LIPKA – principy vzdělávání na pobytových programech Principy vzdělávání na pobytu • cíle EVVO (přírodověda, ekologie, envi) • klíčová a propojujících témata EVVO • princip využití RVP, ŠVP, ŠVPL • didaktický princip E.U.R. • principy tvorby programu • dramaturgická pravidla Cíle EVVO Vztah k přírodě Vztah k místu Ekologické děje a zákonitosti Environmentální problémy a konflikty Připravenost jednat ve prospěch životního prostředí 1. SENZITIVITA -klíčová vstupní oblast environmentální výchovy -citlivost, vztah a empatie vůči přírodě a životnímu prostředí -Pozitivní vlastní zkušenost z přímého kontaktu s přírodou, žádný stres, pocit bezpečí, smysly, čím více pobytu v přírodě, tím více péče v dospělosti 2. POROZUMĚNÍ A ZNALOSTI • Zjistit, jak to v přírodě chodí • Učení pomocí praxe, her a aktivit v přírodě Potravní vazby, koloběhy, neučení katastrofami, výtvarné aktivity, smysly 3. VÝZKUMNÉ DOVEDNOSTI, PROBLÉMY • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitostí se světem, s živou i neživou přírodou • Badatelství • Střety zájmů o přírodu Lopatky, pinzety, ucelené procesy od semene po zpracování, výzkumné otázky, co by bylo, kdyby 4. VLASTNÍ AKCE • Pozitivní změny v chování jedince Učitel táhne, ne tlačí, dlouhodobé působení, nejen jednorázové akce, sázení stromů, čistění vody i palmový olej a vetgetariánství E.U.R. Evokace Uvědomění Reflexe Principy tvorby programu 1. Červená nit/příběh 2. Scénky 3. Znovu nastavujeme pravidla chování 4. Výrobek 5. Jedinečná aktivita/chlubení kamarádovi 6. Co bude moci žák použít doma? 7. Frontální expozice učitele Principy tvorby programu 8. Pomůcky i program šetrný k ŽP 9. Pobyt v terénu u základny i dále 10. Žáci sami něco zorganizují 11. Centra aktivit, volná hra, kvízy 12. Každý má možnost vyniknout 13. Hra totéž co práce 14. Rituál, kruh, raníček, (šátek, tričko) 15. Bodování/soutěžení/hodnocení dětí a programu A ještě… • Prostředí, které odráží naše principy • Lektoři, kteří odráží naše principy Dramaturgická pravidla • Zážitek jako prostředek výchovy a vzdělávání • Lidská paměť má vyšší schopnost ukládat informace, když je doprovázena intenzivní emocí • Prožitek – zážitek – zkušenost A ještě… Prožitek zážitek zkušenost Zóna komfortu Strach z neznámého Zóna učení Kolbův cyklus A ještě… Prožitek zážitek zkušenost A ještě… Prožitek zážitek zkušenost Dramaturgická pravidla • Dramaturgické linky/vlny • Fyzická, psychická, sociální, smyslová, linka dobrodružství A ještě… Prožitek zážitek zkušenost Dramaturgická pravidla • v, V, w, W, L, n křivky (dle počtu vrcholů, jejich výšky a umístění v pobytu) • Nejobvyklejší dramaturgická křivka má 2 vrcholy, (minor a major climax) • „Nejsilnější“ aktivity situovat do „zlatého řezu“ (2/3 – 3/4 pobytu) Fyzická linka • Často 2 vrcholy, menší vrchol hned 2. den. Některým skupinám/třídám může stačit za pobyt jen 1 fyzický vrchol, nejlépe v polovině pobytu Psychická linka • Nutný volnější start. U vyvážených skupin může vrcholit ve čtvrtek. Nutný dostatečný čas na „zažití“ aktivity Sociální linka (linka skupinové interakce) • U dobře fungujících tříd nemusím řešit. Jinak zařazuji tzv. dyxy. Křivka má růst, ne klesat. U nevyzrálé skupiny/nelze zařadit náročnější závěrečný vrchol. Dobrodružná linka • Vždy začíná malým vrcholem nejlépe již 1. den a končí nejvyšším vrcholem Čt odpo/pátek. Dramaturgická pravidla • Pozvolný rozjezd • Dobrý program/jistota na první den • Seznamky, ledolamky, dyxy (dynamics) • Celodenní výlet na 2. den • Intenzivní program první půlku pobytu • 3. den odpočinkový Dramaturgická pravidla • V druhé půlce zvolnění • Kromě hlavního vrcholu akce • Čas na doznění • Malý a velký vrchol akce • Fyzická dopoledne • Přemýšlecí odpoledne • Výtvarné/tvořivé/klidové poobědy • Psychické podvečery