Estetika osvícenství Osvícenství - vznik v 18. století • •Hlavní znaky • •1. Kritický duch • •2. Důraz na pravdivé poznání světa • •3. Věda je hlavním nástrojem poznání • •4. Řízení společnosti za pomoci rozumu • •5. Myšlenka pokroku lidské civilizace Francie •autoři ve Francii se soustředí zejména na otázky vkusu a teorie umění • • •rozmanitost estetických názorů • • •myšlenky o estetice předkládány nesystematicky Jean-Baptiste Dubois •https://www.youtube.com/watch?v=qTj8UlZSsCQ • •dílo: Kritické úvahy o poezii a malířství • •umění by mělo lidem poskytnout náhradní vzrušení, zábavu a napětí • •nejdůležitějším kritériem umění je zábavnost - býčí zápasy, cirkus, gladiátorské zápasy • •v estetickém vnímání je nejdůležitější cit Jean Jacques Rousseau •ústřední teze - věda a umění kazí morálku • •čím více je kultury a vědění tím více civilizace upadá • •víra v nezkaženého divocha - návrat k přírodě • •umění by mělo být jednoduché, citové Německo •vznik estetiky jako samostatné disciplíny • •první osobnosti zaměřující se výhradně na výzkum estetiky • •Alexander Gottlieb Baumgarten – zakladatel estetiky - estetika a umění tvoří samostatnou a rovnocennou oblast poznání - dílo: Aesthetica (1758) •estetika = citové poznání •přírodní vědy = rozumové poznání Spor mezi Lessingem a Winckelmannem Johann Joachim Winckelmann •hlavní pojem jeho teorie estetiky: estetický ideál, směřování všech umělců k ideálnímu vzoru, k nejvyšší možné kráse •požadavek idealizace uměleckého díla •nejvyšší krása pochází od Boha •Myšlenky o napodobování řeckých děl v malířství a sochařství (1755) - prvenství řeckého umění •vrcholná krása v umění - řecké sochy - největší přiblížení estetickému ideálu Gotthold Ephraim Lessing •Rozlišoval jednotlivé umělecké druhy a zabýval se jejich možnostmi a odlišnostmi •teorie dramatu - výklad Aristotelovy teorie katarze -divadelní drama může formovat diváka třemi odlišnými způsoby •a) zbavuje se afektů •b) probouzí je v sobě •c) otužuje se vůči nim • •v opozici proti Winckelmannovým názorům - spor o interpretaci díla Láokoón Velká Británie •hlavní rysy britské estetiky 18. století • • 1. estetický prožitek je specifický • 2. snaha najít odpověď na otázku: Jak vzniká pocit estetické libosti? • 3. rozvíjení různých estetických kategorií – např. vznešeno • 4. kult přírody • 5. zaměření na otázky vkusu a etik Proměna estetického vnímání přírody Počátek ve Velké Británii Volná příroda začala být vnímána jako estetický objekt, na rozdíl od předchozích historických období Anthony Ashley Cooper, lord of Shaftesbury •pojem vnitřní harmonie - klíčovou roli v jejím utváření hraje estetika • •oceňuje volnou přírodu - učinil z krajiny estetický objekt • •jedním z inspirátorů anglického parku - nápodoba volné přírody Edmund Burke •zcela odmítnul tradiční spojování krásy se symetrií a proporcionalitou •líbí se nám i nesymetrické objekty - naše zkušenost s přírodou •rozpracoval kategorii vznešena - psychologické vysvětlení •estetické pocity krásy a vznešenosti odvozeny od dvou základních lidských pudů - pohlavní, sebezáchovný •pud pohlavní spojen s krásou sebezáchovný spojen se vznešeností •https://www.youtube.com/watch?v=W9Tdw5nG4dQ •