Efektivní komunikace: rodič – žák učitel – žák – rodič pedagogičtí pracovníci Reflexe semináře } }Úspěšná komunikace se skládá ze sdělování informací a naslouchání } }Existují tři úrovně sdělení, a sice verbální, nonverbální a činy } }V pedagogickém procesu je základní složkou v procesu výchovy a vzdělávání i korekce } } }ke komunikaci musíme získat druhou stranu, tzn. přijít se zajímavým tématem } }komunikace by měla být vyvážená, tzn. nechat prostor i druhé straně se vyjádřit } }musí být vyvážen poměr mezi sdělením a nasloucháním } }Zvolit přesný čas a místo, kde se bude mluvit (je vždy vhodnější mít prostor a čas než komunikovat za pochodu a ve spěchu) } }Zaměřit se na intonaci hlasu } }Konkrétně vysvětlit to, co je potřeba, tzn. jasně a přesně, stručně a věcně, srozumitelně, jinými slovy mluvit řečí posluchačů. } }Nereagovat překotně ihned, ale poskytnout chvilku prostor sobě i druhé straně } }Pojmenovat věci, případně se nebát doptat. }Seznámíte se s některými skutečnými (anonymizovanými) úryvky z komunikace učitelů a rodičů, vyzkoušíte si formulace v roli učitele, budeme diskutovat vhodnost a nevhodnost formulací v kontextu efektivní komunikace a pokusíme se pojmenovat principy fungující komunikace. (5 minut) } }a/ Začínáme zkušeností, začtěte se do následující ukázky č.1.-7. (5-10 minut) } }b/ Co potřebujete vědět, abyste mohli formulovat odpověď? } }c/ Každý student formuluje písemně reakci v roli učitele. (5 min) } }d/ Vytvoříte dvojice, ve dvojici si vyměníte odpovědi a každý sám podtrhne: } }Co mu na odpovědi imponuje, co oceňuje, co považuje na způsobu komunikace dobré. Pak si teprve o tom s partnerem ve dvojici povídá. (6 minut) } }e/ Co jste si tam podtrhli? Když jste si to podtrhli, co se Vám na tom líbí? Jak se to dá pojmenovat, zobecnit. } }f/ zajímavé návrhy vypíšeme na tabuli // kategorizujeme. } }g/ zajištění zpětné vazby od studentů. }1/nenásilná komunikace - nevyhýbáme se konfliktům, ale ani se nechceme chytit do neplodného obviňování a výčitek. K tomu pomáhá rozložit každou (konfliktní) situaci do čtyř fází: } pozorování } pocity } potřeby } prosba } }2/ věcná komunikace vyžaduje dostatek informací a času, je dobré nekomunikovat v časové tísni } }3/ v komunikaci s rodiči je vhodné využívat různé způsoby (písemné, ústní) a domlouvat se s rodiči, který způsob je kdy vhodný (e-mail, telefon, sms, osobní schůzka apod.) } }Co se mi na semináři líbilo a proč? } }Co se mi nelíbilo a proč? } }Co bych udělal/a jinak a proč? } }Co mi scházelo // mělo by se přidat?