Didaktika předškolního věku Zora Syslová 2019 Obsah seminářů 1.Didaktické kategorie. RVP PV a cíle vzdělávání. A 17.9. 2.Didaktické kategorie. RVP PV a cíle vzdělávání. B 24.9. 3.Obsah vzdělávání. Hra, její význam, znaky. A 1.10. 4.Obsah vzdělávání. Hra, její význam, znaky. B 8.10. 5.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). A 15.10. 6.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). B 22.10. 7.Individualizace v předškolním vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. A 29.10. 8.Individualizace v předškolním vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. B 5.11. 9.Konference – děti s odlišným mateřským jazykem. 12.11. 10.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. Motivace. Výukové metody, aktivizace dětí. Hodnocení výsledků vzdělávání. B 19.11. 11.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. Motivace. Výukové metody, aktivizace dětí. Hodnocení výsledků vzdělávání. A 26.11. Obsah přednášek 1.Didaktické kategorie. 17.9. 2.24.9. Přednáška zrušena. 3.RVP PV a cíle vzdělávání. Obsah vzdělávání. 1.10. 4.Přístupy ke vzdělávání (transmisivní, konstruktivistické). Individualizace v předškolním vzdělávání. 8.10. 5.15.10. Přednáška zrušena. 6.Jak děti poznávají svět (epistemologická východiska předškolního vzdělávání, prekocepty). 22.10. 7.Hra, její význam, znaky. 29.10. 8.Motivace a emoční vývoj. 5.11. 9.12.11. Konference 10.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. 19.11. Výukové metody, aktivizace dětí. 11.Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. Hodnocení výsledků vzdělávání. 26.11. 12. Didaktika •= umění vyučovat • •Co myslíte, že budete potřebovat ZNÁT, abyste mohly vyučovat, tzn. něco děti naučit? Struktura vyučovacího procesu •Ve struktuře celistvého procesu vyučování lze vyčlenit následující prvky, mezi nimiž se utvářejí vzájemné složité vztahy: • a)Cíle procesu vyučování b)Obsah (učivo) c)Interakce mezi dětmi a učitelem d)Metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování e)Podmínky za nichž proces vzdělávání probíhá Didaktický trojúhelník • okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky •Každá společnost má jiné cíle a doporučuje odlišné interakce. • •Jaké cíle si kladla socialistická společnost a jaké demokratická? • SKUPINOVÁ PRÁCE •Uveďte 3 příklady humanizace mateřské školy. •Najděte v RVP PV, zda jsou vámi uvedené příklady v tomto dokumentu ošetřeny (řešeny). • SKUPINOVÁ PRÁCE •Přečtěte povinnosti učitele MŠ a uveďte příklady z praxe, jak jsou v MŠ naplňovány.