XCJp05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí Základní informace o požadavcích na ukončení předmětu (kolokvium, 4k) 1. Příprava literárněvýchovné aktivity Didaktické zpracování přiměřeně dlouhé aktivity pro práci s dětmi v MŠ, která bude mít jako své jádro literární text (text beletrie – prozaický příběh, básničku /epickou nebo lyrickou/). Vhodné je také využití ilustrace. Didaktické zpracování (příprava na aktivitu) bude zahrnovat: - Důvod výběru ukázky – proč jste ji vybrali, jaký je podle vás její literárněvýchovný potenciál. - Jasnou, dostatečně konkrétní formulaci cíle práce s ukázkou – co má aktivita (a text sám) dětem dát. - Otázky/úkoly (především problémové) a další činnosti (ve vztahu k ukázce reprodukční i tvořivé), které byste s textem spojili, tak aby byly naplněny stanovené cíle a dobře využity možnosti textu jako textu uměleckého. Důraz bude kladen na literárněvýchovné cíle aktivity, rozvíjení estetické vnímavosti dětí, nápaditost ve využití zvoleného textu, pozitivní motivaci ve výchově předčtenáře. Přihlédnuto samozřejmě může být k možnému širšímu výchovnému a vzdělávacímu využití aktivity v podmínkách MŠ. Materiál prozatím nebude zohledňovat možnosti konkrétního známého kolektivu a prostředí, bude předpokládat „ideální“ podmínky. Zpracovanou přípravu budete prezentovat na semináři (zhruba v prostřední třetině semestru) jako podnět k diskusi s ostatními. Příslušný text (ukázka) bude s předstihem vložen do poskytovny (nejlépe týden před prezentací). 2. Realizace této aktivity v praxi s dětmi předškolního věku Připravenou aktivitu vyzkoušíte v praxi (nejlépe v prostředí MŠ, lze i individuálně s jedním, dvěma dětmi; výchozí materiál můžete pro konkrétní děti podle potřeby zjednodušit) a získanou zpětnou vazbu spojenou se sebereflektivním komentářem (co se zdařilo, nezdařilo, možné důvody) budete prezentovat ostatním na semináři (zhruba v poslední třetině semestru). Podle možností by bylo vhodné pořídit z realizace aktivit záznam (video, audio). Předmět bude úspěšně ukončen, pokud budou splněny oba požadavky na prezentaci (prezentace přípravy + prezentace nahrávky; obojí bude součástí profesního portfolia) a písemně bude odevzdána příprava se sebereflexí (v optimálním rozsahu 2 normostrany). Práce budou odevzdávány elektronicky do ODEVZDÁVÁRNY. Poslední termín pro odevzdání (včetně oprav): 31. 1. 2020 (Další potřebné podrobnosti budou sděleny na začátku výuky.)