Speciální a inkluzivní pedagogika

Podpodra žáků se sluchovým postižením

Vzdělávání žáků s sluchovým postižením

  • Podobně jako u dětí s NKS
  • MŠ pro osoby se sluchovým postižením
    • děti od 3 do 6 let s různými stupni SP (sluchové postižení)
  • Běžná MŠ (inkluze)
  • Třídy při běžné MŠ
  • ZŠ pro osoby se sluchovým postižením
    • volba vzdělávacího programu závisí na řediteli
    • volba cesty vzdělávání
      • orální komunikace - orientace na rozvoj mluvené řeči, vzdělávání jejím prostřednictvím
      • totální komunikace - spojení akustických, vizuálních, verbálních, neverbálních a manuálních prostředků
      • bilingvální komunikace - užívání dvou jazyků - českého znakového jazyka a českého jazyka
        • s českým jazykem se žáci nejčastěji seznamují především ve formě grafické (jako čtení a psaní)
        • v případě funkčních zbytků sluchu pak i ve formě zvukové
  • Běžná ZŠ (integrace), třídy při běžné ZŠ
  • SŠ pro osoby se sluchovým postižením:
    • SOU, OU
    • maturitní studium – dle možností daného jedince

Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením

  • před rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt
  • každého člověka se sluchovým postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát, nebo používat znakový jazyk
  • odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům; úspěšnost odezírání je velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě
  • při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujeme hlas a nekřičíme
  • doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujme přímo člověka, se kterým jednáme, nikoliv jeho doprovod
  • člověku se sluchovým postižením předem vysvětlíme, jakou spolupráci od něj budeme potřebovat
  • důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani použít písemnou formu
  • občas požádáme, aby nám člověk se sluchovým postižením svými slovy sdělil, co nám rozuměl (nikdy se neptáme, zda nám rozuměl)
  • při neúspěšné komunikaci máme na paměti, že jde o důsledek sluchového postižení
  • pro získání potřebných znalostí nestačí tento text, protože komunikační preference každé osoby se sluchovým postižením mohou být jiné

Literatura

  • HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
  • http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2011

Videa a zajímavosti

Poruchy sluchuTV medicína - Kochleární implantát Výuka u dětí s SP a NKS  - Valašské Meziříčí