Definice dialogického vyučování Dialogické vyučování Otázky pedagoga podle kognitivních a afektivních cílů Vedení rozhovoru Aktivní naslouchání } }Žáci hovoří často a jejich promluvy jsou dlouhé (jsou aktivní). }Učitelé kladou žákům otevřené otázky, jejichž cílem je podnítit je k přemýšlení. }Žáci vykonávají myšlenkovou práci, neopakují naučená fakta. Žáci argumentují. }Učitel poskytuje žákům zpětnou vazbu, snaží se jejich myšlenky rozvíjet, povzbudit je k jejich prohloubení a rozpracování. }Úkolem žáků není pouze odpovídat na otázky učitele. Sami kladou otázky, diskutují mezi sebou. }Znalosti nejsou chápány jako předem dané, nýbrž jako postupně konstruované v interakcích mezi učitelem a žáky. 1.Kolektivita 2.Reciprocita 3.Podpůrnost 4.Kumulativnost 5.Účelnost Alexander (2006) }Budování osobní značky, osobní profil, pohovor – povězte nám něco o sobě, konference, e-mail, obchodní schůzka } }Délka 30 sekund – 2 minuty, zaujmout a získat, konkrétní, srozumitelné, ztotožnění, bez pochybností, bez negativ, energie, emoce, klíčová slova } }Vyzkoušejte sami J } }učitelské otázky jsou považovány za klíčový prvek procesu učení, a to nejen ve školní třídě. }podle Postmana (1979) je veškeré naše poznání výsledkem tázání, a proto je možné říci, že kladení otázek učitelem je jedním z nejdůležitějších intelektuálních nástrojů - }otevřené (založené na obsahové volnosti odpovědi). Na otevřenou otázku neexistuje jen jedna správná odpověď, která by byla dopředu dána. V běžné komunikaci nalezneme větší množství otázek otevřených než uzavřených, zatímco ve výukové komunikaci je tomu naopak. } }uzavřené (založené většinou na výběru z nabídnutých možností odpovědi či jednoznačné odpovědi) ◦zjišťující (ano – ne, vlévá se…) ◦doplňující (Kdy se narodil…? Kam se vlévá…?) } }systémem vyhodnocení kognitivní náročnosti otázky je taxonomický systém Benjamina Blooma, který odlišuje tyto kognitivní procesy: ◦(1) zapamatovat; ◦(2) porozumět; ◦(3) aplikovat; ◦(4) analyzovat; ◦(5) hodnotit; ◦(6) tvořit }otázky nižší kognitivní náročnosti jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Tento typ otázek koresponduje s úrovní „zapamatování“ (případně „porozumění“) dle Bloomovy taxonomie } }otázky vyšší kognitivní náročnosti splňují dvě podmínky: } } 1. dle Bloomovy taxonomické tabulky se vztahují na zbylé kognitivní procesy } 2. odpověď na takovou otázku nesmí být přímo dostupná } z učebnice či jiného materiálu, který mají žáci k dispozici. }O jaký typ otázky se jedná? }„Zhodnoťte dopad vlády Marie Terezie pro české země…“ } }A) žák může vytvořit odpověď na základě svých znalostí (vyšší kognitivní proces), }B) žák si může vybavit odpověď na tuto otázku z minulé hodiny (nižší kognitivní proces). }Kritikové školního vzdělávání dlouhodobě tvrdí, že učitelé vedou žáky pouze k memorování a osvojení si faktů, ovšem bez důrazu na vyšší kognitivní procesy myšlení, jako je aplikace, syntéza či hodnocení. } }Nemusí být pravdivé, často schází empirické důkazy, o který by mohl být opřen tak závažný hodnotový soud. 30% 20% 10% 0% 40% 50% 100% 90% 80% 70% 60% Dějepis Literatura Občanská výchova Mluvnice VKP NKP }1. Uzavřené otázky nižší kognitivní náročnosti Odpověď je vyjádřením již osvojeného (dříve prezentovaného) faktu; existuje pouze jedna správná odpověď, kterou zná učitel dopředu. }2. Uzavřené otázky vyšší kognitivní náročnosti Zadání otázky vyžaduje pro odpověď žákovo porozumění; odpověď není dostupná z učebnice, žáci ji vytvoří na základě svých znalostí; jediná správná odpověď. }3. Otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti Jednoduché dotazování; forma odpovědi je vyjmenování množiny předmětů (které si vybaví z minulé hodiny); existuje více správných odpovědí. }4. Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti Směřují k analýze, hodnocení, tvořivému výkonu žáků; odpověď vytvořena samostatně, není přímo dostupná z učebního materiálu; více správných odpovědí. } }Formulujte: }1. Uzavřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. } }2. Uzavřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. } }3. Otevřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. } }4. Otevřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. } } } }1. Uzavřená otázka nižší kognitivní náročnosti. Učitel popíše osobnost z historie (např. Karel IV.), ukáže obrázek, na kterém je osobnost vyobrazena, a ptá se žáka, jaké je její jméno otázkou: Jmenuje se? Pokud žáci neodpoví, ptá se dál: Karel? }2. Uzavřená otázka vyšší kognitivní náročnosti. Žák čte cvičení zaměřené na význam slova, učitel položí otázku: Kde je základní význam slova? U kterého výrazu? }3. Otevřená otázka nižší kognitivní náročnosti. Učitel probírá v hodině téma kultura a ptá se: Když řeknu kultura, co vás napadne, co si pod tím pojmem představíte? }4. Otevřená otázka vyšší kognitivní náročnosti. Učitel se zabývá tématem volebního práva a ptá se: Máte jít volit nebo ne? Proč? } } } }verbální (a neverbální) komunikace v podobě otázek a odpovědí dvou nebo více osob (např. učitele a žáků) na dané výchovně-vzdělávací téma }vyznačuje zaměřeností na stanovený výchovně-vzdělávací cíl }dotazování }ovlivňování }aktivní naslouchání }Řečnické otázky }Sugestivní otázky }Paralingvistické projevy }Uzavřené otázky }Otevřené otázky }Pokyn x výzva/nabídka } } }Přesvědčování }Argumentování }Paradoxní příkazy }Paradoxní emocionální ladění }Anticipování námitek }Vyhýbání se negativním formulacím } }Více: }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. } } }významné v rozhovorech „typu pomoc“ } }aktivita naslouchajícího, který nejen registruje, co a jak sděluje komunikační partner, nýbrž také na rozhovoru participuje kognitivně, emočně i akčně. Snaží se nejen vyprávějícímu porozumět, ale i se do něj vciťovat. Verbálně i neverbálně dává vcítění najevo } §Vytvoření vhodného prostředí §strukturací prostoru §strukturací času §Věnování pozornosti vyprávějícímu §udržování očního kontaktu (65-85%) §poloha těla (naklonění k vyprávějícímu, stejná úroveň) §Nalaďování se na vyprávějícího §výraz obličeje, gesta, hlasitost, slovník §Povzbuzování §verbálně („Pokračuj...“), neverbálně (pokyvování) §Legitimizace emocí - §Poskytování zpětné vazby -zopakováním toho, co vyprávějící sdělil -parafrázováním obsahu sdělení -sumarizováním -dotazováním -přikyvováním - §Vciťování, reflexe emocí, verbalizace emocí, zrcadlení emocionálního projevu (výraz obličeje, gesta, pozice těla), empatické mlčení - }Uveďte alespoň 5 charakteristik odlišujících komunikaci učitele a žáka v hromadném a individuálním vyučování. }Jak byste zahájili rozhovor s rodičem, kterého jste do školy pozvali z důvodu řešení kázeňských problémů žáka? }Charakterizujte, čím se aktivní naslouchání vyznačuje. Ve kterých dovednostech aktivního naslouchání jste dobří a na kterých potřebujete ještě pracovat? } } } }