Projekt č. 1 Výukový tutoriál Model šroub s dlouhým tělem 2 1. Krok – zapnutí programu Autodesk Invertor Po zapnutí programu Autodesk Invertor zvolíme Norma.ipt a následně klikneme levým tlačítkem myši na vytvořit. Tímto krokem máme připravenou pracovní plochu pro vytváření nového modelu. 2. Krok - vytvoření 2D náčrtu V levém horním rohu zvolíme tlačítko Vytvořit 2D náčrt a zvolíme si rovinu k vytvoření 2D náčrtu. 3 Na zobrazené pracovní ploše pomocí nástroje čára nakreslím náčrt tělesa. Protože se jedná o osově souměrné těleso, tak se náčrt bude skládat pouze z půlky tohoto tělesa. Následně označíme osu souměrnosti nástrojem osa a klikneme na tlačítko dokončit náčrt, které najdem v pravém horním rohu. 3. Krok – rotace Na kartě 3D model zvolíme nástroj Rotace. Zvolíme rotace podle osy, osu si následně vybereme a klikneme na tlačítko OK. Tímto krokem jsme rázem získali 3D rotační model. 4 4. Krok – zaoblení hlavy V tomto kroku zaoblíme hrany hlavy a to tím způsobem, že si na kartě 3D model zvolíme nástroj Zaoblení. Následně si zvolíme hrany, které chceme zaoblit a klikneme na tlačítko OK. 5. Krok – vytvoření závitu Abychom vytvořili závit na nejtenčí části šroubu, tak musíme zvolit na kartě 3D model nástroj Závit. Poté zvolit plochu, na které chceme závit vytvořit a kliknout na tlačítko OK nebo stiskneme tlačítko Enter. 5 6. Krok – zkosení hrany závitu Abychom zkosili hranu na začátku závitu, musíme si zvolit nástroj Zkosit, který nalezneme opět na kartě 3D model. Vybereme hrany, které chceme zkosit. Následně vzdálenost zkosení a klikneme na OK. 7. Krok – vytvoření nového náčrtu pro vysunutí Pro vytvoření nového klikneme pravým tlačítkem na plochu kde chceme náčrt upravovat nebo vytvářet a vybereme možnost vytvořit náčrt. Nástrojem čára nakreslíme hranice, kde následně vyřízneme část modelu. A klikneme na dokončit náčrt. 6 8. Krok - vysunutí Na kartě 3D model si zvolíme nástroj vysunutí. Myší si označíme plochy, které chceme vysunout. Vysunutí můžeme volit do plusových hodnot a stejně i do záporných. My zvolíme záporné hodnoty a před rozměr zapíšeme znak -. Po zadání rozměru stiskneme tlačítko OK. 9. Krok – přiřazení materiálu Aby model vypadal reálně můžeme mu přiřadit materiál a to nástrojem Materiál na kartě Nástroje. V následně zobrazené tabulce vybereme materiál. V našel případě ocel a klikneme na tlačítko přidat do dokumentu nebo klikneme dvakrát. Po této činnosti se materiál přiřadí k našemu modelu.