Reedukace Dysgrafie Psaní Komplex kognitivních procesů spojených se zaznamenáváním myšlenek, plánováním psaní (co a jak napsat), převedením myšlenek a plánu do psané podoby a revidováním. Dysgrafie bývá označována jako specifická porucha grafického projevu, postihující čitelnost a úpravu (Zelinková, 2003) Podkladem je nejčastěji porucha motoriky, zvláště jemné, dále automatizace pohybů, motorické a senzo-motorické koordinace (Jucovičová & Žáčková, 2014). Za dysgrafii je považován výrazně defektní úroveň vývoje grafomotoriky projevující se neschopností zvládnout grafickou stránku písemného projevu (Mlčáková, 2009). Reedukace Dysgrafie Cvičení rozvíjející jemnou motoriku a senzoricko-motorickou koordinaci Grafomotorický nácvik – rozvoj jemné a hrubé motoriky Nácvik správného úchopu Nácvik algoritmu písmen – tvar písmen Navazování písmen (tah) Rozlišování velikosti písmen, udržení řádků – vztah mezi písmeny Literatura: Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada. Zelinková, O. (2015). Poruchy učení. Praha: Portál. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Dysgrafie, D&H. Jucovičová D., Žáčková, H. (2009). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. Reedukace Dysortografie Specifická porucha pravopisu, často spojena s dyslexií (ve vybraných případech se však vyskytují obtíže pouze v písemném projevu, zatímco čtení je v pořádku) Zelinková (2015) Projevuje se ve dvou oblastech: Specifické dysortografické chyby Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni Rozlišování sykavek Přidávání a vynechávání písmen/slabik Nezvládnutí hranice slov v písmu Chyby postihující aplikaci gramatických pravidel Ovlivněny nedostatečným rozvojem řeči, zejména jazykového citu a nedostatečným osvojením mateřského jazyka Reedukace Dysortografie Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni Rozlišování sykavek Přidávání a vynechávání písmen/slabik Nezvládnutí hranice slov v písmu Rozvoj slovní zásoby Úprava diktátu – autodiktát, diktát komentovaný, diktát krabičkový, stop diktát Literatura: Zelinková, O. (2015). Poruchy učení. Praha: Portál. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2007). Dysortografie, D&H. Jucovičová D., Žáčková, H. (2009). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.