Speciální a inkluzivní pedagogika

Seminář IV. - Podpora žáků s SPU a mentálním postižením

Děti / žáci s mentálním postižením 

Klíčová slova:
mentální postižení, lehké mentální postižení, středně těžké mentální postižení, sociálně podmíněné mentální postižení, demence, Downův syndrom, demence, autismus, úprava prostředí, výukových metod, podpůrná opatření

Metnální postižení x demence

Mentální postižení
  • postihuje všechny složky osobnosti (duševní, tělesné, sociální)
  • trvale porušená poznávací schopnost
  • stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností
  • vrozené nebo časně získané postižení (do 2 let života)
  • lehké
    • nejvýraznější problémy v období školní docházky
      • konkrétní mechanické myšlení,
      • omezená schopnost logického myšlení
      • slabší paměť, vázne analýza a syntéza
      • JM, HM lehce opožděna
      • rozvoj sociálních dovedností zpomalen
      • afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita
  • středně těžké
    • rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn - přetrvává do dospělosti
    • řeč - jednoduchá, obsahově chudá, často agramatismy, věty velmi jednoduché
    • trvale celková neobratnost, neschopnost jemných úkonů
    • emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce
  • těžké
  • hluboké
Demence
  • proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života
  • příčiny: porucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy
  • postupné zhoršování
  • nepostihuje všechny složky najednou, ale postupně
  • projevy:
    • poruchy paměti, orientace, úsudku
    • schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti,
    • motivace, emotivity, chování, komunikace
    • --> až celková degradace osobnosti

Možnosti vzdělávání dětí s MP

Pořad Diagnóza - Downův syndrom 
  • začátek 0:30; prvních 10 min
Pořad Diagnóza - Autismus u malých dětí
  • 0:30 – cca 8 minut
Pořad Diagnóza - Autismus – u dospělého 21 let
  • 0-4 minuty

Dítě / žák se specifickými poruchami učení (SPU)

Klíčová slova
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření

Projevy
  • obtíže při získávání základních vzdělávacích dovedností mluvení, čtení, psaní, počítání
  • provázeny dalšími příznaky
    • poruchy řeči,
    • obtíže v soustředění,
    • impulzivní jednání,
    • poruchy v oblasti percepce, motoriky (syndrom ADD, ADHD)
nutné odlišit od
  • nespecifických poruch učení
  • snížené rozumové nadání
  • smyslové vady
  • nedostatečná motivace ke školní práci
  • výchova či výuková zanedbanost dítěte

Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“

Přehled SPU 

Organizace práce dítěte/žáka s SPU

  • speciálně-pedagogické postupy a způsoby práce
  • přiměřené tempo,
  • individuální přístup,
  • redukce učiva
  • přístup učitele
  • ústní osvojování,
  • doplňovací cvičení,
  • omezení psaní diktátu
  • snížený počet žáků
  • individuální práce s žákem
  • komunikace školy a rodiny
  • přihlédnutí při klasifikaci
  • kratší texty,
  • kontrola porozumění,
  • názorné pomůcky

Co je u dítěte/žáka s SPU jiné

Osobnost žáka s SPU

  • vliv na emoční projevy
  • pocity úzkosti,
  • pracovní úsilí neodpovídá výsledku
  • citlivý na kritiku
  • problém zvládat situace vyžadující vyšší frustrační toleranci
  • na úkoly reagují rezignací, aniž by začal pracovat
Vliv na oblast pracovní a studijní
  • problémy s organizací pracovních činností i volného času
  • není schopen bez kontroly dodržovat studijní režim
  • není schopen dělat si samostatně zápisky z výkladu učitele
  • snadno unavitelný, nesoustředěný
  • výkyvy ve školní práci
  • neschopen samostatné přípravy na školní práci

Příklady podpůrných opatření

  • posadit žáka před sebe, samotného, nebo vedle klidného žáka
  • vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ujišťovat, že to dobře pochopil
  • vštěpovat posloupnosti domluva na úkolech – krátké termíny domluva na známkování, počtu možných chyb, zadaných úkolů
  • vyhnout se únavě, rychlému tempu
  • pomoct žákovi najít si čas na daný počet cvičení
  • nechat odpovídat na otázky v přeházeném pořadí,
  • podporovat při odpovídání vyhnout se náročné látce po diktátu, nebo náročném úkolu
  • pomoc v počátku plnění úkolu trpělivost nad pomalostí
  • nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat to před třídou
  • rozvíjet poznatky o poruchách učení
  • vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“
  • soustavná příprava
  • přizpůsobení klasifikace