Dyslexie „Dyslexii se rozumí omezená schopnost naučit se číst navzdory normální inteligenci, dobrému tělesnému i duševnímu zdraví, přiměřené vzdělávací nabídce, motivaci a vyvíjenému úsilí dotyčného jedince.“ (Jošt, 2011, s.20) Znaky (Zelinková, 2015): · Rychlost o Dítě luští písmena, hláskuje, neúměrně dlouho slabikuje nebo naopak domýšlí slova. o U pravohem. dyslexie – čte přiměřeně, ovšem nechápe obsah textu · Chybovost o Záměna tvarově podobných – p-b-d o Záměna zvukově podobných – t-d i zcela nepodobných · Technika čtení o Při běžné výuce četby (analyticko-syntetická metoda) přetrvávající návyk dvojího čtení – nejdříve pro sebe a pak nahlas – z dlouhodobého hlediska problémy se spojováním hlásek do slabik · Porozumění o Je závislé na předchozích ukazatelích – rychlém a hbitém dekódování, syntéze písmen a odhalení obsahu Metody nácviku čtení Genetická metoda Globální metoda Analyticko-syntetická metoda hlásková metoda, vychází z mluveného slova a z toho, že český pravopis je fonetický – grafému odpovídá foném, děti si osvojují hlásku vyvozením ze slova, čtení po slabikách, využívá rytmizace, říkadel, pohádek, obrázků 3 etapy 1. Etapa jazykové přípravy na čtení – předslabikářové období. 2. Etapa slabičně analytického způsobu čtení - slabikářové období. 3. Etapa plynulého čtení. Reedukace dyslexie vychází z analyticko-syntetické metody čtení. Vlastní čtení se skládá ze 2 oblastí, které se vzájemně ovlivňují (O. Zelinková, 2015): A. Technika čtení, dekódování Zrakoprostorová identifikace písmen, Spojení hláska - písmeno, Spojování písmen do slabik, Čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby, Čtení vět, souvislého textu. B. Porozumění Porozumění izolovaným výrazům, Mechanické porozumění na základě paměti, Porozumění na základě pochopení souvislostí. Základní techniky práce s textem u dyslexie 1. Metoda obtahování 2. Metoda Fernaldové 3. Metoda postřehování 4. Čtení se záložkou (okénkem) 5. Čtení v duetu 6. Metoda vyhledávání chyb 7. Metoda dublového čtení 8. Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek 9. Metoda globálního čtení Tištěné materiály k práci s žáky se SPU Živá abeceda – Nakladatelství Fraus Postřehování slabik (Bednářová, J.) Čtení pro mne (Bednářová, J.) Hrajeme si s písmeny - rozlišování hlásek (O. Zelinková, nakl. DYS), Hrou s písmeny k lepšímu čtení (E. Kubická, nakl. Grafie) Astronomie bez dalekohledu – text upraven pro dyslektické žáky (Balharová) Základy čtení I, II ( Z. Michalová, nakl.Tobiáš) Čítanka pro dyslektiky II., III., IV.díl (nakl. Tobiáš) Čtení mě baví I.díl, II.díl (Zelinková) Čtenářské tabulky - základní soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) Čtenářské tabulky - rozšiřující soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) Cvičení pro dyslektiky: I. - V. (O. Zelinková) Když dětem nejde čtení 1. (čtení slov s otevřenou slabikou), 2. (čtení slov s uzavřenou slabikou), (S.Emmerlingová) (nakl. Portál) Nauč mě správně číst (H. Tymichová, nakl. Práce) Multimediální interaktivní Testy a Slabikář pro děti od 4 let, k možnému odhalení a prevenci počátečních problému pří čtení a psaní (Kupčíková, A. www.dys.cz) Logico Piccolo – Pracovní karty pro český jazyk, porozumění, apod. Internetové odkazy http://www.dyscentrum.org/vzdelavani www.kaminet.cz www.dys2.org www.dys.cz https://www.tablexia.cz/cs/ http://labyrinthschool.cz/ www.vasedeti.cz www.zelinkova.cz Jazyky bez bariér CZECHDYSLEXIA.CZ Literatura: JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie, D&H, 2007. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2009. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. ČERNÁ, M., STRNADOVÁ, I. Dyslexie. Detektivní úkoly pro malé čtenáře. Praha: Fragment, 2011. BUREŠOVÁ, J. Povím Vám o dyslexii. Brno: Edika, 2016.