TYPY • ADHD s převažující poruchou pozornosti • ADHD s převažující motorickou hyperaktivitou a impulzivitou • Kombinovaný typ A D H D Attention Deficit Hyperactivity Disorder •- 4 CNS Insults Ii Environmental Factors Anxiety & Depression Behavior Problems A D H D Learning Disorder Increased Injuries Peer Problems - Příčiny OCD? - Výskyt OCD? • Kdy je nejčastější nástup v dětském věku? Multifaktoriální příčina • Způsob výchovy v rodině- přílišný důraz na čistotu, pořádek, uspořádání • Úzkostné ladění rodičů • Nerovnováha serotoninu • Vliv genetiky • Dědičná emocionální přecitlivělost, neurotické ladění MM, think diagnosis psychotherapy _ • j treatment personality1 • unbnHiy H| compulsion _ | | w psychotic h e a l t h a n x i e t v tnerapv'obsessed •stressminds healthcare brain-1 |J|l|^ubehavioi ^ s y m p t o m . , . ^ , ^ , , „ « . |CQITipillSÍOnS t+b mental p™**" psychological - obsessions problems CDgnitívE sacia] disabilitv U U I l U U I u l W C rom^nknlnn^^imelligence a£d 'c Ä„ Miitvisvch„Svsis.i}^Ľ^~ - — psychologyjwoioV^™,^to ^ naranOldUUocbolUn ííäsyndrome —íns—uritv ! 1 S ! ! ! S s , ^ n r r y illňesrÄi ocd-"^habit • OCD se často objevuje v období výrazného emočního stresu • V dospělé populaci tímto onemocněním trpí 1 člověk ze 100 • U dětí 1 dítě z 200 • Výskyt OCD u dětí je téměř stejný jako výskyt dětské cukrovky • Nejčastěji je nástup onemocnění zaznamenán mezi 7.-12. rokem věku dítěte a dále v počátku rané dospělosti mezi 20.-22. rokem věku V dětském věku převažují chlapci nad dívkami v poměru 3:2 (v dospělosti se poměr vyrovnává) • Elišku napadaly nepříjemné myšlenky, že bude jednou „postižená'' (bude sedět na invalidním vozíku a nebude moci chodit), vždy když se setkala s něčím, co jí to připomnělo- viděla lidi na invalidním vozíku, viděla značku „parkování pro invalidy". • Musela vždy v duchu odříkat modlitbu, aby zahnala myšlenky na to, že bude „postižená", když viděla lidi na invalidním vozíku. Modlitbu musela v duchu řícit vždy osmkrát po sobě, protože jí bylo 8 let. Klárku přepadaly myšlenky na to, že ji budou ovládat staré dřevěné loutky, vždy když je viděla v obchodě za výlohou, na obrázku, četla o nich v knížkách, slyšela, že do města přijede loutkové divadlo. Klárka si musela umýt několikrát obličej a ruce, celá se převléci do čistých šatů, ty staré hned dala do pračky a čtyřikrát se musela zatočit kolem své osy dokola nejprve na pravou stranu, pak na levou stranu, aby se očistila od možného sledování starou loutkou, kterou viděla v obchodě. • Jistým d r u h e m k o m p u l z e je i ujišťování, kdy se dítě opakovaně ptá svých blízkých, zda například zamkli dveře, zda nebyl n ě k d o v j e h o pokoji atd. • Ujištění okolí na chvíli úzkost dítěte sníží, po čase se však dítě ptá z n o v u a naléhá, d o k u d n e d o s t a n e odpovídající o d p o v ě ď • Dítě se tak nechová, protože by si to přálo, bavilo ho to, či by tímto způsobem chtělo terorizovat, provokovat okolí • Samo si nemůže pomoci a provádění kompulzí ho rozhodně netěší • Pokud na něj bude okolí přísné, bude ho za jeho chování kárat, zakazovat mu to, aniž by rozumělo, proč se tak dítě chová, zapříčiní ještě větší úzkostnost dítěte, zhorší vzájemný vztah a i to, že by si dítě mohlo snažit najít jiné skrytější formy kompulzivního jednání • Dítě potřebuje zažít pocit přijetí i se svými „podivnostmi" »ítě potřebuje pochopit co se mu děje Externalizace Kompulze- bojové chování proti úzkostem Díky tomu, že nepříjemné myšlenky zaháníme různým bojovým chováním, nemáme možnost zjistit, že by nás tyto myšlenky později opustili sanrr Filipovi se vtírala myšlenka poté, co sáhl na kliku, že je od kliky zašpiněn a nakažen bacily, které na klice byly. • Filip přestal chodit odpoledne ven, přestal chodit na kroužky. Čekal, až otevře někdo jiný, aby je nemusel otevírat on a sahat na kliku Jáchym se bál nákazy, znečištění. • Odmítal chodit na hodiny tělesné výchovy, neboť se při cvičení museli dotýkat podlahy tělocvičny, lehat si na žíněnky atd. Jáchym se vymlouval na bolesti břicha, hlavy. Petr se bál špíny. • Nutil své rodiče, aby si ihned po příchodu domů převlékli oblečení, které smělo být jen v určité části bytu, umyli si ruce. Bratrovi ztropil scénu, kdykoli si chtěl pozvat někoho ze svých přátel domů na návštěvu. Zamykal si svůj pokoj, aby do něj nemohl někdo vejít a „znečistiť' mu jeho prostředí. Nikdo z rodiny si nesměl sednout na jeho židli u stolu. P ,väno P 15 20 min 25 30 pa p\ánovaoé Plán pro klie i Zvo\te spo Pro názornost vlivu obsesí a kompulzí na naše prožíváni uvádím toto schéma: SPOUŠTĚČ OBSESE J7 EMOCE TĚLESNÉ POCITY KOMPULZE EMOCE TĚLESNÉ POCITY SPOUŠTÉC Sáhnutí na kliku. OBSESE „Jsem nakažený!' O . úzkost zrychlený tep, dech, sevření žaludku J^K^ KOMPULZE rituální mytí rukou klid uvolněné svaly, klidný tep, dech • Okolo 85-90 % případů je schopno se svých příznaků zbavit, někdy zcela, jindy s částečným oslabením sociálního fungování či mírným výskytem symptomů, které však neblokují nemocného v jeho běžném živote • Zbývajících 10-15 % případů má chronický průběh s výrazným zhoršením v oblasti sociálních vztahů, začlenění se do běžné společnosti, s celkovým zhoršením kvality života a možnosti začlenění se (studium, zaměstnání, volný čas...) • Faktorem, který zhoršuje prognózu, je výskyt OCD v rodině • Příznaky OCD rovněž zhoršuje stres a přítomnost deprese O C D C y c l e kompulzivní porucha u dětí a dospívajících I Ulili lil HI III BIIIHpas • https://www.ted.com/talks/helen m farrell what is depressions-10769 Deprese a úzkost se projevují somatickými problémy. Depresivní dítě si může často stěžovat na bolesti hlavy nebo žaludku. Jestliže vynechává školu a stěžuje si na různé bolesti, může to být signál, který nelze podceňovat. Odklonitelnost nadměrně vznětlivé, agresivní nebo úzkostné Depresivní lada ch děti může t nebo na, celkově proměnlivá. na lada se může manifestovat m, m em, m hraček anhedonie, ho symptomu,je např. ta jmu hračky, padne ni hry. Rodiče při pokusu tě zabavit eji na jeho nesoustředěni nebo tavost. le různé separačni e. V kolektivu pozorujeme straněni se ch, v ch ch může t tě po- no za ske. Poruchy nku, změny chuti k dlu a různé somatické stesky jsou v to věkové skupině časté. Depresivní lada ch děti může t nebo na, celkově proměnlivá, na lada se může manifestovat m, m em, m hraček. anhedonie, ho symptomuje např. ta jmu hračky, padne ni hry. Rodiče při pokusu tě zabavit eji na jeho nesoustředěni nebo tavost. le různé separačni e. V kolektivu pozorujeme straněni se ch, v ch ch může t tě pono za ske. Poruchy nku, změny chuti k dlu a různé somatické stesky jsou v to věkové skupině časté. AZUiSTIKY Pavlík (4,5 roku), po rozvodu zůstal s matkou, rodiče dále ve vyhrocené konfliktní situaci • Otec odešel od rodiny za partnerem, když „zjistil", že je homosexuál. Z veselého, šikovného a bezstarostného dítěte se stal zadumaný, smutný kluk, stranící se ostatních dětí. Často si stěžuje na bolesti bříška, „že se mu dělá na zvracení". Je sám v pokojíku a jen tak kouká, hra ho moc nezaujme. Na druhé straně se stále ujišťuje o matčině přítomnosti, nechce zůstat v bytě ani na chvilku samotný. V noci se občas pomočí, mívá děsivé sny. Často se matky ptá, jestli si taky najde nějakého pána a odejde. Honza (10 let), před půl rokem mu náhle zemřel otec • Nejprve se objevily bolesti hlavy. Honza se zhoršil ve škole, je drzý, pere se. Závodně plaval, přestal na plavání chodit. Vyhledává společnost starších kluků, pojí ho s nimi pokuřování a povídání. Doma sebral peníze, přinesl je klukům. Trpí nespavostí a výkyvy nálad. - https://www.solen.cz/pdfs/ped/2005/06/03.pdf