Speciální a inkluzivní pedagogika
Seminář IV. - Podpora žáků s SPU a mentálním postižením
Děti / žáci s mentálním postižením
Klíčová slova:mentální postižení, lehké mentální postižení, středně těžké mentální postižení, sociálně podmíněné mentální postižení, demence, Downův syndrom, demence, autismus, úprava prostředí, výukových metod, podpůrná opatření
Metnální postižení x demence
Mentální postižení- postihuje všechny složky osobnosti (duševní, tělesné, sociální)
- trvale porušená poznávací schopnost
- stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností
- vrozené nebo časně získané postižení (do 2 let života)
- lehké
- nejvýraznější problémy v období školní docházky
- konkrétní mechanické myšlení,
- omezená schopnost logického myšlení
- slabší paměť, vázne analýza a syntéza
- JM, HM lehce opožděna
- rozvoj sociálních dovedností zpomalen
- afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita
- nejvýraznější problémy v období školní docházky
- středně těžké
- rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn - přetrvává do dospělosti
- řeč - jednoduchá, obsahově chudá, často agramatismy, věty velmi jednoduché
- trvale celková neobratnost, neschopnost jemných úkonů
- emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce
- těžké
- hluboké
- proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života
- příčiny: porucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy
- postupné zhoršování
- nepostihuje všechny složky najednou, ale postupně
- projevy:
- poruchy paměti, orientace, úsudku
- schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti,
- motivace, emotivity, chování, komunikace
- --> až celková degradace osobnosti
Možnosti vzdělávání dětí s MP
Pořad Diagnóza - Downův syndrom- začátek 0:30; prvních 10 min
- 0:30 – cca 8 minut
- 0-4 minuty
Dítě / žák se specifickými poruchami učení (SPU)
Klíčová slovadyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření
Projevy
- obtíže při získávání základních vzdělávacích dovedností mluvení, čtení, psaní, počítání
- provázeny dalšími příznaky
- poruchy řeči,
- obtíže v soustředění,
- impulzivní jednání,
- poruchy v oblasti percepce, motoriky (syndrom ADD, ADHD)
- nespecifických poruch učení
- snížené rozumové nadání
- smyslové vady
- nedostatečná motivace ke školní práci
- výchova či výuková zanedbanost dítěte
Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“
Přehled SPU
Organizace práce dítěte/žáka s SPU
- speciálně-pedagogické postupy a způsoby práce
- přiměřené tempo,
- individuální přístup,
- redukce učiva
- přístup učitele
- ústní osvojování,
- doplňovací cvičení,
- omezení psaní diktátu
- snížený počet žáků
- individuální práce s žákem
- komunikace školy a rodiny
- přihlédnutí při klasifikaci
- kratší texty,
- kontrola porozumění,
- názorné pomůcky
Co je u dítěte/žáka s SPU jiné
Osobnost žáka s SPU
- vliv na emoční projevy
- pocity úzkosti,
- pracovní úsilí neodpovídá výsledku
- citlivý na kritiku
- problém zvládat situace vyžadující vyšší frustrační toleranci
- na úkoly reagují rezignací, aniž by začal pracovat
- problémy s organizací pracovních činností i volného času
- není schopen bez kontroly dodržovat studijní režim
- není schopen dělat si samostatně zápisky z výkladu učitele
- snadno unavitelný, nesoustředěný
- výkyvy ve školní práci
- neschopen samostatné přípravy na školní práci
Příklady podpůrných opatření
- posadit žáka před sebe, samotného, nebo vedle klidného žáka
- vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ujišťovat, že to dobře pochopil
- vštěpovat posloupnosti domluva na úkolech – krátké termíny domluva na známkování, počtu možných chyb, zadaných úkolů
- vyhnout se únavě, rychlému tempu
- pomoct žákovi najít si čas na daný počet cvičení
- nechat odpovídat na otázky v přeházeném pořadí,
- podporovat při odpovídání vyhnout se náročné látce po diktátu, nebo náročném úkolu
- pomoc v počátku plnění úkolu trpělivost nad pomalostí
- nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat to před třídou
- rozvíjet poznatky o poruchách učení
- vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“
- soustavná příprava
- přizpůsobení klasifikace