Speciální a inkluzivní pedagogika
Podpodra žáků se sluchovým postižením
Vzdělávání žáků s sluchovým postižením
- Podobně jako u dětí s NKS
- MŠ pro osoby se sluchovým postižením
- děti od 3 do 6 let s různými stupni SP (sluchové postižení)
- Běžná MŠ (inkluze)
- Třídy při běžné MŠ
- ZŠ pro osoby se sluchovým postižením
- volba vzdělávacího programu závisí na řediteli
- volba cesty vzdělávání
- orální komunikace - orientace na rozvoj mluvené řeči, vzdělávání jejím prostřednictvím
- totální komunikace - spojení akustických, vizuálních, verbálních, neverbálních a manuálních prostředků
- bilingvální komunikace - užívání dvou jazyků - českého znakového jazyka a českého jazyka
- s českým jazykem se žáci nejčastěji seznamují především ve formě grafické (jako čtení a psaní)
- v případě funkčních zbytků sluchu pak i ve formě zvukové
- Běžná ZŠ (integrace), třídy při běžné ZŠ
- SŠ pro osoby se sluchovým postižením:
- SOU, OU
- maturitní studium – dle možností daného jedince
Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením
- před rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt
- každého člověka se sluchovým postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát, nebo používat znakový jazyk
- odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům; úspěšnost odezírání je velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě
- při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas a nekřičíme
- doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujme přímo člověka, se kterým jednáme, nikoliv jeho doprovod
- člověku se sluchovým postižením předem vysvětlíme, jakou spolupráci od něj budeme potřebovat
- důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani použít písemnou formu
- občas požádáme, aby nám člověk se sluchovým postižením svými slovy sdělil, co nám rozuměl (nikdy se neptáme, zda nám rozuměl)
- při neúspěšné komunikaci máme na paměti, že jde o důsledek sluchového postižení
- pro získání potřebných znalostí nestačí tento text, protože komunikační preference každé osoby se sluchovým postižením mohou být jiné
Literatura
- HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
- http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
- BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007
- HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2011