SZ6005 Speciální a inkluzivní pedagogika - seminář Mgr. Petra Baranová podzim 2019 Kontakt Mgr. Petra Baranová 427227@mail.muni.cz • Pondělí 12:30-13:30 • Dále dle individuální domluvy Konzultační hodiny: Požadavky pro udělení zápočtu Aktivita v hodině Zpracování týmového zápočtového projektu Docházka Docházka 80% docházka 1 povolená absence Další absence – vložit omluvenku do IS Větší absence – individuální domluva Docházka do seminářů je povinná dle Studijního a zkušebního řádu PdF MUNI Projekt  Návrh aktivity pro heterogenní skupinu žáků druhého stupně/dospělých (volnočasová nebo výuková aktivita)  Do aktivity musí být plnohodnotně zapojeni také žáci/studenti/dospělí s různým druhem a stupněm SVP (dle přidělené kazuistiky)  Zápočtový projekt je realizován ve skupinách po 5 lidech (náhodné skupiny)  Projekty budou prezentovány v závěrečných seminářích  Studenti zpracovanou prezentaci vloží do odevzdávárny v ISu do 8.12. 2019 do 23:59 do složky s číslem seminární skupiny Projekt  Výstup:  A4 text - odborný článek, který tematicky souvisí se zpracovávanou aktivitou a žákem, pro něhož bude aktivita zpřístupněna. O daném postižení, znevýhodnění, problematice z kazuistiky.  Myšlenková mapa, která vyobrazuje zvolenou aktivitu a její adaptaci (úpravu metod a forem práce, odstraňování měkkých a tvrdých bariér, úpravy pravidel aktivity, využití podpůrných opatření nebo kompenzačních pomůcek,…)  Videozáznam aktivity - aktivitu v rámci skupiny zrealizujte a natočte videozáznam, který zachytí adaptaci prostředí/pravidel/komunikace, … Prezentace projektu  Prezentace projektu má délku maximálně 10-15 minut a obsahuje:  Představení žáka a jeho speciálních vzdělávacích potřeb  Myšlenkovou mapu aktivity + popis adaptace aktivity vzhledem ke SVP  Videozáznam projektu – přibližně 3 minuty  Kazuistiky: 1 – Jakub, 2 – Jan, 3 – Michal, 4 – Mikhail, 5 – Monika, 6 – Pavel (Učební materiály  kazuistiky)  Výběr kazuistiky dle čísla skupiny Myšlenková mapa  Ručně dělaná nebo pomocí online nástroje (http://mindmapfree.com), https://app.mindmup.com/map/new/) Práce s heterogenní skupinou Heterogenní skupina  Skupina, ve které se jedinci nějakým způsobem odlišují  Rozdíly: věk, pohlaví, životní zkušenosti, zážitky, sociální vrstva, rasa, víra, intelekt, zdravotní stav…  Má blíže realitě, umožňuje širší variabilitu interakcí  Větší možnost testovat realitu  Pohlavně heterogenní skupiny nabízejí odlišné uhly pohledu a možnost konfrontace  Věkově heterogenní skupiny přinášejí větší životní zkušenosti  Každý účastník je více stimulován  Nutnost zkoumat a pochopit, co je na ostatních členech skupiny jiné, jací jsou Heterogenní skupina  Každé dítě je ve individualita  jinak myslí, jinak vnímá, jinak si pamatuje, má jiné zájmy, cíle a motivují ho jiné věci  Práci s heterogenní skupinou ovlivňují:  Znalosti, dovednosti a potřeby žáků  Vztahy a klima třídy  Doporučení poradenských pracovníků  Limity v jednotlivých aktivitách  Vnitřní diferenciace aktivity  Bariéry (v prostředí, v komunikaci, programové, technické…)  Postoje pedagogických pracovníků a okolí  Spolupráce s rodiči Heterogenní skupina • Historii skupiny • Rozdíly mezi jednotlivými žáky • Specifika žáků a jejich individuální potřeby a preference • Znát pozici jednotlivých žáků v kolektivu (4 typy žáků viz Dynamika skupiny) Pro efektivní práci se skupinou by měl učitel znát: • Se zapojí všichni žáci • Je podporováno zapojení všech žáků do kolektivu • Se využívají různé pomůcky, styly vedení a vyučovací formy a metody Na základě znalostí o skupině volí učitel takové aktivity, ve kterých: Dynamika skupiny  Vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje  Prvky dynamiky: komunikace, normy, cíle a postupy jejich dosahování, struktura, identita skupiny („my“ vs. „oni“), vedení, moc ve skupině, role, atmosféra, dopad události zvenčí na skupinu…  Pozice ve skupině:  Alfa - imponující vůdce, podněcuje k aktivitě, dodává program a odvahu.  Beta - expert, který má speciální znalosti a schopnosti, zvažuje různá hlediska, s neutrálním kritickým přístupem, je neangažovaný.  Gama - převážně pasivní a přizpůsobiví členové, v ochranné anonymitě, často se identifikují s Alfou.  Omega - člen na okraji skupiny, zaostávající pro svou neschopnost, odlišnost, strach, někdy se identifikuje s Protivníkem.  Protivník - symbolický reprezentant nepřátelské skupiny ŽÁK S ADHD  hyperaktivita – pohybový neklid, neúčelné a nadbytečné pohyby, přemíra energie, potřeba stálé aktivity, zvýšený řečový projev  deficit pozornosti – krátké intervaly zaměření na jednu věc, malý rozsah pozornosti, neschopnost vybírat z více podnětů, odlišit podstatné od detailů  impulzivita – rychlé, neadekvátní reakce, špatné porozumění vlastním pocitům (často i neschopnost je verbalizovat), jedná dříve, než domyslí důsledky ŽÁK S DYSGRAFII  specifická porucha grafické stránky projevu, neschopnost napodobit a zapamatovat si tvar písmen, neschopnost psát čitelně, stejnosměrně, úhledně  obtížné zapamatování tvarů písmen  nestejná velikost písmen, nedodržování a kostrbatost linie  časté škrtání a přepisování, obtížné spojování  záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích)  Křečovitý úchop psacího náčiní  Rychlá únava a ztuhnutí ruky, kterou čák píše, křeče  Přílišné soustředění na správné napsaní písmen à žák se více soustředí na to JAK píše než na to, CO má psát ŽÁK SE STŘEDNÍ NEDOSLÝCHAVOSTÍ  střední porucha či vada (41–60 dB);  Lidé s lehkou a střední nedoslýchavostí mívají obtíže se slyšením v hlučném prostředí nebo při sledování televize  K dobrému rozumění jim pomáhá také odezírání.  Žák hůře rozumí během výuky vlivem narušeného sluchového vnímání  Žákova pozornost je krátkodobá  Odezírání způsobuje únavu žáka  Žákovi nevyhovují akustické podmínky ve třídě (dochází ke zhoršení porozumění řeči) UČITEL  Vaším úkolem je nadiktovat Vaším žákům diktát   Drzý člověk není nikde vítaný. Dívky cvičily bosy. V krvi má být určité množství krvinek. Děti se těšily na cirkusové představení se šimpanzi. Vojáci s veliteli odjeli na cvičení. Strýčkovy děti tento týden nepřijedou. Rozzlobilo mě to. Mluvili také o ní. Husí játra na cibulce jsou chutné jídlo. V České republice jsou úrodné nížiny. Vedení skupiny – styly vedení  Ovlivňuje činnost skupiny a hraje ústřední roli při určování cílů, hodnot a norem skupiny. Pedagog = formální vůdce (do své funkce je jmenován)  Naproti tomu vůdce skupiny je členem skupiny a je skupinou považován za nejlepšího a musí plnit očekávání členů skupiny  Styly vedení:  Demokratický  Autoritativní  Liberální Styly učení  Individuální potřeby při učení – preference učení se z tištěných/elektronických materiálů, poslech výkladu, manipulace s pomůckami, tvorba projektu…  Rozdíly i v sociální oblasti – učení o samotě/učení ve skupině  Identifikace a využívání těchto individuálních potřeb (= respektování stylu učení) pomáhá zefektivnit celkový proces učení žáků  Když je učivo zprostředkováno způsobem a metodami, které respektují preference žáků, je vyšší pravděpodobnost pochopení a zapamatování učiva  Diagnostika – rozhovor, pozorování, dotazník LSI Styly učení – typy Vizuální zaměřuje se na podporu přes psané a viděné informace. Auditivní didaktické prostředky – melodie, rytmus, říkadla, hudba, písničky… Verbální slovo slyšené – viděné – psané, příběhy, slovní hříčky, rozhovory, diskuse… Tělesný – pohybový důraz na nonverbální komunikaci, a to především na gestiku, posturiku, proxemiku a dotyk, dále sem patří experimentace a „učení skrz dělání“, tanec… Logický doplňovačky, vzorce, čísla a fakta, interdisciplinarita oborů a poznatků, systémy a struktury, experimenty, exkurze, vyhledávání informací na internetu … Sociální – interpersonální učení se ve skupinách, učení druhých, řešení problémů, společné projekty a projektová výuka… Sociální – intrapersonální vytěžování osobní zkušenosti, využívání slovních asociací, psaní deníku, domácí příprava a samostudium… Modifikace metod a forem učení  Mít znalost o preferencích jednotlivých žáků, potřebách, stylech učení  Mít přehled o skupinových vztazích a skupinové dynamice  Přizpůsobit metody a způsoby práce potřebám žáků a skupiny  Jak?  Využívat individualizace a diferenciace ve výuce  Využívat rozmanitý didaktický materiál, pomůcky  Střídat činnosti a způsoby práce  Měnit pracovní místo  Vypozorovat únavu, předcházet přetížení  Relaxační cvičení  Individuální práce se žákem + skupinová práce Děkuji za pozornost Zdroje: BRAUN, R. a kol. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.  DUNN., DUNN, K., PRICE, G.E. Dotazník stylu učení (Learning style inventory – LSI). Praha: Institut pedagogicko psychologického poradenství, 2004, s. 77  HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS, 2005.  HERMOCHOVÁ, S. Poznáváme své spolužáky. Praha: Projekt Odyssea, 2007.  KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 2010. KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS, 2009.  KOLAŘÍK, M. a SMÉKALOVÁ, E. Typy třídních kolektivů a typy práce s nimi aneb mocenský, nebo demokratický přístup. Prevence 7. 2011, 9. (2011).  KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (teorie a výzkum). Praha: Univerzita Karlova, 1992. 219 s. ISBN 80-7066-632-3  KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 1995.  LOVAŠ, L. Malé sociální skupiny. In: VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK (Eds.) Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. s. 321 - 337.  MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.  MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.  MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.  MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.  Skupinová práce. Minimetodika VÚP [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skupinova_prace_-_minimetodika_vup.pdf  Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf.  UHLÍŘOVÁ, V. Vedení rozhovoru s dítětem. Nový Bor: Velký vůz Sever, 2013.  Základy myšlenkových map - Tvorba webových stránek. Tvorba webových stránek, Tvorba www stránek [online]. Copyright © NEXT VISION s.r.o. [cit. 15.09.2019]. Dostupné z: https://www.tvorba-internetovych-stranek.cz/blog/zaklady-myslenkovych-map  Myšlenková mapa vzor. Ideaclub.cz [online]. [cit. 2019-09-15]. Dostupné z: https://ideaclub.cz/media/myslenkova-mapa-vzor