Speciální a inkluzivní pedagogika

Podpora žáků s narušenou komunikační schopností (NKS)

Klíčové pojmy

Komunikace a narušená komunikační schopnost (NKS)

Komunikace

  • schopnost užívat výrazové prostředky pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů - verbální/neverbální

Narušená komunikační schopnost

  • zastřešující pojem pro jednotlivé druhy řečových vad a další komunikační bariéry
  • disciplínou je logopedie
    • Logopedie se zabývá vznikem, eliminací a prevencí narušené komunikační schopnosti
  • zkoumá příčiny, projevy, následky, možnosti diagnostiky, terapie a prevence

Žák s narušenou komunikační schopností

  • může být zařazen do kategorie zdravotně postižených žáků na základě vyšetření v logopedickém SPC
  • může mít doporučeno asistenta pedagoga
  • může mít narušenou komunikační schopnost
    • ve slovní i psané formě
    • v porozumění čtenému slovu, tak slovní instrukci
  • podpora žáka není pouze v jazykových předmětech, ale ve všech, kde je to potřeba (např. při slovních úlohách, v orientaci v prostoru, na mapě, apod.)

Vybrané druhy NKS

Mutismus

tzv. oněmění je často spojováno s velkou životní změnou dítěte, např. začátek školní docházky. Většinou se projevuje nemluvností ve školní prostředí, doma potom dítě mluví normálně.

Dyslálie

se projevuje chybnou výslovností některých hlásek, nebo skupin hlásek. Porozumění u těchto dětí bývá nenarušené.

Huhňavost

jsou dva typy. Otevřená huhňavost bývá často přítomna u dětí s rozštěpovou vadou, kdy vzduch při řeči nepřirozeně uniká do nosu. Naopak zavřená huhňavost se projevuje tzv. rýmovitým zvukem řeči a bývá často přítomna u dětí se zvětšenou nosní mandlí.

Koktavost

funkční porucha řeči, která se nejnápadněji projevuje nedobrovolným přerušováním plynulosti procesu mluvení. Projevuje se tedy neplynulou řečí. Osoba tyto neplynulosti často nedokáže ovlivnit vůlí. Neplynulosti vznikají zejména na začátku slova či věty opakováním prvního písmene či slabiky. Tato NKS bývá pro děti velmi stresující.

Breptavost

projevuje se překotným tempem mluvy. Může ústit až ve vynechávání některých písmen či slov ve větě. Obtíže se projevují i ve volném písemném projevu žáků, který je překotný a chaotický.

Vývojová dysfázie

projevuje se narušením jak expresivní tak senzorické složky řeči. Vyznačuje nerovnoměrným vývojem všech složek řečového projevu. U těchto dětí se může projevit porucha hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, gramatické stránky jazyka, výslovnosti, porozumění, zrakového vnímání, sluchového vnímání, …

Dysartrie

tato NKS bývá často přidružena u dětí s mozkovou obrnou. Projevuje se oslabeným svalstvem v orofaciální oblasti (porucha motoriky mluvidel) a tím bývá komplexně narušena artikulace. Mohou být současně přítomny i poruchy polykání, nadměrné slinění apod.

Možnosti vzdělávání žáků s NKS

  • Běžná MŠ
  • Logopedické třídy při MŠ
    • Vhodné pro zachování běžného prostředí a sociálních vazeb
  • MŠ logopedické
    • Děti se závažným typem i stupněm vady, které se vztahuje k postižení centrálních procesů řeči v oblasti vnímání, zpracování a užívání řeči
    • Nutná intenzivní a soustavná logopedická intervence
  • ZŠ logopedická, denní i internátní
    • Pro děti s takovým narušením řeči, které vyžaduje každodenní intenzivní logopedickou intervenci a nelze ji v místě bydliště zajistit ambulantně
    • Obsah výuky shodný s běžnou ZŠ, ale navíc jsou hodiny individuální logopedické péče
    • Snížený počet žáků ve třídách, logopedická intervence se prolíná celým vzdělávacím procesem
    • Po ukončení terapie se žáci vrací do svých kmenových škol v místě bydliště.
  • Běžná ZŠ s logopedickou třídou
    • Forma skupinové integrace
    • Snížený počet žáků
    • Vyučuje speciální pedagog: logoped
    • Krom učebního plánu učitel zajišťuje i logopedickou intervenci
    • V průběhu vyučování učitel rozvíjí komunikační schopnost žáků po obsahové i formální stránce
  • Běžná ZŠ
    • Individuální integrace
    • Musí být zajištěn individuální přístup a edukace podle individuálního vzdělávacího plánu
    • Musí být zajištěna logopedická intervence
    • Pedagogové musí ve všech předmětech, kde se porucha projevuje tento fakt zohlednit při klasifikaci

Ukázka podpory dítěte/žáka s NKS v závislosti na podpůrných opatřeních


Otázky
  1. Co je to logofobie?
    1. Obavy z neúspěchu vlastního řečového projevu
    2. Obavy z lidí s narušenou komunikační schopností
    3. Obavy z neúspěchu vlastního psaného projevu
  2. Jedinec s koktavostí od nás při komunikaci potřebuje
    1. Abychom mluvili rychle a skákali mu do řeči
    2. Abychom pomalu, srozumitelně a nejjednodušeji
    3. Abychom mluvili pomalu, srozumitelně a nezjednodušovali slovní zásobu

Literatura

  • HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatřeních. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4546-6.
  • http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007

Videa a zajímavosti

Tep 24
  • Logopedie
  • 9:06
Nakladatelství RAABE
Nakladatelství MUTABENE

Počkej na mě (koktavost)Vývojová dysfázie Mutizmus
Následující