Seminář II. - Podpora žáků se zrakovým postižením
Lidé se zrakovým postižením
KLÍČOVÁ SLOVA
Oftalmopedie, zorné pole, zraková ostrost, slabozrakost, osoby se zbytky zraku, nevidomost, prostorová orientace a samostatný pohyb (POSP), kompenzační pomůcky, Braillovo písmo, bílá hůl, Pichtův psací stroj, Různorodá skupina lidí
- osoby, kterým jejich zraková vada činí obtíže při nejrůznějších činnostech v životě
- nedostatečná kvalita (až absence) zrakového vnímání
Dle typu vad
- narušení zorného pole (trubicové vidění)
- narušení / ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady)
- obtíže při zpracování zrakových informací
- poruchy barvocitu
- okulomotorické obtíže (strabismus)
- osoby slabozraké
- osoby se zbytky zraku,
- osoby nevidomé
Problémové oblasti
- dopad na vzdělávání, pracovní uplatnění, ale i ve využití volného času
- ovlivňuje celou osobnost --> psychický vývoj, fyzický vývoj, poznávací procesy
- vznik tzv. senzorické deprivace
- míra potřebné podpory závisí na: etiologii, době vzniku, závažnosti vady, včasné diagnostice, atp.
- pokud se jedná o vadu vrozenou, žák může mít výraznější obtíže, např. v chápání některých pojmů = jev se nazývá verbalismus.
- Orientace v prostoru a samostatný pohyb
- Sebeobsluha
- Práce s informacemi
- využití kompenzačních pomůcek
- rozvoj zbylých zrakových funkcí
Předsudky o nevidomých
TyfloCentrum - Metodické pokyny
O zrakovém postižení a zrakově postižených
- Článek z časopisu Česká oční optika 1/2006
Braillovo písmo
- tvořeno kombinací šesti bodů
- písmena tvořena kombinací jednoho až pěti bodů
- soustava – 64 kombinací
- pro psaní – Pichtův psací stroj




Brailova abeceda
Jak čtou a píší nevidomí
Dítě / žák se zrakovým postižením
- kompenzace vady se zaměřuje na další smysly (mj. sluch a hmat), případně na stimulaci zachovaného zrakového vnímání
- nutné rozvíjet pozornost, paměť a myšlení především prostřednictvím řeči
- děti se ZP mohou mít problém s artikulací z důvodu absence vizuální informace o tom, jak mluvidla fungují. Můžeme učit správnou výslovnost skrze hmatové podněty (srov. lidé s hluchoslepotou).
- absence zrakových podnětů má často za následek snížení pozornosti i celkové mozkové aktivity
Inkluzivní zvdělávání
- začíná v raném věku
- je nutné sledovat projevy žáka
- podud žák sedící v zadní lavici vyrušuje, nebo má špatné známky, nechápe látku... je třeba ověřit, zda se nemůže jednat ku příkladu o nerozpoznanou zrakovou vadu - pokud žák nedohlédne na tabuli, nemají úplný přístup k informacím
- učitel, žák a ideálně i spolužáci (v rámci průřezových témat, situačních her) by měli být informováni o postižení
- vhodná spolupráce s odborníky, kteří přiblíží možnosti a okolnosti vzdělávání
Výhody - konfrontace s intaktními dětmi, možnost zapojení do týmové práce, být součastí skupiny
Cíl - všestranný rozvoj osobnosti (jako u všech), ovšem s ohledem nejen na kompetence dle běžného kurikula (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, ale i s ohledem na kompetence specifické
- práce s pomůckami, samostatný pohyb,čtení a psaní v Braillově písmu, senzomotorické dovednosti, aj.
Rodič v roli „odborníka na vlastní dítě“; tzn. že s dítětem pracují podle doporučených speciálněpedagogických aktivit, předávají informace i škole
Úprava podmínek pro žáky se ZP - Co je důležité dodržet, čeho si všímat
- projev zájmu, znalost a respektování potřeb
- úprava učebních materiálů - reliéfní učebnice
- zvýšená unavitelnost očí
- omezení hluku
- optické pomůcky (lupy),
- neoptické pomůcky
- technologie (PC s hlasovým/hmatovým výstupem – žáci s těžším stupněm postižení)
- bezpečný prostor - úprava prostředí, osvětlení
- úprava tiskových materiálů - zvětšené písmo
- kontrastní prostředí (kontrastní barvy)
- dostatečný popis, komentování
- kognitivní zátěž čtení Braillova písma
- náročnost hmatové zpracování informací vůbec
- formou hry realizujeme zrakovou stimulaci (soubor technik, metod a postupů jak využít i sebemenší zbytky zraku. Zároveň nacvičujeme využití zraku („umět se dívat“)
Základní pravidla pro komunikaci
- v případě vrozené vady je nutné co nejdříve najít adekvátní způsob komunikace, aby mohli děti navázat vztah s pečujícími osobami
- Jednat s respektem. Neponižovat.
- Není nutné na lidi se ZP mluvit pomalu a nahlas, ale zároveň není možné předpokládat výjimečné rozvinutí ostatních smyslů.
- Mluvit přímo s člověkem ne s průvodcem („Paní, chce si pán sednout?“)
- Pozdravit jako první, představit se, oznámit podání ruky, oznámit odchod z místnosti.
- Mluvit na člověka tváří v tvář.
- Nedotýkat se apod. vodícího psa bez vědomí majitele.
- Nehýbat s věcmi člověka se ZP.
- Není nutné vyhýbat se popisům zrakových vjemů (např. barev) ani slovním obratům tipu „podívat se, mrknout, …“
- Pomoc nabídněte, ale nevnucujte!
- volné uličky ve třídě
- nenechávat na chodbách předměty
- označené konce schodišť
- pásky na skleněných dveřích, stěnách
- atd.

Vyzkoušejte si doma každodenní aktivity bez kontroly zrakem
- namazat chleba
- sníst jogurt
- navlékat korálky
Zajímavosti

- TyfloCentrum Olomouc, o.p.s.
- 18:59

- 2:39

- Part 1- 0:00 – 1:59
- Part 2- 2:00 - 3:11

- 26 min

- 0- 1:25 – 7:05 - centrum Tereza (obdoba Teiresiás)
- 7:06 – 18:30 – jak zvládnout pohyb doma; Na ruce si nevidím
- 11:00 – 18:30 ukázka pomůcek
- 18:30 – osobní portrét Martin Svátek
- postižení zraku – vlivem inkubátoru
- osobní portrét; muzikant, masér

Pořad České televize z cyklu Jeden společný svět - Nevidomí (16:55)
Pořad České televize - Klíč - Tábor pro děti a mládež s těžkým postižením zraku (25:54)
Pořad České televize - Světlo pro Světlušku 2018 - Debbi, Jindra Polák a Benjamin Levíček - Mars a Venuše (3:24)

Desatero pro kontakt s nevidomým
Tyfloservis
Vodicí psi
Literární zdroje
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Specific features in teaching pupils with special educational needs in an inclusive learning environment in primary schools. Brno: Masarykova univerzita.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needsVII. Brno: Masarykova univerzita.
Müller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I.: Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.