14.10.2019 1 Vývojová psychologie PedF MU, podzim 2019 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. kohoutekt@ped.muni.cz Katedra psychologie Úvodem: otázky vývojové psychologie „CO“, „PROČ“ a „JAK“  CO – vymezení, hlavní témata  Chápání vývoje v psychologii a příbuzných disciplínách  Ontogenetická psychologie – cíle, teorie, periodizace, různé důrazy  JAK  Specifické metody vývojové psychologie  Organizace výuky  PROČ 14.10.2019 2 Co = hlavní témata  Přednášky – program viz sylabus, sleduje se  především vývoj v normě (plus vybrané problémy)  jeho různá stádia (od prenatálního po dospělost) a  aspekty („bio-psycho-sociální“: vývoj tělesný, kognitivní + učení, emoční, morální, sociální…)  významné teoretické příspěvky – „výklad“ vývoje  Semináře  mají kromě procvičování umožnit zařazení dalších, specifičtějších témat i na základě Vašeho zájmu, práci se zkušeností a samostatnou či skupinovou práci s autentickým materiálem Co má hlas… … a ráno chodí po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech? 14.10.2019 3 Proč tím zatěžovat budoucí učitele? (1)  Vývojový aspekt jako zvláštní a užitečný  otázka „jak se k něčemu došlo“ může být klíčová  poznatky o psychickém vývoji jako klíčové pro porozumění psychologii učení, osobnosti, psychopatologii…;  specifické pojetí učení jako „přidaná hodnota“ vývojové psychologie k pedagogice; psychodidaktika, konstruktivistické pojetí výuky… staví na vývojové psychologii  Vědět, s kým máme tu čest  porozumět specifikům vývojových období – projevům, potřebám…(„dítě není malý dospělý“)  znát vývojové možnosti a typické problémy… nebo naopak nepodléhat obavám, nepatologizovat, co je normální  využívat možnosti, pracovat s vývojovými podmínkami, principy a devizami  Poradit si s anamnesticky významnými událostmi a podmínkami = Mít přiměřený přístup Proč tím zatěžovat budoucí učitele? (1)  Vývoj jako něco, co je nám blízkého  všichni se vyvíjíme a máme i své vlastní „teorie“ a představy, které můžeme rovněž kultivovat a rozvíjet  vývoji zpravidla „rozumíme“ lépe, než např. obecné psychologii, míváme své sklony a „osobní teorie“  Orientovat se v paletě názorů na vývoj, výchovu, vzdělávání  nejen akademické názory, ale i dobové zažité či progresívní  naučit se reflektovat vlastní východiska, argumentovat, odlišovat relevantní zdroje = Obecně kulturní/kultivující důvod:  povědomí o okolnostech vývoje, porozumění principům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti 14.10.2019 4 Jak: k organizaci - kolokvium Po dohodě s vedoucí/m seminární skupiny: - Předpokladem je průběžná aktivita v seminářích (docházka, zpracování seminárních prací, příspěvky do diskuse) - Závěrečný test (administruje vedoucí seminární skupiny, podle možností lze kolokvium realizovat jako pohovor v menších skupinkách 3 – 5 lidí) Jak lze chápat vývoj…  Fylogeneze  Antropogeneze  Kulturní geneze  Ontogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie (předchozí lze však těžko pominout  Aktuální geneze 14.10.2019 5 Fylogeneze, antropogeneze Antropogeneze – změny kontextu života člověka  1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač  400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň  100 tisíc let vyrábí a používá nástroje  10 tisíc let se věnuje zemědělství  1 tisíc let žije ve městech  a asi 25 let běžně používá na PdF počítače 14.10.2019 6 Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (evoluční biologie) Počátek tohoto směru uvažování Ch. Darwin (1859) : evoluční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: - Přežití - Reprodukce Důraz se klade na adaptaci Obecně: Obnovila se „stará“ tradice uvažování o vývoji (do této doby obecně převažovalo pojetí vědy jako normativní/taxonomické) ale…  Vývojový aspekt braly v potaz už novověké pedagogické přístupy:  J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří)  Uvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku… 14.10.2019 7 ale…  J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ Co hlásá nápis na obrázku? Může se vztahovat i k některým ze současných pedagogických přístupů? Můžeme „důvěřovat vývoji“? 14.10.2019 8 Předmět a hlavní témata ontogenetické vývojové ps.  Zkoumání souvislostí a pravidel vývojových změn i jejich dynamiky v jednotlivých oblastech psychiky i celku osobnosti  Změny  kvantitativní i kvalitativní  plynulé i prostřednictvím skoků  nárůst, úbytek i změna (vše je vývoj!)  vznik, rozvoj a proměny psychických procesů i vlastností Ontogenetická psychologie: základní cíle oboru (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998)  Popsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií)  Odvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat)  Vytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit posuzování a předvídání; žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti – často se zaměřují buď na některý aspekt vývoje (kognitivní, emoční, sociální) nebo na vývojová období (popř. jejich periodizaci) Teorie vývoje tedy vysvětlují:  Faktory podmiňující vývoj a určující jeho průběh  Znaky jednotlivých etap vývoje  Individuální rozdíly v duševním vývoji a jejich podmíněnost 14.10.2019 9 Jak: Význam vývojových teorií  vývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“  využití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé a speciální pedagogové, výchovní poradci, sociální pracovníci…) Jak: Jaké je místo vývojové psychologie v kurikulu na PedF?  S dílčími odkazy jste se setkali v Úvodu do pedagogiky a psychologie (Zimbardo, Gavora…)  Navazující psychologické předměty:  především pedagogická psychologie, školní a poradenská psychologie (předpokládá znalosti o dětství a dospívání, o anamnesticky významných zkušenostech),  pedagogicko-psychologická diagnostika;  sociální psychologie  na VPs vzpomeňte vždy, když je řeč o psychodidaktice nebo konstruktivistickém přístupu 14.10.2019 10 Jak: Metody vývojové psychologie  Přirozeně: pozorování, rozhovor; vývojové škály, testy schopností; analýza produktů; experimentální metody  Anamnestický a katamnestický přístup; kazuistický přístup (případové studie)  Výzkum: longitudinální, průřezové a smíšené studie; dále  Srovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí)  Osoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) Longitudinální (dlouhodobý) a průřezový (příčný - cross sectional) výzkum  Zachycení proměny psychických procesů a vlastností  průřezové studie – pozor na vliv odlišné „kohortové zkušenosti“!  srovnání více věkových skupin (kohort)  SAHA http://bit.ly/1eOMFhQ  longitudinální studie – všestranně náročné  dlouhodobé sledování jedné skupiny (kohorty)  ELSPAC (http://www.elspac.cz/) – psychologická část na FSS http://ivdmr.fss.muni.cz  Pražská skupina školní etnografie http://bit.ly/1eOQ28z  Z. Matějček a kol.: výzkum „nechtěných dětí“ 14.10.2019 11 Jak – různá hlediska, oblasti vývoje  Biosociální vývoj  tělesný vývoj a jeho podmínky  Kognitivní vývoj  všechny poznávací procesy (zpracování informací, myšlení, rozhodování, učení)  Psychosociální vývoj  způsoby prožívání osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, vztahů a sociálních pozic Jak: různé důrazy ontogenetických teorií  Důraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí x důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální…)  Důraz na popis stádií vs. důraz na „logiku“ vývoje a změn  „genotyp“ vs. „fenotyp“, „nature“ x „nurture“, vrozené a získané, zrání a učení…, nomotetický vs. idiografický přístup  Zvláštní význam:  sociální aspekt, „intersubjektivní“ aspekty vývoje …  v kontextu pedagogiky: vývojově specifické formy učení  Různé teorie se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční 14.10.2019 12 Jak je vývoj podmíněn - činitelé vývoje  Dědičnost: nemusí se v průběhu vývoje pojevovat konstantně (větší vliv v počátečních a konečných fázích vývoje)  Genotyp, fenotyp (genotyp + prostředí)  Prostředí : ovlivňuje povahu interakcí s okolím, člověk musí projevit nějakou aktivitu v procesu učení (např. Piaget)  Fyzické prostředí, sociokulturní prostředí socializační činitelé  společnost, kultura  aktuální sociální kontext  sociální vrstva  primární (malá) sociální skupina = rodina Základní literatura  Učebnice  Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie – dětství a dospívání. Praha: Karolinum.  Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998, 2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada.  Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.  Mertin, V., Gillernová, I., eds. (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál  ...a další. 14.10.2019 13 Další zdroje informací  Odborné časopisy  Psychológia a patopsychologia dieťaťa, Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace…  Populární zdroje  ...od Učitelských novin po denní tisk  Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/ (důležitá např. EBRARY Education); portál theses.cz (kvalifikační práce podle klíčových slov)  Další odkazy viz Informační služby na webu PedF  Studijní materiály předmětu Děkuji za pozornost!