Podpora žáků s poruchou chování a v riziku poruch chování

- Etopedie
- Životní perspektivy
- Školní neúspěšnost
- Nálepkování
- Charakteristiky podle Bowera
- Poruchy chování a emocí
- Intervence
Vymezení etopedie
Zabývá se podporou žáků s poruchou chování a v riziku poruch chování.Jedná se o specifickou speciálně pedagogickou disciplínu, která se zaměřuje na rozvoj, výchovu a vzdělávání dětí a mládeže s poruchou chování (respektive v riziku poruch chování nebo problémovým chováním, viz dále).
Hlavní úkol etopedie
- optimalizace životních perspektiv jedince s tímto postižením
- jedná se primárně o děti a mládež
- pozornost může být věnována dospělému jedinci, který se dostává do konfliktu se společností v závislosti na svých nežádoucích vzorcích chování.
- prevence
- edukace, případně reedukace
- rehabilitace
- intervence
Optimalizace životních perspektiv
- směřuje především do oblasti vzdělávání (úzký vztah mezi dosaženým stupněm vzdělání a sociálně přijatelným zařazením jedince do společnosti)
- vyšší dosažené vzdělání poukazuje na širší možnosti pracovního uplatnění, které může zaručit finanční nezávislost a pozitivní životní perspektivy.
- V prvotní fázi dosahování životních perspektiv je vhodné zaměřit pozornost na školní neúspěšnost, která bývá průvodním znakem dětí nebo mládeže s poruchou chování.
S tím souvisí termín „nálepkování“, kdy jednotlivým žákům (pokud se jedná o školní prostředí) bývá uděleno slovní označení související případně s negativním popisem některých vlastností nebo projevů chování
- jedná se o reakci na nežádoucí chování ve škole ať už ve vztahu k autoritám nebo vrstevníkům, také to může být označení používané pro nedostatečný školní výkon
- „nálepka“, zjednodušeně „přezdívka“, bývá jakékoliv pojmenování nebo sociální charakterizace, které brání ke změně postoje k jedinci s takovým označením
Poruchy chování
Jedná se o termín velmi podobný výrazu „porucha chování a emocí“ (z anglického názvu „Emotional Behavior Disorder“), který zohledňuje emoční pozadí a neoddělitelnost prožívání od projevů chování, ať už na straně jedince s tímto postižením, ale také u osob vnímající nebo přímo posuzující takové chování (jedná se především o pedagogické autority, ale také to můžou být vrstevníci).Projevy poruchy chování a jejich charakteristiky (v etopedické literatuře definováno jako charakteristiky „podle Bowera“)
- neschopnost se učit, pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy,
- neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli,
- nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách,
- celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese,
- tendence vyvolávat somatické symptomy jako bolest, strach, a to ve spojení se školními problémy.
Stupně vývoje poruchy chování a jejich charakteristiky „podle Bowera“
- reakce na problémy každodenního života,
- reakce na krizové životní situace,
- chování vymykající se očekávání,
- zafixované a opakované nevhodné chování s možností jeho ovlivnění a úpravy,
- zafixované a opakované nevhodné chování, které nelze ovlivnit v běžném prostředí školy a vyžaduje segregované školské prostředí.
- děti bez výraznějších problémů v chování,
- děti v riziku
- děti s problémy chování a s poruchami emocí a chování
- děti s poruchami emocí a chování.
Klasifikace poruchy chování
Pro účely práce s heterogenními skupinami lze použít především takové klasifikace, které se týkají přímo školního prostřední nebo školských zařízení zaměřených na poruchu chování.Školská klasifikace poruch chování podle charakteru, kterým se porucha projevuje:
- poruchy chování vyplývající z konfliktu: záškoláctví, lhaJednní, krádeže,
- poruchy chování spojené s násilím: agrese, šikana, loupeže,
- poruchy chovní související se závislostí: toxikomanie, závislost na automatech apod.
- poruchy chování s externími vlivy: patří sem agrese, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita,
- poruchy chování s interními vlivy: strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku,
- nezralé sociální vztahy: snížení schopnosti koncentrace, infantilního chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost,
- socializovaná delikvence: násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů.
Možnosti intervence
Jedná se především o takové aktivity, které vedou k následujícím přístupům:- eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů,
- probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity,
- vytvářet důvěru, sebeúctu,
- posilovat pozitivní sociální vztahy jedince k sobě samému i k druhým,
- pomáhat jedinci orientovat se ve vlastním chování, v reakcích okolí na něj,
- poznávat a vyhodnocovat chování jedince v přirozených i cíleně vytvořených situacích,
- motivovat dítě k jiným modelům chování,
- posilovat odolnost dítěte vůči negativním vlivům z okolí.
- přerušení,
- zastavení,
- změna nežádoucího trendu v chování těchto žáků.
- součástí je prostředí, ve kterém intervenci realizujeme - prostředí základních a středních škol
- vycházíme především z prevenčního působení (zaměření se na předcházení vzniku poruchy chování)
- je závislé na profesních vlastnostech pedagogů v přímé činnosti, popř. speciálních pedagogů/etopedů nebo psychologů.
- pro děti a mládež s problémovým chováním nebo již s poruchou chování
- dochází (na rozdíl od jiných disciplín speciální pedagogiky) k segregačním intervencím, které jsou založeny na oddělení jedince z jeho původního vzdělávacího prostředí a umístění do specifických zařízení.
- v rámci inkluzivních tendencí speciální pedagogiky se jedná o heterogenní skupiny dětí a mládeže se společným jmenovatelem – problémovým chováním nebo poruchou chování
- středisko výchovné péče (základním předpokladem poskytovaných služeb je dobrovolnost umístění)
- diagnostický ústav
- dětský domovy se školou
- výchovný ústav
Legislativa
pro etopedického působení mimo rámec běžného vzdělávání, které upravují zákonem definované omezení pro děti a mládež nebo jené specifika výchovy:- zákon č. 99/1963 Sb. Občanský soudní řád
- § 76 definující „pomalé“ předběžné opatření
- zákon č. 292/2013 Sb. Zákon o zvláštních řízeních soudních
- oddíl 5 Péče soudu o nezletilé
- zákon č. 89/2012 Sb. občanský zákoník
- zákon č. 109/2002 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
- zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění dalších předpisů
Dopad na osobnost žáka, jeho psychiku a typické projevy
Žák s poruchou chování (problémovým chováním) se z praktického hlediska dostává do role „nežádoucího žáka“, který může mít jak ze strany spolužáků tak i pedagogů udělenou „nálepku“ (přezdívku, pojmenování jeho typické negativní role, skupinové zařazení apod.).
Negativně nastavené označení může jen prohlubovat jeho chápání svého zařazení (sebe samotného) a snižovat možnost účinnosti realizované intervence.
V úrovni vztahů mezi žákem s tímto postižením a pedagogickým pracovníkem tak převládá očekávání negativních projevů chování, přičemž případné pozitivní projevy ustupují do pozadí.
Školní intervence
Je tady vhodné narušit „bludný kruh“, který nepodněcuje ke změně chování.
- Žák s poruchou chování získává „nálepku“, která mu brání v zažívání vlastního úspěchu, čím se jen utvrzuje v tom, že jakákoliv aktivita může být zbytečná a bude postrádat smysl.
- Ve školním prostředí je nutné, aby žák zažíval úspěch a nebyla zviditelňována jen jeho chybovost.
- Při nutném hodnocení používat jen takové sdělení, které je konkrétní a poskytuje žákovi prostor pro změnu.
Kroky intervence ve školním prostředí
- zaměřit se na všechno projevy chování žáka, který spadá do kategorie problémového chování/porucha chování – vhodné pozorovat v rámci přirozených vazeb v kolektivu během vyučování nebo přestávek (není vhodné vytvářet „umělé“ situace)
- správným způsobem interpretovat získané informace – nepodléhat potřebě chování pedagogicky popsat formou odsuzování a kritiky
- intervenovat v rámci skupiny žáků, ale v případě potřeby využívat i individuálního přístupu
- využít možnosti komunikace s rodiči, pokud prvotní pokusy intervence selhávají
- nesmí být příliš složitá
- nemělo bych jít být mnoho
- měly by být nastaveny s respektem k osobnosti žáků.
Často žáci pravidlům nerozumějí nebo jsou předávány jen jako pouhé sdělení bez zpětného zjišťování, jak žáci uváděné fakta přijímají a jsou ochotni akceptovat.