Domácí úkoly Diskuze 2018 – táta parťák x … •http://www.tatapartak.cz/blog/du-tp-cro-plus/ Co nám říká výzkum ? •As John Buell (2004) puts it: ‘… for a practice as solidly entrenched as homework, the scholarly case on its behalf is surprisingly weak and even contradictory.’ • •Cooper (2007) Does Homework Improve Academic Achievement? •PISA (2014) • • •Žádná korelace mezi domácími úkoly a výsledky na prvním stupni • ( s výjimkou matematiky) •Korelace mezi domácími úkoly a výsledky ve srovnávacích testech na středních školách • (! Korelace není kauzalita !) • - tento vztah při hlubší analýze složitější – socioekonomický status a • vzdělání rodičů Efektivity domácích úkolů bude záležet na: •typu úlohy •pravidelnosti •vhodnosti zadání •dostupnosti alternativní pomoci (pokud rodiče nefungují) Pravidla efektivního domácího úkolu • 1.Purpose: all homework assignments are meaningful & students must also understand the purpose of the assignment and why it is important in the context of their academic experience (Xu, 2011). 2.Efficiency: homework should not take an inordinate amount of time and should require some hard thinking. 3.Ownership: students who feel connected to the content and assignment learn more and are more motivated. Providing students with choice in their assignments is one way to create ownership. 4.Competence: students should feel competent in completing homework. In order to achieve this, it’s beneficial to abandon the one-size-fits-all model. Homework that students can’t do without help is not good homework. 5.Inspiring: A well-considered & clearly designed resource and task impacts positively upon student motivation.