Příloha 1 SCHÉMA K CHARAKTERISTICE ÚSTNÍ KOMUNIKACE Toto schéma umožňuje vystihnout základní vlastnosti komunikace v různých situacích, Vyzkoušejte šiji v různých typech učeben (běžná, odborná) a dalších prostorách (školní klub, hřiště, dvůr, chodba atd.). Zakroužkujte vždy vhodné volby. Komunikující: učitel žák žáci jiní Zaměření komunikace: jednosměrná obousměrná Skupina: velká skupina malá skupina dyáda Skupina: formální neformální Vztahy mezi komunikujícími: symetrické asymetrické Převážný iniciátor komunikačních aktů: učitel žák žáci Rozmístění komunikujících v prostoru: sálové ve tvaru L ve tvaru U ve tvaru 0 modulové jiné Jazyk komunikace převážně: spisovný hovorový obecný dialekt slang 141 ZÁZNAM POZOROVÁNÍ ERBÁLNI KOMUNIKACE UČÍTE Jméno pozorovatele: Datum pozorování: Škola: Ročník: Vyučovací předmět: Jméno učitele: INTENZITA HLASU velmi tichý 1 2 3 4 5 velmi hlučný (křičí) TEMPO ŘEČI velmi pomalé 1 2 3 4 5 velmi rychlé PAUZY V ŘEČI většinou nenáležité - většinou náležité (logické, dramatické) BARVA HLASU nevýrazný hlas 1 2 3 4 5 nadsazený hlas (např. zpívá) POHLED většinou nesleduje očima třídu - většinou sleduje očima třídu zaměřený většinou na stejné žáky - zaměřený rovnoměrně na většinu žáků POLOHA TĚLA většinou sedí většinou stojí většinou chodí (popište dráhy) POSTOJ většinou strnulý - většinou uvolněný GESTIKULACE chybí 1 2 3 4 5 je přehnaná křečovitá 1 2 3 4 5 - přirozená Podrobně popište typická gesta učitele, Uveďte přesně (1) polohu rukou, (2) směr pohybu a (3) obsah řeči v momentě, kdy se gesto vyskytlo. Bude-li zapotřebí, použijte náčrt pohybu. Příloha 3 SCHÉMA K ZAZNAMENÁVÁNÍ OTÁZEK VE VYUČOVACÍ HODINĚ Jméno pozorovatele: Datum pozorování: Škola: Třída: Předmět: Jméno učitele: Znění otázky Ú v Z Repr, Aplik, Prod. Hodn. Organ, 7 Součet % % % % % % % % 100% 100% Jak používat toto schéma: Do prvního sloupce zapisujte doslovné znění každé otázky. Dále zaznamenejte, zda byla položena učitelem (U) nebo žákem (Z). Otázky kategorizujte následovně: Reproduktivne - reprodukce faktů, údajů, pouček apod. Reproduktivní otázky vyžadují od žáků pouze vybavení vědomostí z paměti nebo jejich nalezení v předloze (textu, obrázku), Existuje pouze jedna správná odpověď. Příklad: Ve kterém období žil Hviezdoslav? Do jakého žánru spadá jeho dílo? Aplikačně - použití reproduktivních vědomostí při řešení úloh. Aplikační otázky vyžadují úvahu, analýzu, porovnávání, vyvozování, ale žák musí dospět k jediné správné odpovědi. Příklad: Přečti si část Stesky. Na základě poznání žánrů Hviezdoslavovy tvorby uveď, kam bys zařadil(a) jeho cyklus Stesky? Porovnej obsah tvorby Hviezdoslava s tvorbou jiného oravského rodáka, Kukučina, Jaké shody a rozdíly najdeš? Jiné: Jaký je obsah trojúhelníku, jehož základna je 6 a výška 7? (žák zná vzorec nebo si ho může vyhledat). 143 Produktivní - jedná se o široké, otevřené otázky, na které není jen jediná správná odpověď Předpokládají imaginací, tvořivost. Vyžadují více než reprodukci nebo aplikaci vědomostí, i když základní vědomosti žák mít musí, Příklad: Jak by psal Hviezdoslav, kdyby žil v současnosti? Jiné: Proč lidé znečišťují životní prostředí, i když, ví, že škodí sami sobě? Hodnotící - vyžadují úsudek, názor, hodnocení. Podobně jako produktivní otázky i tyto otázky jsou otevřené. Každá odpověď je správná, pokud není v nesouladu s morálkou a normami společnosti, Příklad: Proč žáci nemají v oblibě Hviezdoslavovu h>orbu? Jak bys zvýšil(a) zájem žáků o Hviezdoslavovu tvorbu? Organizační - týkají se organizačních, administrativních nebo disciplinárních otázek vyučování. Netýkají se učiva! Příklad: Kdo chybí? Jiné: Musíte stále vyrušovat? Jiné: Paní učitelko, proč nepůjdeme na výchovný koncert? Do sloupce ,,?" zaznamenejte otázky, které jste neuměli jednoznačně zařadit. Nakonec udělejte součet v každém sloupci za celou hodinu a vypočítejte naznačená procenta, Výsledky interpretujte. Příklad záznamu: Znění otázky U Z Repr. Aplik. Prod. Hodn. Organ. ? Kdo ještě nepočítal? / / Co je to společný jmenovatel? / / Kolik procent je 7 ze 120? / / (atd. celou hodinu) Hodnocení výstupu studenta FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU? verbální složka: přiměřená hlasitost 1 2 3 4 5 přiměřené tempo 1 2 3 4 5 správné frázování 1 2 3 4 5 dynamika řeči 1 2 3 4 5 emocionalita řeči 1 2 3 4 5 adekvátní slovník 1 2 3 4 5 spisovná mluva 1 2 3 4 5 neverbální složka: pohledy 1 2 3 4 5 výraz obličeje 1 2 3 4 5 gesta 1 2 3 4 5 pohyby 1 2 3 4 5 fyzický postoj 1 2 3 4 5 dotyk 1 2 3 4 5 přiblížení -vzdálení 1 2 3 4 5 úprava zevnějšku 1 2 3 4 5 OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU: soulad obsahu a formy 1 2 3 4 5 přiměřenost posluchačům 1 2 3 4 5 DALŠÍ ASPEKTY : motivace, "atmosféra", zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. POZNÁMKY: CELKOVÉ HODNOCENÍ: