Profesní vidění/vědění • Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. Profesionalita Otázky k zamyšlení: • Co dělá učitele profesionálem? • Jak se jeho profesionalita vytváří a rozvíjí? • Profesionalita jako systémová konceptualizace kompetencí učitele. • schopnost neustále se učit, tj. zpracovávat a do paměti ukládat stále nové informace, poučit se z každé zkušenosti (své i druhých) a zařadit ji do repertoáru svých kompetencí. Profesní vědění • Pedagogické znalosti (se zvláštním důrazem na řízení a organizaci procesů vzdělávání) • Znalost předškolní pedagogiky • Didakticko-metodická znalost obsahu • Znalost kurikula • Znalost cílů, účelů a hodnot výchovy a vzdělávání i jejich filozofických a historických východisek • Znalost vzdělávacího prostředí (v užším i širším slova smyslu) včetně rodinného prostředí • Znalosti o dětech a jejich charakteristikách a individuálních vzdělávacích potřebách • Znalost sebe sama Profesní vidění • POPIS => CÍL (co je důležité) => HODNOCENÍ • (Často děláme tu chybu, že nejprve hodnotíme.) • Díky profesnímu vidění se rozvíjí pojmový aparát a tím se prohlubuje profesní vědění. Děkuji za pozornost a dobré profesní vidění na praxi