Dyskalkulie „Vývojová dyskalkulie – specifická porucha počítání projevující se zřetelnými obtížemi v nabývání a užívání základních početních dovedností, při obvyklém sociokulturním zázemí dítěte a celkové úrovni všeobecných rozumových předpokladů na dolní hranici pásma průměru nebo výše a s příznačnou vnitřní strukturou, v jejímž rámci je výrazně snížena úroveň matematických schopnostní a narušena jejich skladba za přítomnosti projevů dysfunkcí centrální nervové soustavy podmíněných vlivy dědičnými nebo vývojovými.“ Novák (2004) Matematické kompetence jsou založeny na: · „Number sense“ (cit pro počítání) · Zrakově prostorová orientace · Jazykové dovednosti · Soustředění · Paměť „Number sense“ Intuitivní dovednosti, cit, pro počítání (schopnost označení počtu – na míse jsou tři jablka, kolik je tužek v pouzdře) U dyskalkuliků je tento „smysl“ narušený - Obtíže při rozpoznávání většího počtu, pochopení použitý číslic Klasifikace počtářských obtíží - Košč (1978) · Praktognostická dyskalkulie · Dyskalkulie verbální · Dyskalkulie lexická · Dyskalkulie grafická · Dyskalkulie operační · Dyskalkulie ideognostická Postupy při obtížích v matematice · Postupy vztahující se k předčíselným představám · Vytváření pojmu číslo · Upevňování jednotlivých matematických operací · Práce se slovními úlohami · Převody jednotek · Matematické dovednosti v každodenním životě - finanční gramotnost, míry, váhy, apod. Literatura: Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. : Masarykova univerzita. Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita. Jucovičová D., Žáčková, H. (2009). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. Dyspraxie „Developmental coordination disorder představuje narušení, nezralost a dezorganizace pohybu. Přidruženy mohou být lingvistické problémy, narušení očních pohybů, percepce, myšlení, přítomnost specifických poruch učení a chování.“ Ball, M. 2006 „Příznaky DCD lze spatřit v neobratnosti pohybů dítěte, obtížích při tanci a gymnastice, špatném psaní a nedostatečné koncentraci. Dítě není schopné chvíli posedět, nezavazuje si tkaničky, zapíná chybně knoflíky na oblečení, naráží do nábytku, rozbíjí skleněné věci, padá ze židle a kope pod stolem nohama.“ Cairney, J. 2015 Projevy dyspraxie dle české literatury: · Pohyby celého těla a jeho koordinace o Opoždění hrubé motoriky, omezená schopnost plánování a přesného provedení pohybů (běh, chůze, skákání) · Pohybové hry o Zvládání her vyžadujících pohybovou kontrolu – míčové hry, jízda na kole/koloběžce, stolní hry · Oblékání · Psaní a kreslení o Správný úchop psacího náčiní, provedení číslic, písmen, psaní jako procesu · Řeč a jazyk o Opožděný vývoj řečí je způsoben obtížemi v koordinaci pohybů artikulačních orgánů · Stravování o Oslabení základních reflexů, narušení žvýkání, obtížná koordinace ruka-ústa Literatura: Kirby, A. (2000). Nešikovné dítě. Praha: Portál. Zelinková, O. (2016). Dyspraxie. Praha: Portál.