Reflexe četby Základní pojmy IRF struktura Využití prostoru Emocionální stránka komunikace }https://www.youtube.com/watch?v=MMl0Q_uPRu8 }Pedagogická komunikace }Pokuste se svými slovy charakterizovat pedagogickou komunikaci (funkce, aktéři, obsah, podoba, pravidla). }Jak direktivní a demokratická komunikační pravidla ovlivňují pedagogickou komunikace ve školní třídě? Uveďte příklad z vlastní zkušenosti. }Verbální a neverbální komunikace }Pokuste se definovat výukový dialog. Na co je třeba dbát, aby se výukový dialog dařil? }Jaké otázky podporují výukový dialog? Vytvořte příklady. }Proxemika se zabývá tzv. osobními zónami. Jaké zóny (sféry) v prostoru třídy učitel využívá? }Základní charakteristika výukové komunikace a zpětná vazba }Co znamená zkratka IRF? }Jak rozumíte rozdělení zpětné vazby na pozitivní (Gavora, 2005) a negativní zpětnou vazbu (Mareš & Křivohlavý, 1995)? } ¨ ¨Základní pojmy: ¨Sociální interakce – vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt vyvolává svým jednáním změnu v jednání druhého subjektu (Hartl, 1994) ¨Sociální komunikace – Sdělování, tj. výměna informací (Mareš, Křivohlavý, 1995) ¨Pedagogická interakce – vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu ¨Pedagogická komunikace – Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům (Gavora, 1988) ¨ ¨Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu: ¨zprostředkovává společnou činnost účastníků nebo jednotlivých pracovních skupin; ¨zprostředkovává vzájemné působení účastníků v nejširším smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí; ¨zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; ¨formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků; ¨je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v pedagogickém procesu přímo, ale ve slovní či mimoslovní podobě; ¨konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho hlavních složek, zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje jeho stabilitu. ¨ } } }Co bylo špatně? }Sociální interakce } - vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí }Pedagogická interakce } -vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu }Sociální komunikace } - sdělování, tj. výměna informací }Pedagogická komunikace } - Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům }pedagogická komunikace }X }výuková komunikace }výměna informací mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací jednotky }prezentace obsahu vzdělávání }naplňování cílů výchovy a vzdělávání }řízení třídy }utváření vztahů mezi učitelem a žáky či mezi žáky vzájemně }utváření klimatu ve třídě •Jde tedy o třísložkovou sekvenci, kterou otevírá i uzavírá učitel. •Příklady? U: „Jaké je hlavní město Argentiny? Ž: Buenos Aires. U: Ano, správně…“ Iniciace Učitel Replika Žák Feedback pozitivní Učitel Další sekvence }Ve dvojici formulujte otázku a odpověď dle IRF struktury v několika sekvencích }Průběžně se v roli Učitel – Žák prostřídejte } }prostorové chování }proxemika je sdělování oddálením či přiblížením }vzdálenost může ovlivňovat mezilidskou komunikaci: proxemika vyjadřuje vliv vzdálenosti na úroveň komunikace } }Veřejná zóna: 900 cm - 350 cm. Vnímáme při ní několik osob. Patří sem veřejné projevy. }Společenská zóna: 350 - 120 cm. Setkáme se s ní při kontaktu v zaměstnání, úředních jednáních atd. }Osobní zóna: rozmezí 120 - 45 cm. Jde při ní o důvěrnější sdělování informací. }Intimní zóna: je od 45 - 0 cm. Týká se většinou pouze rodiny a nejbližších lidí. }Ve škole jsou běžné situace, kdy je rozmístění účastníků neměnné. Jak může přesto učitel využívat prostoru třídy? } }Má tzv. sálové uspořádání vliv na pedagogickou komunikaci? } }Komunikuje učitel se všemi žáky stejně nebo jsou ve třídě místa s různou mírou aktivity? } Gavora (1994) podobu této zóny vysvětluje tím, že velký význam zde má fyzická blízkost, kdy učitel komunikuje především s těmi žáky, kteří jsou k němu nejblíže a se kterými může navázat vizuální kontakt. }Ovlivňují žáci akční zónu a pedagogickou komunikaci? }Termín „zóna aktivní účasti“ používá Atwoodová a Leitnerová (in Mareš, Křivohlavý, 1995) pro pojmenování procesu, kdy je komunikace a podoba komunikačních zón ovlivňována zvýšenou aktivitou ze strany žáků´. } }Schnitzerová a Kontírová (1995, 1996) doložily, že žáci sedící v zóně aktivní účasti nejen vykazují vyšší míru aktivity, ale zároveň vykazují nižší míru aktivity nežádoucí. Navíc žáci, kteří bývají označováni za prospěchově podprůměrné, častěji obsazují místa mimo fyzický a zrakový kontakt vyučujícího (tedy mimo zónu). } }Komunikační procesy na II. Stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů (Veronika Domkářová): } http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/201/316 } }Pohyb vyučujících v prostoru třídy: } }Chodci: }„Myslím, že jak změnim jakoby tu pozici v tý třídě, když jdu dopředu, tak jakoby se ta pozornost prostřídá no…“ }Myslivci: }: „No, u tabule, u stolku, a nebo si sednu na přední, doprostřed na lavici a tím pádem jako na lavici žákovskou.“ }Strážci: }„Většinou sem, nesedím, ale stojím vedle stolku mezi prvníma lavicema u první a druhý řady. Často někdy chodím taky ještě na druhou stranu mezi druhou a třetí řadu.“ } } } } } } } } }Základní pravidla }Naslouchat projevu žáka }Snažit se vcítit }Akceptovat situaci }Reagovat pozitivně }Nezesměšňovat }Reagovat s humorem }Nebýt pro žáka uzavřený }Využívat komunikačních her vedoucích k větší otevřenosti }Popis hry: Polovina hráčů se stane „modelovací hmotou“, ostatní jsou „sochaři“. Nyní „sochaři“ z „hmoty“ modelují různé sochy. Musí při tom dávat pozor, aby svůj „model“ nezranili. }Varianta: „Modelovací hmota“ má při tvarování zavřené oči a pokouší se uhodnout, co znázorňuje. } }Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995) Komunikace ve škole. }Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. }Nelešovská, A. (2005) Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. }Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012) Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. } }