Pedagogická praxe

Výstup z praxe

Absolvování skupinové praxe v rámci exkurzí student doloží stručným popisem (tzv. terénními zápisky) navštívených zařízení a jednou detailně rozpracovanou kazuistikou vybrané instituce, jejíž činnost ho zaujala. Při zpracování vyjde z analýzy dostupných dokumentů (výroční zpráva, výchovné programy, metodiky činností apod.), které rozšíří o vlastní reflexi z dané návštěvy a rozhovoru s příslušnými pracovníky. Kazuistika obsahuje: název zařízení a zřizovatele, popis hlavního poslaní, cílů výchovné (sociální) práce, přehled základních strategií a metod, forem práce, marketingových strategií apod. (cílová skupina, poskytované služby, atd.). 

Součástí záznamů z praxe je i deník individuální praxe, kde student předloží charakteristiku zařízení, popis cílové skupiny, denní záznamy, kritickou reflexi z vlastní praxe, atd. Deník pedagogické praxe vždy obsahuje ve svém závěru oskenovanou podepsanou a potvrzenou:

Písemný výstup z individuální praxe také obsahuje souhrnnou reflexi působení studenta/ky v organizaci/zařízení/instituci či na pobytu. Tato shrnující reflexe by měla studenty/ky donutit k zamyšlení se nad těmito otázkami:

1. Jaké byly Vaše první dojmy a pocity z proběhlého kurzu/kroužku/pobytu/praxe?
2. Šlo vždy všechno podle Vašeho plánu? Pokud ne, proč ne?
3. Realizoval/a bys příště kurz/ kroužek/pobyt/praxi stejně? Pokud ne, co bys změnil/a?
4. Byl kroužek/kurz/pobyt podle Vás přínosný pro účastníky? Proč ano/ne? (Co si účastníci odnesli?)
5. Co nového jste se dozvěděl/a o práci s cílovou skupinou?
6. Pro účastníky bylo obtížné...(a proč)?
7. Pro Vás bylo nejvíce obtížné...(a proč)?
8. Z kurzu/kroužku/pobytu/praxe se Vám nejvíce líbilo...(a proč)?
9. Po skončení kurzu/kroužku/pobytu/praxe Vám vrtá hlavou...?

10. Další komentáře...