Školní pedagogika: základní informace Tematické okruhy přednášek (PS) Předmět tvoří tři obsáhlejší bloky: (a) teorie a praxe školy, (b) teorie a praxe kurikula, (c) teorie a praxe výuky. V prezenčním studiu těmto blokům odpovídá obsahové zaměření povinně volitelných seminářů. Datum Vyučující Přednáška - téma 23.9. doc. P. Knecht 1. Školní pedagogika jako klíčová disciplína učitelské profese. 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty. 30.9. doc. P. Knecht 3. Výukové metody a formy. 4. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele. 14.10. prof. T. Janík 5. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace. 21.10. prof. T. Janík 6. Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace 4.11. doc. J. Kratochvílová 7. Diferenciace výuky 11.11. prof. T. Janík 8. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. 18. 11. prof. T. Janík 9. Škola jako učící se organizace: evaluace, rozvoj, kvalita. 25. 11. doc. J. Kratochvílová 10. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení 2. 12. doc. J. Kratochvílová 11. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení. 9.12. doc. P. Knecht 12. Učebnice a další didaktická média. Tematické okruhy přednášek (KS) Předmět tvoří tři obsáhlejší bloky: (a) teorie a praxe školy, (b) teorie a praxe kurikula, (c) teorie a praxe výuky. V prezenčním studiu těmto blokům odpovídá obsahové zaměření povinně volitelných seminářů. 25. 10. - doc. P. Knecht (18:00 uč. 50) Školní pedagogika jako klíčová disciplína učitelské profese. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty Výukové metody a formy Pedagogický výzkum jako pomocník učitele Učebnice a další didaktická média 15. 11. - prof. T. Janík (18:00 uč. 50) Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace Kurikulum: cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky Škola jako učící se organizace: evaluace, rozvoj, kvalita. 29. 11. - doc. J. Kratochvílová (18:00 uč. 50) Diferenciace výuky Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků – typy a funkce Hodnocení výsledků žáků – formy, základní požadavky na hodnocení Zkouška Podmínkou k účasti na zkoušce ze ŠP je splněný zápočet ze semináře. Tematické okruhy ke zkoušce viz osnova předmětu v IS.MU (totožné s tématy přednášek). V den zkoušky student nejdříve absolvuje písemný test. Po jeho úspěšném vykonání tentýž den následuje ústní zkouška. Při hodnocení testu známkou F, je student povinen přihlásit se na opravný termín. Prezenční studium: • U ústní zkoušky si student prezenčního studia vybere jednu otázku a v odpovědi prokáže znalost a orientaci ve všech oblastech Školní pedagogiky(TP školy, TP kurikula a TP výuky). • Podmínkou k účasti na zkoušce je v prezenčním studiu (PS) splněný zápočet ze semináře. Kombinované studium: • Student kombinovaného studia odpovídá na tři otázky (TP školy, TP kurikula a TP výuka) s ohledem na kreditové hodnocení. Studijní zátěž předmětu Prezenční studium: Přednáška: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Seminář: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na seminář cca 50 hodin. Kombinované studium: 4 kredity = 120 hodin (6 hod. přímé výuky) Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 50 hodin. Seminář (pouze PS) • Studenti jednooborové speciální pedagogiky absolvují pouze přednášky. • Na základě výsledků předmětové ankety dochází v tomto semestru ke sjednocení obsahového zaměření povinně volitelných seminářů. • V seminářích budou zpřesněny požadavky jednotlivých vyučujících k udělení zápočtu. • Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanovené rozvrhem. • V souladu s čl. 16 SZŘ mohou být pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. • Je požadováno odevzdání portfoliového úkolu. Elektronická studijní opora • Je umístěna ve studijních materiálech (PDF dokument). • Dokument by měl být pouze oporou. Nejsou v něm obsažena všechna témata, jejichž znalost je vyžadována u zkoušky. • Předpokládá se intenzivní samostatné studium odborné literatury (viz povinná a doporučená literatura uvedená na přednáškách). Literatura Povinná: • Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. • Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD. • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada, Doporučená: • Horká, H., Filová, H., Janík, T., & Kratochvílová, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU. • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. + Pedagogické časopisy (jsou dostupné on-line). • Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Komenský Pro fajnšmekry: Petty, G. (2009). Evidence-based teaching. Cheltenham: Nelson Thornes.