________ Ano na kteroukoliv otázku žádné Ano SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 18. Pochopí _______ pokyn, který mu dáte? NeAno Uveďte prosím příklad, jak poznáte, že pokynu rozumí. Pokud mu/jí situace napoví, dokáže provést pokyn? Například když jste oblečeni na ven a řeknete mu/jí, aby si vzal/a boty, rozumí Pokud příklad neukazuje na Vám? Pokud příklad to, že dítě pochopí ukazuje na to, jednoduchý pokyn bez že dítě pochopí neverbální nápovědy jednoduchý Ne Anopokyn bez neverbální nápovědy Pokud je čas na jídlo, Pokud situace nijak nenapoví, dokáže jídlo je na stole a Vy provést pokyn? Například… (ptejte se, dokud řeknete dítěti, aby se odpověď nebude Ano nebo neprojdete seznam) SPLNIL posadilo, přijde a sedne (1) Řeknete-li, “Ukaž mi botu” bez ukazování si ke stolu? prstem, bez gest nebo nápovědy (nejde ven ani se neoblékáte), ukáže Vám Vaše dítě svoji botu? Ano  Ne  (2) Řeknete-li, “Přines mi deku” nebo Ne Ano požádáte o jinou věc bez ukazování prstem, bez gest nebo nápovědy, přinese Vám ji Vaše dítě? Ano  Ne  (3) Řeknete-li, “Dej tu knížku na židli” bez NESPLNIL ukazování prstem, bez gest nebo nápovědy, dá Vaše dítě knížku na židli? Ano  Ne  NESPLNIL Ne na všechno Ano na cokoliv SPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 19. Pokud nastane nějaká nová situace, podívá se _______ na Vás, aby viděl/a, jak na ni reagujete? Ano Ne SPLNIL Slyší-li Vaše dítě neznámý či děsivý zvuk, podívá se na Vás, než zareaguje? Ano Ne Podívá se na Vás Vaše dítě, když se blíží někdo neznámý? SPLNIL Ano Ne Podívá se na Vás Vaše dítě, když čelí něčemu neznámému nebo trochu děsivému? Ano Ne SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton 20. Má ___________ rád/a pohybové aktivity? Ano Ne Baví ho/ji, když ho houpáte na houpačce/na kolenou? Ano Ne SPLNIL Když ho/ji houpáte na houpačce či na kolenou, jak reaguje? (Neuvede-li rodič žádnou z níže uvedených odpovědí, položte každou otázku zvlášť.) Směje se nebo se usmívá? Ano Ne  Mluví nebo žvatlá? Ano Ne  Natahuje ruce, že chce víc? Ano Ne  Jiné (popište): Ano Ne  _____________________________________________________ _____________________________________________________ Ano na některý z Ne na všechnopříkladů (nebo na "jiné") SPLNIL NESPLNIL  2009 Diana Robins, Deborah Fein, & Marianne Barton