Klasicismus 16. – 17. století René Descartes (1590 – 1650) 1618 Compendium musicae – o hudbě cogito, ergo sum (dubito, ergo cogito) - subjektivní pojetí krásy - racionální analýza smyslů – popsal dráhy citových vzruchů, I. P. Pavlov jej považoval za svého předchůdce - nižší psychické pochody – dané našimi smysly vyšší – duše člověka, „rozumová“ duše daná od Boha - nezáleží na tom, co je krásné samo o sobě, záleží na tom, jaký je náš subjektivní vztah k předmětu Německá klasická filosofie (konec 18. – polovina 19. století) Immanuel Kant (1724 – 1804) - estetický formalismus - kriticismus (překonávání dogmatismu a skepse) - subjektivismus – důraz na rozum, který vnáší řád do chaosu jevů - agnosticismus – nepoznatelnost „věcí o sobě“ Kritika čistého rozumu (1781) filozofie (mj. definice estetiky jako nauky o vnímání) Kritika praktického rozumu (1785) – hlavně etika Kritika soudnosti (1790) – hlavně estetika Estetický soud – je člověku dán, nezávisí na rozumu Předmětem soudu není podstata jevu, ale jeho forma - jedině ve formě je krásno - pojem volné krásy (puchritudo vaga) - pojem vázané krásy (pulchritudo adhaerens) - utilitárnost - pojetí génia – „dar“ génia génius vědec (syntetik) x génius umělec (romantický individualista) Georg Friedrich Wilhelm Hegel (1770-1831) Spis Estetika (1835) princip triády: teze – antiteze – synteze klad – negace – negace negace Tři stádia umění: 1. Symbolické umění – architektura (primitivní kultury) 2. Klasické umění – sochařství (rovnováha formy a obsahu) 3. Romantické umění – malířství, hudba, poezie (subjektivita) nikoli ve smyslu historické posloupnosti, ale ve smyslu hierarchie od objektivity k subjektivitě (např. architektura nejlépe symbolizuje historická období) Krása * Krása vytvářená člověkem je vyšší než přírodní krása * „Věčná krása“ – jednota přírody v abstraktních formách (v geometrii, symetrii…) * důraz na idealizaci, nikoli jen kopii přírody