Speciální a inkluzivní pedagogika
Seminář I. - Práce s heterogenní skupinou
- Heterogenní skupina
- Vedení skupiny
- Styly vedení
- Dynamika skupiny
- Styly učení
- Modifikace metod a forem učení
- Aktivity na podporu spolupráce, důvěry, komunikace a vytvoření týmového ducha
Heterogenní/homogenní skupina
Heterogenní skupina | Homogenní skupina |
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dítě ve skupině
- individualitou se svými specifik
- v rámci skupiny si každý musí najít svoji pozici a místo
- některé děti jsou přirozeně vůdci, jiné jsou naopak na chvostu dané skupiny. To, že jsou na chvostu, neznamená, že jim je ubližováno – je to pro ně bezpečné místo
- přehnané upozorňování na tyto „osamělé“ děti, ale i přehnané upozorňování na chování „mimo normu“ může vést k rizikovému chování jednotlivce/skupiny (vůči dotyčnému, nebo i on sám vůči sobě)
- Pro práci lektora i učitele je vhodné:
- znát historii dané skupiny (pokud nějaká je)
- znát/poznat rozdíly mezi jednotlivými žáky (=> lépe přizpůsobujeme aktivity, řešíme konflikty, stanovujeme pravidla)
- poznat jakou má kdo pozici (většinou se pozná do 2-3 měsíců od vytvoření skupiny)
- je vhodné s ní co nejvíce pracovat na začátku – tak aby se posílala komunikace, spolupráce a důvěra mezi dětmi
- v každé třídě jsou čtyři typy žáků (viz psychodynamický model)
- Vybírat aktivity, ve kterých se nebudou prosazovat stále ti stejní (využít potenciálu i méně oblíbených, slabších => předchází se rizikovému chování)
- Možnost rozdělování rolí ve skupině
- Při společných aktivitách je vhodné dávat možnost volby, s kým dotyční budou, ale také (hlavně) náhodného výběru => učí se pracovat a poznávat ostatní
- Modifikovat vyučovací metody a formy (ve vztahu k jednotlivým dětem a celé skupině)
- Využití různých pomůcek
- Vedoucí skupiny by měl využívat různých forem vedení
Psychodynamický model
(Kožnar, 1992)Pozice alfa
- Dva až tři žáci
- Šance vypozorovat cca 20 % (nutno využít jiných technik)
- Sociálně zdatné dítě (třída si ho/ji chrání) (pozor – nemusí se jednat o žáka/žákyni s dobrým prospěchem)
- Je vhodné si k nim najít cestu
Pozice beta
- Třídní vědátoři
- Hlídat, aby na něj neútočili
- Nepřetěžovat ho/ji
Pozice gama
- Masa dětí snadno ovlivnitelných alfou
- Žárlivost vs. obdiv
- Tyto žáky potřebujeme dostat na svou stranu (někdy mají nechuť ke změnám)
- Někdy se snaží předvádět a mohou být zaměňovány za alfu
Pozice omega
- Nemá ambice se dostat výš
- Je členem, ale do počtu
- Pozor na přehnanou snahu jej zachránit
Modifikace vyučovacích metod a forem práce
Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti- střídat činnosti a způsoby práce
- měnit pracovní polohu i místo ve třídě
- využívat rozmanitý didaktický materiál
- vypozorovat nastupující únavu
- zaměstnat jiné smysly, relaxační cvičení
Kooperativní učení
Individuální práce s žákem
Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn
Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva
Metody aktivního učení
- = způsob, jakým jedinec přijímá a zpracovává informace
Konkrétnější příklady - podle druhu postižení
Styly učení
- vizuální
- auditivní
- verbální
- tělesný-pohybový
- logický
- sociální - interpersonální
- sociální - intrapersonální
Práce s heterogenní skupinou
Ovlivňují- znalosti, dovednosti a potřeby dětí/žáků;
- vztahy a klima třídy;
- doporučení poradenských pracovníků;
- limity v jednotlivých aktivitách;
- vnitřní diferenciace aktivity
- bariéry v prostředí (architektonické, materiálně-technické), v komunikaci; v získávání informací; v technické dostupnosti
- podmínky, pomůcky, přístupy (snaha o maximální zapojení) povinnost / nepovinnost neformálního vzdělávání
- postoje pedagogických pracovníků a širšího okolí
- programové bariéry – způsob organizace, metodické pokyny, naplnění podpůrných opatření
- spolupráce s rodiči
UDL At A Glance: https://www.youtube.com/watch?time_continue=117&v=bDvKnY0g6e4
Flexible Classrooms: Providing the Learning Environment That Kids Need: https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA Literární zdroje
- BRAUN, R. a kol. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
- HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS, 2005.
- HERMOCHOVÁ, S. Poznáváme své spolužáky. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 2010. KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS, 2009.
- KOLAŘÍK, M. a SMÉKALOVÁ, E. Typy třídních kolektivů a typy práce s nimi aneb mocenský, nebo demokratický přístup. Prevence 7. 2011, 9. (2011).
- KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (teorie a výzkum). Praha: Univerzita Karlova, 1992. 219 s. ISBN 80-7066-632-3
- KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 1995.
- LOVAŠ, L. Malé sociální skupiny. In: VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK (Eds.) Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. s. 321 - 337.
- MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
- MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
- MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
- Skupinová práce. Minimetodika VÚP [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skupinova_prace_-_minimetodika_vup.pdf
- Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf.
- UHLÍŘOVÁ, V. Vedení rozhovoru s dítětem. Nový Bor: Velký vůz Sever, 2013.