Dílčí funkce a jejich deficity Dílčí funkce * Bazální funkce, které se rozvíjejí s psychomotorickým zráním dítěte * Základní funkce umožňující diferenciaci, rozvoj řeči a myšlení. * Jejich deficity = podklad pro vznik SPU Screening rizikových faktorů školní neúspěšnosti B. Sindelarová Dělení deficitů dílčích funkcí * Schopnost správně vnímat a pochopit jevy, tak, jak po sobě následují, a tak plánovat a koordinovat své jednání, tedy schopnost seriality, na níž je založena schopnost předjímání – anticipace * Schopnost orientovat se na vlastním těle a v prostoru, tedy prostorové vztahy mezi předměty a jevy – úroveň vývoje vnímání schématu těla a orientace v prostoru * Schopnost dítěte zaměřit se na důležité informace, tedy schopnost diferenciace pozadí a figury nebo zaměření pozornosti * Schopnost rozlišovat věci podobné od věcí totožných, analyzovat celek na části, tedy schopnost optické a akustické diferenciace a členění jako funkce vnímání * Schopnosti spojit obraz viděný se slovem slyšeným, nutné k naučení písmen (tvar a zvuk hlásky), tedy funkce intermodálního kódování * Schopnost zapamatovat si viděné, slyšené, krátkodobě, dlouhodobě, schopnost optické, akustické a intermodální krátkodobé a dlouhodobé paměti Diagnostika deficitů dílčích funkcí Sindelarová, B. (2001/2016). Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál. Přeložila V. Pokorná Kucharská, A., Švancarová, D. (2012) Test rizika poruch čtení a psaní pro malé školáky. Bednářová, J., Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku. Literatura: Sindelarová, B. (2016). Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál. Přeložila V. Pokorná Zelinková, O. (2015). Poruchy učení.. Praha: Portál.