PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Školský management Strategie rozvoje třídy Student: Typ studia: Skupina: Ročník: Školní rok: Základní škola: I. Kde jsme nyní? 1) Mé pojetí výuky: Charakterizujte své pojetí výuky: · Jak plánujete výuku, jaké metody nejčastěji používáte, jak vnímáte kázeň, jak řešíte problémy, jak hodnotíte, jaký jste typ učitele….(opřete se o teorii pojetí výuky). Jde o Vaše zamyšlení nad ustálenými způsoby jednání, přístupy, požadavky ve výuce (bez ohledu na předmět). 2) Sebeanalýza: Proveďte analýzu svých pozitiv (silné stránky) a negativ (slabé stránky) v roli učitele (v čem jste dobrá/ý, co naopak nejde, kde jsou slabá místa). 3) Analýza třídy: charakterizujte ji. 4) Podpora individualizace ve výuce: zvolte si 1-2 dva žáky se SVP, popište typ jejich postižení, obtíže, projevy… II. Kam směřujeme? 1) Strategické cíle rozvoje třídy Definujte pro třídu jako celek 2-3 cíle (vyjděte z charakteristiky třídy), které byste si mohli stanovit na období maximálně jednoho školního roku. 2) Strategické cíle rozvoje žáků se SVP Definujte pro vybrané žáky (1-2) cíle, které byste si mohli stanovit pro jejich rozvoj (mělo by jít o individuální cíle -individuální přístup). III. Jak dosáhneme cílů – strategie vedení třídy a žáků a. Strategie vedení třídy Zvolte a popište strategie, jak těchto cílů dosáhnete – u třídy jako celku. b. Výukové strategie pro žáka/y Zvolte a popište strategie, jak těchto cílů dosáhnete u vybraného žáka/ů. IV. Evaluace zvolených strategií 1) Zvolte metody, jimiž byste vyhodnotili, zda-li jste cílů dosáhl/a či nikoliv, (platí pro celek třídy i pro vybraného žáka/žáky). Příloha – pomoc při tvorbě seminární práce 1. analýza – kde jsme? Ø individuální pojetí výuky učitele (jeho osobnost, znalosti, dovednosti, temperament,…) – jak moc se znám? Jak přistoupím sám k sobě poctivě? Jak znám své silné stránky i své slabiny? Jak si je dokážu pojmenovat? Jak je mám přijaté? - pojetí cílů – velké, drobné, systémově členěné, chaotické, dlouhodobé, krátkodobé, s jakou jasností - pojetí učiva – jak plánujete výuku (z hodiny na hodinu, týdenní plány,…, zahrnuji KK, projekt, metody,…) - pojetí organizačních forem – organizace hodiny, třídy, koutky, uspořádání materiálu a pomůcek,… - vyučovacích metod – co upřednostňuji, co mi vyhovuje, - žáka – jak vnímám děti, na které „naskakuji“,… - role učitele a sebe sama - plánování – časově, metody, co se mnou dělá změna,… - hodnocení – způsoby hodnocení, sebehodnocení, kriteria,… - kázně ve výuce – co je podle vás kázeň, co je překročení, jak řešíte problémy,jak reagujete na nekázeň, na porušení normy, pravidla,.... - organizace výuky Ø sebeanalýza role učitele – silné stránky (co dělám dobře, v čem mám výhodu, v čem jsem si jistá, na čem stavím, v čem jsem úspěšná) – slabé stránky (co mi nejde, kde jsem si nejistá, čeho je dobré se vyvarovat, co si potřebuji dopředu ošetřit, kde by mě mohli zaskočit, co mi chybí) ________________________________________________________________________ Ø analýza třídy - složení třídy (věk, pohlaví, národnost,…) - zájmy žáků (různé kroužky v rámci školy, fotbalisté, ….) - úroveň spolupráce, vztahů (na co jsou zvyklí – kdokoliv spolupracuje s kýmkoliv, jen kamarádi, umí-neumí si dělit práci, individualisté, silná skupina – vůdčí, víc skupin, outsider, …) - úroveň komunikace, vyjadřování, slovní zásoby (odvaha pojmenovávat, schopnost volit správná slova, každý mluví, úroveň dodržování pravidel komunikace ve třídě, normy a pomůcky pro dodržování pravidel,…) - chování žáků, kázeňské potíže (co je normou třídy – úcta k dospělému, vzájemný respekt, humor, koheze, dobře se učící žák a jeho pozice, učíme se – píšeme domácí úkoly,….) - výsledky žáků, úroveň kompetencí - žáci s IVP, žáci se specifickými potřebami (talent i handicap) - úroveň sebepojetí žáků ve třídě (sebeúcta, sebevědomí, míra objektivity v sebehodnocení…) - klima třídy - fungování pravidel ve třídě - materiální a prostorové podmínky ve třídě Ø analýza třídy z hlediska: – silné stránky (co funguje, co je přijatelná norma, kde cítím pevné body,…) – slabé stránky (s čím si třída a jednotlivci nevědí rady, co neumějí, kde to nefunguje) ___________________________________________________________________________ Ø podpora individualizace ve třídě – popis 1-2 žáků se SVP (talent, handicap) ___________________________________________________________________________ 2. KAM SMĚŘUJEME, JAKOU TŘÍDOU CHCEME BÝT? Ø cíle - vycházejí z analýzy - SMART - ukázka: § Cíl - žáci si dokáží rozdělit práci v tříčlenné skupině. § Vychází z A1 – popsat co nejpřesněji, jak to vypadá teď § SMART o smysluplné – když to budeme umět, dojdeme k výsledku rychleji a pohodlněji o měřitelné – vyrovnaný graf s popisem činností, funguje v x% skupin o akceptovatelné – rozhovory s žáky, aby pochopili nutnost o realizovatelné - dle typů úkolů o termínované – dva měsíce, jednou týdně činnost s rozborem Ø stanovování cílů – konkrétně, pojmenovávat spíš, jak se to pozná, silně jsou nevhodně stanovené cíle, slabě jsou konkretizované začlenit Marii do kolektivu třídy: - Marie nebude při činnostech spolužáky odmítána - Marie bude o přestávce společně s dětmi při neformálních činnostech Zvýšit úroveň spolupráce ve třídě: - jak se pozná, že nespolupracují??? - žáci budou pracovat ve všech nahodile zvolených skupinách - žáci si dokáží rozdělit práci ve skupině - žáci vyřeší problém přímo ve skupině - skupiny se při práci nebudou vzájemně rušit – půlmetrový hlas, řeší, když někdo překročí,… Sníží se míra „žalování“ Děti budou ve třídě udržovat pořádek: - žáci budou uklízet pomůcky na místo, kde je vzali - po ukončení výuky zastrčí každý po sobě židli a uklidí si pracovní prostor - bude pořádek kolem koše ve skupinkách trénovat stanovování cílů – konkretizovat tak, aby byly SMARTovatelné 3. JAK SE TAM DOSTANEME ? JAK CÍLŮ DOSÁHNEME_? CÍL STRATEGIE Žáci budou spolupracovat s každým s dětí. - Smysluplný – profese - Měřitelný – v jaké míře to funguje, nefunguje, kolik dětí vylučují,… - Akceptovatelný - Realizovatelný - Termínovaný - hledání příčin – proč nespolupracují, proč vylučují? - vysvětlení proč? (budoucí profese) - hledání silných stránek každého člena. - diskuse o pravidlech a problémech. - nastavení pravidel. - nesoutěživé činnosti – skupiny podle barvy očí, výšky, barvy trička,… - oceňování pokroku - hledání možností zapojení všech (i těch, kteří nejsou chtění) Žák hodnotí výsledek své práce vzhledem k daným kriteriím - učitel nastavuje kriteria před prací - učitel s žáky nastavuje kriteria před prací - různé formy sebehodnocení (smajlíky, slovně, kroužky,…) - pravidelné sebehodnocení v ik 4. evaluace – jak zjistíme, že jsme splnili stanovené cíle? - podle měřitelnosti cílů – SMART - pozorování při činnostech - sociogram – vyčleňování - grafy – míra spolupráce a dělení si práce ve skupinách - ……